När man klickat in på länken kommer kommunerna upp.Hittar bara för länet inte för kommun.
Det borde vara utformat lika på alla regioner. Vilken tillhör du?
https://regionblekinge.se/halsa-och...yddsenheten/information-om-coronaviruset.html
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När man klickat in på länken kommer kommunerna upp.Hittar bara för länet inte för kommun.
Värmland.När man klickat in på länken kommer kommunerna upp.
Det borde vara utformat lika på alla regioner. Vilken tillhör du?
https://regionblekinge.se/halsa-och...yddsenheten/information-om-coronaviruset.html
Såg ju riktigt dåligt ut med info.Värmland.
Tack!Såg ju riktigt dåligt ut med info.
SVT har bra. Scrolla ner så kan du välja kommunnivå.
https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/
Om man vill se mer över tid så har Folkhälsomyndigheten statistik här, klicka på Veckostatistik kommun/stadsdel:Var kan man se smittoläget i sin kommun?
https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/Är det någon som vet hur statistiken för insjuknande i covid-19 ser ut för de under 18? Jag har nu haft många som hävdar att vaccinera de under 18 är dumt för vaccinet är just för att undvika svår sjukdom och död och de yngre än 18 ändå har färre som drabbas med just det än de i 30årsåldern som är fullt vaccinerade. Jag funderar på om det finns underlag därför på hur många under 18 som varit tvungen att få sjukhusvård så man faktiskt kan se var som stämmer.
Det gäller väl hela pandemin. Det skulle vara intressant med nya siffror från omikron. Siffrorna inkluderar väl dessutom både med covid och inlagda pga av covid. Många undersökningar pekar på att risken att bli inlagd är betydligt lägre när det gäller omikron. minns jag rätt så landar undersökningarna på halverad risk till 1/3.
Vaccinet har väl effekt mot smitta också, då det blir ju ett litet konstigt resonemang. Även om den största effekten handlar om skydd mot svår sjukdom så betyder ju inte det att det inte finns någon effekt på smittspridningen.Är det någon som vet hur statistiken för insjuknande i covid-19 ser ut för de under 18? Jag har nu haft många som hävdar att vaccinera de under 18 är dumt för vaccinet är just för att undvika svår sjukdom och död och de yngre än 18 ändå har färre som drabbas med just det än de i 30årsåldern som är fullt vaccinerade. Jag funderar på om det finns underlag därför på hur många under 18 som varit tvungen att få sjukhusvård så man faktiskt kan se var som stämmer.
Man ska som vuxen vaccinerad smittar kortare tid men frågan är om det är sant för de som är under 18. Jag uppfattar det som att de yngre får förkylningssymptom och sedan ska vara hemma i 7 dagar från positivt svar och då är de lika ”smittfria” som de som är äldre som är vaccinerade. Dvs att åldern ger samma skydd som vaccinet.Vaccinet har väl effekt mot smitta också, då det blir ju ett litet konstigt resonemang. Även om den största effekten handlar om skydd mot svår sjukdom så betyder ju inte det att det inte finns någon effekt på smittspridningen.
Varför skulle det inte gälla för de som är under 18? Om vuxna vaccinerade sprider mindre smitta under kortare tid så gäller med största sannolikhet samma sak hos de som är under 18Man ska som vuxen vaccinerad smittar kortare tid men frågan är om det är sant för de som är under 18. Jag uppfattar det som att de yngre får förkylningssymptom och sedan ska vara hemma i 7 dagar från positivt svar och då är de lika ”smittfria” som de som är äldre som är vaccinerade. Dvs att åldern ger samma skydd som vaccinet.
Jag antar som sagt här, men samma orsak som de inte blir lika sjuka eller dör i samma omfattning som de som är äldre. Det är så jag tolkat det jag lyckas läsa mig till.Varför skulle det inte gälla för de som är under 18? Om vuxna vaccinerade sprider mindre smitta under kortare tid så gäller med största sannolikhet samma sak hos de som är under 18
Ge gärna någon slags kommentar/info om det du läst istället för att bara posta en länk, så blir det lite mer givande för diskussionen
Med omikron är det sisådär med vaccinets förmågan att minska smittspridningen.Vaccinet har väl effekt mot smitta också, då det blir ju ett litet konstigt resonemang. Även om den största effekten handlar om skydd mot svår sjukdom så betyder ju inte det att det inte finns någon effekt på smittspridningen.
Även om den är sämre är den säkert inte obefintligMed omikron är det sisådär med vaccinets förmågan att minska smittspridningen.
Man väger risk mot nytta och förhindrar den smitta i mycket begränsad utsträckning samtidigt som det är extremt liten risk att man blir allvarligt sjuk och belasta vården i synnerhet med den lindrigare omikron så vet e katten om det är försvarbart att vaccinera barn. Även om jag vaccinerat mig själv så fort det bara gått så är jag tveksam till vaccination av de yngre som det är nu. Vad vinner de egentligen då? Jag tänker främst på 12-17-år.Även om den är sämre är den säkert inte obefintlig