• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GoddessOfLove
  • Startdatum Startdatum
G

GoddessOfLove

Okej jag vet att de här är bästa sättet o bli halshuggen av domaren o co :angel: men jag har planer på att vilja betäcka grisan nästa lr näst nästa vår. absolut inget som är bestämt lr något bara en tanke jag har.

har suttit o kollat på många hingstar o fallit för cornetto.
grisan har fel stamtavla, exteriör o gångarter men jag vill inte ha fram en superhoppare, utan en ny minigrisa med kapacitet för mindre hoppklasser.

grisans minus är hennes galopp. hon väljer galoppen före traven, men har svårt för att gå i ren kort galopp. hon har hoppat enkelhinder på 1,50, och vårat mål är att nolla 1,30. enl våran hopptränare finns möjligheten bara vi får in ett bra grundtempo.

en anledning till att jag fastnade för cornetto är
Cornettos avkommor är ofta iögonenfallande med vacker färg och bra sporthäst modell och de ärver sin fars fantastiska galopp och härliga benteknik och ryggverkan.

har ingen direkt exteriösbild på stoet, men hon är ganska kort i kropp och hals för att vara en travare.

så vad tycker ni? är cornetto helt fel? lr har ni nått annat förslag?

Det där låter som något ägaren har skrivit..

Finns så mycket som avgör vilken hingst man ska använda. Men att titta på hingstarnas poäng från bedömningen kan ge dig ett hum. Sen bör de flesta hopphingstarna ha en bra galopp. Det krävs i högre klasser.

Och nu förmaningen,förstår att du gillar din grisan och vill ha en ny. Men genom att betäcka henne får du ingen ny grisan utan en helt annan individ. Fölet får ju faktiskt 50% av pappan också.

Tycker du ska leta efter ett föl med grisans egenskaper istället. Blir inte dyrare och då är chansen större att du hittar en ny grisan.

jag vet att de inte blir en ny grisan *tack o lov* :p
men nu är jag inne på o betäcke henne... hur de blir sen är en annan fråga..
cornetto har ju iaf en 9a på galoppen

Har sett avkommor efter Cornetto (Halvblod då) och dessa ser trevliga ut. Men Cornetto är inte jättefin i sin benställning, och ett föl jag sett blev ganska krokigt. Hur är ditt sto i benen?
Det är mycket man ska tänka på, och att ta fram ett föl kostar lika mycket som att köpa en bra häst, och du kan ju då få en som är rent halvblod för samma summa. Även om din häst är bra och fin är det inte säkert att avkomman blir så bra, det kan man aldrig veta även om man korsar 2 halvblod.
Du gör ju som du vill, men det finns många fina hästar.
:)

Jag tycker som vanligt att det är hemskt onödigt att buskavla, då kan du, som Pontevecchio föreslår, hellre köpa dig en ny unghäst.

inge större problem där. jag tycker att hon har för korta framben, men de är ingen som håller med mej.

Alla är jättetråkiga som inte tycker att du ska avla på din häst (inklusive mig), men jag har ett alternativ: Varför inte låna en halvblodhäst (eller fullblod) på foder och föda upp en egen unge? Betydligt roligare än att köpa en färdig, helt klart dyrare (i allmänhet i alla fall) - men ack så skoj! Har du funderat på det?

Dyrare att köpa en färdig unghäst?? har du en aning om vad det kostar att föda upp en häst om man sak räkna med alla kostnaderna??

Jag tolkar Fredags inlägg som att det är dyrare men roligare att föda upp än att köpa en färdig.
/P

Är det för det första ett varmblod vi pratar om?
Kollade bilderna och där finns "galopp bilder" så jag tolkar det som att stoet är ett fullblod?
men det kanske inte är samma häst utan någon annans.
Har du ett varmblod rekomenderar jag ett varmblod, just för att höja värdet på avkomman, nu har du säkert tänk att behålla den men det kan alltid inträffa saker som gör att du måste sälja.

Är det ett fullblods sto så tycker jag du ska välja en lite grövre halvblods hingst eftersom fullblodet förädlar, så du ändå får en lätt men hållbar häst.

Tips är att du skriver ner alla stoets egenskaper positiva och negativa och sedan matchar ihop henne med den hingst som har de egenskaper hon saknar och har (helst) minst lika bra positiva egenskaper.

Tänk på att det kostar lika mycket att föda upp häst oavsett ras men den blir i slutändan olika värd beroende på korsning.

Vem ska du sälja avkomman till den dag du inte kan/vill behålla den?

Finns det verkligen köpare som är intresserade av att köpa travarkorsningar??
Nej, köp ett (Hbl el. fbl)föl istället!

Jag såg Cornetto på bruksprovet, och han såg trevlig ut.

När det gäller vilket sto man ska betäcka fick jag ett SUPERRÅD av en erfaren uppfödare. Kan du tänka dig en likadan häst som ditt sto? Alltså, vill du göra fler av JUST HENNE, med både fördelar och skavanker. Då är det läge att betäcka. Inte annars...

jo, när jag fyller 18 ska jag köpa ett fblsto (om hon inte tas ur träning innan o säljs) har jag bestämt. men grejen är att jag vill ha en från grisan.

det är hästen på bilderna, men hon är en travare, dock tror hon att hon är en galoppör :angel:

jo jag vet att värdet sjunker rejält för att det är en travare. fast jag tror faktiskt inte att en renrasig travare går att sälja dyrare som ridhäst än en travarkorsning. hon har inte direkt någon travarstam att prata om heller, och har lyckats långt ifrån bra själv :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka