Jag tror inte någotdera gör att du tillhör fas 3 men anmäla dig kan du givetvis göra, jag kanske har fel men här är kriterierna. Jag tror det rör sig om BMI p+ 40 eller så som de anser är gravt.Tänkte ta tag i att anmäla mig till vaccinering, här kan man föranmäla sig/intresseanmälan närsomhelst. Man fyller bara i ett formulär och blir sen kontaktad via mail eller sms när är pa tur.
Konstaterade da att jag tillhör gruppen "höjd risk" pa tva punkter (bmi över 30 och autoimmun sjukdom som dock inte ska öka riskerna med covid). Men nu blev jag osäker pa om jag ska fylla i ngt där. Vi lever sa att risken att bli smittad är liten och sa stor förhöjd risk är det ända inte. Jag menar att det finns säkert manga som inte är i "höjd risk" och betydligt mer utsatt för smitta och dom vill jag ska fa vaccinet före mig. Samtidigt skulle jag vilja ha vaccinet sa fort som möjligt.
Jag jobbar även delvis med gravida och ammande, men om jag vaccinerar mig är det ju inte fastställt om jag ända inte kan ge smitta till dom.
Sjukdomar eller tillstånd som innebär en ökad risk för att bli allvarligt sjuk i covid-19:
- Kronisk hjärt- och kärlsjukdom, inklusive stroke och hypertoni (högt blodtryck).
- Kronisk lungsjukdom såsom KOL samt svår och instabil astma.
- Andra tillstånd som leder till nedsatt lungfunktion eller försämrad hostkraft och sekretstagnation (till exempel extrem fetma, neuromuskulära sjukdomar eller flerfunktionshinder).
- Kronisk lever- eller njursvikt.
- Diabetes typ 1 och typ 2.
- Tillstånd som innebär kraftigt nedsatt immunförsvar på grund av en sjukdom eller behandling.
- Downs syndrom.