Coronavirus?

tassel

Trådstartare
Hej

Jag har lite frågor ang. Coronavirus. Det är så att jag ska flytta om 2 veckor, tyvärr fick jag precis veta av den jag ska överta lägenheten av att dennes katter har fått Coronavirus. Jag har en kattunge som ska flytta med mig. Jag har ingen tidigare erfarenhet av denna sjukdomen så det jag bl.a undrar är

*Hur länge kan viruset överleva utanför värden? När det gäller en tom lägenhet (alla möbler kommer ju vara utbytta). Läste något om 6 veckor men är det helt 100 % säkert att inget överlevt efter den tiden?

*Kan viruset sätta sig i mina kläder/väskor och följa med hem till min katt? (om jag åker hem på helgerna). Kommer inte träffa de smittade katterna utan undrar ifall virus som ev. finns kvar på ex. golvet kan sätta sig i mina kläder och på så vis smitta min katt när jag kommer hem?

Jag blev ganska orolig nu, jag vill absolut inte han ska bli sjuk, speciellt som jag redan förlorat en katt i år. Tyvärr kan jag inte fixa en annan lägenhet heller även om de hade kännts säkrare. Så hur försiktigt behöver jag vara nu, hur länge bör jag vänta med att ta med honom och kan jag åka hem och träffa honom utan risk att han smittas innan 6 veckor gått?

tack på förhand
/orolig matte
 
Sv: Coronavirus?

Det finns bra information på SVAs hemsida. Om lägenheten är flyttstädad ska det inte vara någon risk för smitta. Oftast smittas katter via kattlådan och din kattunge kommer ju inte dela låda med de tidigare katterna.

Dessutom är FCoV oftast helt ovanligt. Det utvecklas till FIP i bara ca 5% av fallen så även om din kattunge skulle smittas är sannolikheten att den kommer utveckla FIP väldigt liten.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
609
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 010
Senast: Thaliaste
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 385
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp