Copyright, hur skydda sina bilder?

moli

Trådstartare
Hur skyddar jag mina bilder på min hemsida. Hitintills har jag litat på att folk är vänliga och frågar mig innan de lånar något, men nu hittade jag detta inlägg i in gästbok:

Datum:
Namn:
Nummer:
Torsdagen den 19 augusti 2004, 20:15:48
Karin
83


--------------------------------------------------------------------------------
Jag tar lite bilder från din hemsida för det står ingenstans att det är copyright på dom....


på min startsida kan man läsa detta:

Jag vill på grund av förekommen anledning säga att jag INTE under några omständigheter accepterar att någon "lånar" och använder mina bilder utan att be om lov och hänvisa till min sida. Samt skriver att det är jag som har tagit kortet. Det är MYCKET viktigt för mig



Men det verkar personen ha missat.
Jag trodde att jag ÄGDE mina bilder och hade copyright på dem automatiskt. Men hur är det egentligen? Och hur gör jag för att skydda dem.

Hoppas att hon tog dem i privat syfte. Blir ledsen när det blir såhär, och ingen mailadress eller annan kontakt skrev hon. jag kan ju bara gissa hur mång andra som stulit mina bilder.

För privat bruk är det en sak, men jag vill VETA. Skit också.
 
Tråkigt med folk sin inte accepterar aganderätten du faktiskt har på dina bilder. Har också varit med om det.
Vad är för slags bilder?

Mitt enda tips är att på varje bild sätta copyright tecken tillsammans med ditt namn. (Det kan ju göras både diskret, och, om man vill det, inte alls diskret :D)

de här bilderna satte jag bara en liten grej i ena hörnet för o visa vart jag står.
Sen att jag får mail från folk som av nån anledning önskar låna nån bild, eller rentav frågar snällt om bilder i högre upplösning är en sak, då har dom iaf frågat.
 
Jag har så att sökmotorer bara söker på min indexsida och ingen annanstans och inte söker på mina foton heller.
Jag har allt som handlar om innehållet på mina sidor som ett sammadrag på indexsidan för att folk inte skall missa dom.
På indexsidan står det:

"Märk väl att allt du hittar på dessa sidor är min copyright på med undantag där det står annat. Det betyder att du måste ha tillstånd att använda mina foton och även andras som finns här. Foton som andra har copyright på här har jag fått tillstånd att använda mig av. Fråga gärna om det är något du är intresserad av att låna någon bild. Jag är inte omöjlig *s*
Att "låna" foton utan tillstånd är olagligt och kan kosta en massa pengar så fråga alltid först för att få tillstånd från upphovsmannen."

Sedan kan man lägga till i texten att all olovlig användning av foton/text mm anmäls utan förvarning till polisen + att deras hemsida riskeras att stängas ner.

Jag tror det påverkar en hel del att inte ta några foton.
Sedan har jag på min fotosida som jag gjort med JAalbum längst ner där det står:
Alla foton är ©2003-2004 by Helena Nord och får inte användas utan mitt skriftliga tillstånd (skall vara av och inte by men har inte orkat ändra :D)
Jag har dessutom vattenmärkt alla fotona (eller programmet snarare). Sedan är det svårt att se om någon verkligen stjäl fotona och det jag är mest orolig för är att folk tar dom för att tjäna pengar på så jag lånar gärna ut mina foton bara jag vet var dom hamnar + att en länk tillbaka till mina sida är ett måste så att folk kan hitta fler foton om dom nu tyckte att det fotot var trevligt :)
 
Jag trodde att jag ÄGDE mina bilder och hade copyright på dem automatiskt. Men hur är det egentligen? Och hur gör jag för att skydda dem.

Ja, du äger dina bilder och har automatiskt copyright på dem utan att du ens behöver ange det. Tyvärr skiter vissa i det även om man anger copyright. Tycker att du har fått bra råd av de andra som svarat. Kanske kan du också försvåra att de kopierar dina bilder genom att lägga i en "högerklicksspärr" som gör det svårare att kopiera bilderna rakt av. Kanske stoppar det några fler...
 
Tack för alla bra tips. Jag har en mycket välbesökt sida med Isländska hästnamn. "Lisas Islandshästsida" och massor av tydligen åtråvärda :D fotografier på föl& vuxna islandshästar.

jag har för tillf. stängt ned sidan medan jag åtgärdar detta, titta in om ni vill ändå: Lisas Islandshästsida Den som tagit bilder får kanske lite dåligt samvete. (Hoppas jag :devil:)

Jag lånar gärna ut mina bilder bara inte i "kommersiellt syfte" så länge mitt namn står med så att man TYDLIGT ser att jag har tagit bilden.

Hur "högerklick-skyddar" jag mina bilder? Jag använder mig av Microsoft Frontpage. Plus att jag kan lite Html programmering:
 
Hur "högerklick-skyddar" jag mina bilder? Jag använder mig av Microsoft Frontpage. Plus att jag kan lite Html programmering:

Jag avråder från det. Det ger ett oproffessionellt intryck och kan vara oerhört störande då det istället ofta drabbar scrollknappen på musen, sabbar andra funktioner än bildsparande osv. Dessutom stoppar det inte sparandet av bilderna om personen vet vad den sysslar med.

Märk hellre bilderna med någon halvgenomskinlig text.
 
Det är ett javascript som ser ut så här och ska finnas med på varje sida det behövs:

var message="den text du vill ha";
function click(e)
{
if (document.all)
{
if (event.button == 2)
{
alert(message);
return false;
}
}
if (document.layers)
{
if (e.which == 3)
{
alert(message);
return false;
}
}
}
if (document.layers)
{
document.captureEvents(Event.MOUSEDOWN);
}
document.onmousedown=click;
 
Sv: Re: Copyright, hur skydda sina bilder?

Du kan ju kanske ta reda på vem hon äre genom att kola hennes IP nummer?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hur skyddar jag mina bilder på min hemsida. Hitintills har jag litat på att folk är vänliga och frågar mig innan de lånar något, men nu...
Svar
14
· Visningar
2 135
Senast: Laban
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp