Corona och smitta

cherie

Trådstartare
Skulle ni träffa och bo hos en ovaccinerad, mycket somatiskt skör äldre släkting 2 veckor efter symtomdebut i corona, när ni har lite kvarvarande symtom i form av lätt snuva/täppthet och rethosta? 2-åring ska med så att hålla avstånd och hygien går sådär.

Velar om det kan anses vara säkert eller om vi bör planera om vår resa...
 
Skulle ni träffa och bo hos en ovaccinerad, mycket somatiskt skör äldre släkting 2 veckor efter symtomdebut i corona, när ni har lite kvarvarande symtom i form av lätt snuva/täppthet och rethosta? 2-åring ska med så att hålla avstånd och hygien går sådär.

Velar om det kan anses vara säkert eller om vi bör planera om vår resa...
Jag skulle frågat den jag skulle bo hos hur den ställde sig till det hela.

När ska ni åka i så fall?
 
Skulle ni träffa och bo hos en ovaccinerad, mycket somatiskt skör äldre släkting 2 veckor efter symtomdebut i corona, när ni har lite kvarvarande symtom i form av lätt snuva/täppthet och rethosta? 2-åring ska med så att hålla avstånd och hygien går sådär.

Velar om det kan anses vara säkert eller om vi bör planera om vår resa...
Efter två veckor bör man ju inte vara smittsam längre.
 
Skulle ni träffa och bo hos en ovaccinerad, mycket somatiskt skör äldre släkting 2 veckor efter symtomdebut i corona, när ni har lite kvarvarande symtom i form av lätt snuva/täppthet och rethosta? 2-åring ska med så att hålla avstånd och hygien går sådär.

Velar om det kan anses vara säkert eller om vi bör planera om vår resa...

Jag hade personligen inte gjort det, risken för smitta kanske är låg men med en ovaccinerad somatisk skör person hade jag inte chansat Bor tillsammans så umgås man ju mer och dessutom är väl rådet till ovaccinerad att hålla avstånd vilket som du själv är inne på svårt med en 2-åring.
 
Resan är nästa helg.

Släktingen kan nog inte riktigt svara förnuftigt på frågan utan vill ju emotionellt att vi ska komma...
Så ni har restsymtom nu? Då borde det vara okej om en vecka.


Om personen är vid sina sinnes fulla bruk så kan hen ta egna beslut även om det blir ett emotionellt svar.
 
Skulle ni träffa och bo hos en ovaccinerad, mycket somatiskt skör äldre släkting 2 veckor efter symtomdebut i corona, när ni har lite kvarvarande symtom i form av lätt snuva/täppthet och rethosta? 2-åring ska med så att hålla avstånd och hygien går sådär.

Velar om det kan anses vara säkert eller om vi bör planera om vår resa...

Måste ni bo där? Då hade jag förmodligen inte gjort det. Men ett separat boende och hålla koll på tvååringen när ni ses (kanske utomhus) så hade det varit en annan femma.
 
Jag skulle inte åka till en sån person om jag var förkyld/snuvig efter covid. Skulle inte kunna leva med att eventuellt smitta även om det är osannolikt.
Jag hälsade inte på en släkting i riskgrupp trots att jag gått tillbaka till jobbet och inte skulle smitta längre. Riskgrupper vill jag bara träffa när jag är 100% symptomfri.
 
Jag skulle inte åka till en sån person om jag var förkyld/snuvig efter covid. Skulle inte kunna leva med att eventuellt smitta även om det är osannolikt.
Jag hälsade inte på en släkting i riskgrupp trots att jag gått tillbaka till jobbet och inte skulle smitta längre. Riskgrupper vill jag bara träffa när jag är 100% symptomfri.
Och med tanke på smittläget just nu hade jag väntat ett tag till även om jag vore symptomfri. Däremot, är det en sådan person, men som faktiskt inte tros ha aslångt kvar i livet och personen är medveten om vad smitta kan göra med den så hade jag kunnat göra det. Lite skillnad mot en skör 80-åring med många år kvar ändå.
 
Jag skulle inte åka till en sån person om jag var förkyld/snuvig efter covid. Skulle inte kunna leva med att eventuellt smitta även om det är osannolikt.
Jag hälsade inte på en släkting i riskgrupp trots att jag gått tillbaka till jobbet och inte skulle smitta längre. Riskgrupper vill jag bara träffa när jag är 100% symptomfri.
Jag hade det dilemmat under jul och nyår och kom fram till att det fick de jag skulle besöka bestämma. Jag är inte deras förmyndare eller dirigenten i deras liv. Jag skulle bli ordentligt frustrerad om andra bestämde över mig.

Det är under förutsättning att personen är klar i skallen.
 
Nej, absolut inte så vida jag inte kände mig kärnfrisk. Känner alldeles för många som smittats av någon flera veckor efter att de blev sjuka om de haft lite kvarvarande snuva eller liknande så jag ser det inte ens som osannolikt att man är smittsam då.
 
Nej, absolut inte så vida jag inte kände mig kärnfrisk. Känner alldeles för många som smittats av någon flera veckor efter att de blev sjuka om de haft lite kvarvarande snuva eller liknande så jag ser det inte ens som osannolikt att man är smittsam då.
Eller så smittades de av någon helt annan.

Om de nu inte är så att de varit totalt isolerade och bara träffat en person.
 
Skulle ni träffa och bo hos en ovaccinerad, mycket somatiskt skör äldre släkting 2 veckor efter symtomdebut i corona, när ni har lite kvarvarande symtom i form av lätt snuva/täppthet och rethosta? 2-åring ska med så att hålla avstånd och hygien går sådär.

Velar om det kan anses vara säkert eller om vi bör planera om vår resa...
Hade hälsat på men inte bott där om barnet är ett förskolebarn och det oavsett covid. Förskolebarn drar med sig smittor hela tiden och jag skulle inte vilja riskera att släktingen drabbas av varken magsjuka, vattkoppor (bältros), snorvirus eller gud vet vad...

Jag tänker i alla fall att risken att smitta är mycket mindre om man bara hälsar på en stund varje dag än att faktiskt bo ihop flera dagar.
 
Eller så smittades de av någon helt annan.

Om de nu inte är så att de varit totalt isolerade och bara träffat en person.
Två har inte träffat någon annan utan är singlar som jobbat hemifrån och inte varit utanför dörren veckan innan innan de hälsade på sin familj som varit sjuka två veckor innan. Och en är jag själv som visserligen sett andra friska människor på jobbet men inte varit nära någon annan än en person som varit sjuk och sen tillfrisknat "med lite kvarvarande snuva" och därefter med stor sannolikhet smittat mig. Alternativet är i stort sett att min sambo smittat mig och den enda han träffat innan är sin chef som också varit sjuk i covid och sen var tillbaka på jobbet. Så nej, inte någon helt annan utan folk som varit sjuka och minst följt de rekommendationer om en vecka hemma som fanns då.
 
Går det inte att bo på annat ställe och träffa släktingen utomhus?
I princip inte. Släktingen har mycket smärta i kroppen och det är för jobbigt att ses utomhus. Det blir ingen kvalité. Umgänge med släktingen där denne kan njuta lite av vårt besök bygger ganska mycket på att vi bor där. Typ kunna sitta i soffan bredvid varandra framför TVn eller att släktingen kan sitta bredvid och kolla när vi byter blöja eller sitta med när barnet äter etc. Liksom lite sådär vara vid sidan av och delta och känna in, delta på sina egna premisser, men har för lite förmåga/ork/kraft för att engagerat tex leka med oss eller ta promenad eller dylikt. Fika etc utomhus går inte heller då personen har svårt att äta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp