Cornish rex

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Jessan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 692
J

Jessan

Heej! jag undrar om det är någon mer här på Buke som har en Cornish?

Jag kan berätta lite om dom: Cornish rex har krullig päls och krulliga morrhår, vissa har stora öron andra har små.
Dom är raskatter och är då väldigt dyra. (men det är det värt)
Dom är som små hundvalpar, så busiga att man inte vet vart man ska ta vägen., men gosiga, ja det är dom värkligen!

Min katt Paul är en liten busloppa och jag älskar honom mest av allt här på jorden! :love:

(han är blå)

:banana:

Sv: Cornish rex

Min katt har varit med i en utställning och vann tre rosetter!

Han kom till final och där blev han tvåa!!

Senast ändrad av en moderator:

MissFideli skrev:
Har ingen själv. Men så dyra är dom inte, det finns andra raser som är dubbelt så dyra som CRX-en.

Jo ganska så dyra är dom, 5.000:- kostade min, och det är lite skillnad på vad andra katter kostar.

Dentaku skrev:
Jag har en Cornish-hona, svartsköldpadd-vit (som f n ligger och spinner i mitt knä :love: )

Å, vad gulligt!
Vi ska köpa en till liten busunge senare.
Har du något kort på din ? ska försöka fixa det så snabbt som möjligt.

Jolie_Madame skrev:
har en CRX-flicka, som för tillfället är på smällen :P
jättesöt och fin, och superkelig!

Hihi, vad gulligt!

Har du något kort på din katt? skicka gärna!!

Hur tar man bort medelanden som man inte vill ha ??

Senast ändrad av en moderator:

Jessan skrev:
Jo ganska så dyra är dom, 5.000:- kostade min, och det är lite skillnad på vad andra katter kostar.

Allt är ju relativt. 5000 kr får man räkna som normalpris för raskatter. Det finns många raser som ligger över 5000 kr i pris.

Har haft två cornish. Den ena fick jag ta bort för drygt 2 år sen pga hjärtfel och den andra tog jag bort för några månader sedan pga "depression". Han har hela livet levt med två andra kissar och tyvärr fick även bondisen avlivas pga sjukdom och då blev han solo. Efter en del letande och provande hos en ny kattfamilj fick jag ta bort honom... han klarade inte att leva ensam med en matte som jobbar hela dagarna. ....

Den första blev 10 år (trots att hjärtfelet troligen var medfött) och den andra blev 11 år...

Saknar dem förstås. :cry:

De var oerhörda personligheter! Som vår uppfödare brukar säga "det är inga prydnadskuddar i soffan!" Livliga, busiga och pratiga. Och även om de blev något lugnare som äldre var de fortfarande barnsligt förtjusta i att busa.

Usch.. är det inte sånna där katter som är så där ruskigt fula... :p
Ser mer ut som ufon än katter.. eller tänker jag på rätt ras nu..?
Jag gillar dem inte i alla fall, om det är de jag tänker på - nån som kan fixa fram
en bild?

Det är få raser som kostar mindre än 5000:-. Jag själv har sveriges vanligaste korthårsras och dom kostar från 5000:- och uppåt. Endast perser och vissa skogisar och européer kostar mindre om man inte räknar med sådana med prisnedsättande defekter.
Ska jag köpa ny avelshona av min ras Brittisk Korthår, får jag räkna med ca 6000:-.
Bengalen kostar ca 8-13000:- för en normal individ, Sibiriska katter kostar ungefär samma och sphynxen kostar närmare 15000:- för en som duger till avel. Så inte är 5000:- speciellt dyrt. Inte om man har koll på priserna på raskatter överlag.

jeanine1.jpg

Det är dem jag tänker på..
De har ju så långa fula öron och så, usch usch.
Men men; smaken är som baken!

Fan vad jag är trött på såna där kommentarer. Ok på internet, men jag har fått höra samma sak flera gånger irl.
Från början tyckte jag också de var ltie småfula, eftersom de är annorlunda. Men efter ha sett dem ett par gånger ändrade jag uppfattning. De är ju himla underbara och sociala individer också, mer än andra raser enligt min erfarenhet (har själv haft två CRX nu).
Jag kan förstå att folk tycker de är fula, men VARFÖR måste man säga det? Vad får du ut av att säga det till oss som faktiskt har en och tycker de är fina?
Ok här på nätet som sagt, men jag har ett par "kompisar" som typ utbrister "nämen de där är fan den fulast katt jag nånsin sett" första gången de sett henne.
Det är så otroligt onödigt. Tyck hon är ful, men varför tala om det för mig? Det är inte så roligt i längden..

cactuspower skrev:
Usch.. är det inte sånna där katter som är så där ruskigt fula... :p
Ser mer ut som ufon än katter.. eller tänker jag på rätt ras nu..?
Jag gillar dem inte i alla fall, om det är de jag tänker på - nån som kan fixa fram
en bild?
Hahaha!!! Tänker på min kompis reaktion när hon såg min rex första gången.... han låg o sov med huvudet nerborrat i soffan. När hon gick fram och klappade honom vände han upp huvudet mot henne och hon sa "men... oj, vad fuu... jag menar.... vad OVANLIG han såg ut!". :D Sånt får man tåla när man har rex. Inte för inte jämförs de ofta med Gremlins. Men; det är mycket en vana. Min kompis tyckte efter att hon vant sig att även mina korthåriga spinkkatter var fina! Många har undrat som aldrig sett rasen förut "är det där en KATT eller en hund???" är en av de lustiga frågor jag fått när jag var ute med kissen i koppel. :smirk:

De ser litegrann ut som katterna som målades i det gamla Egypten. Långa näsor, stora öron och smalt huvud. Påminner en del om siames i utseendet.

Jolie_Madame skrev:
Fan vad jag är trött på såna där kommentarer. Ok på internet, men jag har fått höra samma sak flera gånger irl.
Från början tyckte jag också de var ltie småfula, eftersom de är annorlunda. Men efter ha sett dem ett par gånger ändrade jag uppfattning. De är ju himla underbara och sociala individer också, mer än andra raser enligt min erfarenhet (har själv haft två CRX nu).
Jag kan förstå att folk tycker de är fula, men VARFÖR måste man säga det? Vad får du ut av att säga det till oss som faktiskt har en och tycker de är fina?
Ok här på nätet som sagt, men jag har ett par "kompisar" som typ utbrister "nämen de där är fan den fulast katt jag nånsin sett" första gången de sett henne.
Det är så otroligt onödigt. Tyck hon är ful, men varför tala om det för mig? Det är inte så roligt i längden..
Mja, jag låter bli att ta åt mig. Men jag kan förstå vad du menar... men såna där människor finns liksom överallt. Jag var på en fest med jobbarkompisarna där en av dem satt större delen av kvällen och talade om hur FULT hon tycker det är med tatueringar - trots att hon vet att jag har en. På något sätt är det mer okej att säga att vissa saker är fula (cornish rex, tatueringar, piercingar) än andra (fula konstgjorda blommor som nämnda kvinna har en förkärlek för och stora blaffiga guldsmycken). Jag tror att om jag sjunkit till hennes nivå och talat om hur urbota FULT det är med tantpermanent och blaffiga guldsmycken så hade folk tyckt jag varit onödigt elak. Att HON däremot kan tala om något jag har som urfult är liksom mer okej... ?!?!

Det säger mig bara att vissa har ingen koll på hur man uttrycker sig... och förstår inte att vissa människor faktiskt kan såras när de upprepade gånger (=alltid) får höra att de har gjort något fult med sin kropp eller har ett fult husdjur.... Det är mer DERAS förlust än din och min!

Jag tar åt mig och ibland såå bryr jag mig inte.

Jag har fått höra att vissa tror att han är en hund, råtta eller en rävunge.
Och andra har tyckt att han är underbar.

Alla som träffar honom från första början tycker dom han ser så konstig ut, men efter ett tag så tycker dom han är den sötaste och busigaste katt dom har träffat.

Liknande trådar

F
Övr. Hund /Vet att vissa har läst den/ vill varna kännsliga!! Värt att läsa för alla hundägare, eller blivande hundägare!! Hur kunde du...
Svar
9
· Visningar
1 251
Senast: Haukur
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Zizzy
·
Övr. Hund Har ngn läst denna??Varje gång jag läser den börja jag gråta...usch jag är så känslig:p ngn mer som är...
Svar
11
· Visningar
1 301
Senast: Albatross
·
Övr. Hund Denna texten berör mig så otroligt mkt och jag gråter varje gång jag läser den:cry: :cry: :cry: När jag var valp, underhöll jag dig me...
Svar
12
· Visningar
1 278
Senast: Ämelie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Födda -21