Cool lugn häst som går över/under bommen =(

misen

Trådstartare
ja hur ska jag göra.. har en islänning som är 3 år nu i år å vi ska börja köra henne. när vi hämtade henne som 1 åring åkte hon som i box men nu e de dags å åka uppbunden.. hur gör jag.. binder jag henne så hon ej kan gå över bommen kör hon huvet under, binder jag henne så hon ej kan få huvet under hoppar hon över å binder jag henne kort bara backor hon tills grimskaftet går sönder =8 hon e hela tiden cool lugn å får ingen panik utan de känns som att hon vet att klantar hon till de stannar vi å kommer in till henne.. hon e lite bättre när hon har sällskap men villinte ha henne hängande över bommen med en häst lämte om nått händer =( som sur va har vi panik bommar men ändå.. vi har ett stort star trailer xr3000 så de e stortåljust å väldigt tyst..
 
Sv: Cool lugn häst som går över/under bommen =(

Nu vet jag, det är islänningen i min häst alltså :D

Jag har en islandskorsning som gör likadant. Inte ett dugg rädd och har tagit sönder ett släp och var på väg att ta sönder ett till för inte så längesen. Han blir uttråkad! Han verkar dock stå still så länge släpet rör på sig så jag får ha en medhjälpare som stänger skötardörren i farten just nu O_o


MEN! När jag vart tvungen att ensam ha kört honom så har jag ibland vänt på honom och kört honom bak-och-fram i släpet. Då finns inget att hoppa över eller gå under och han har stått snällt!
Det sättet fungerar ju för oss som har små hästar i stora släp :)
 
Sv: Cool lugn häst som går över/under bommen =(

Bind henne dubbelt, så att hon inte kan få under huvudet eller hoppa över.
 
Sv: Cool lugn häst som går över/under bommen =(

Håller med ovanstående, köp bättre grimskaft som håller oxå, det ska inte löna sig att dra sönder grimskaftet.
 
Sv: Cool lugn häst som går över/under bommen =(

Det är ganska vanligt att islänningar är introverta när de är rädda/stressade, det kan lätt misstas för att de är "coola". Så jag skulle nog behandla henne som rädd, och hellre lära henne att vara avspänd i transporten.
 
Sv: Cool lugn häst som går över/under bommen =(

hon e inte alls rädd =) hon e sten cool när mna tatt ner henne kan hon stålugnt å fintå sen rätt var de e så hmmm om jag skulleprova hoppa..nähä de gick inte.... om jag prova krypa.. nähe de gick inte å såprovar hon allt möjligt...

SEABAZ
fan va smart.. de ska jag fan prova.. släpet e ju igentligen för stort för hon har säker 60 cm hon kan backa i "spiltan" å då kan hon ju lätt krypa under men om hon åker bak länges kan hon ej krypa under å ag kan binda henen bara så hon ej kan hoppa över =)

Men e delagligt igentligen??at där e bommar bakå fram som vanligt men bara att dom står baklänges?
 
Sv: Cool lugn häst som går över/under bommen =(

Bind henne dubbelt, så att hon inte kan få under huvudet eller hoppa över.

problemet e att sitter hon för hårt blir hon orolig å bara backarå går inte grimskaftet sönder hoppar hon framå rakt in i bommen (gör samma sak i stallgången =/
 
Sv: Cool lugn häst som går över/under bommen =(

Det finns ju bak-och-fram släp. Det finns säkert nån regel som säger att hästen ska kunna stå med normal "hals" (och det gör den ju inte om man ska binda upp dom kort kort ändå). Man får ju aldrig med någon manual hur man ska lasta hästen när man köper ett släp så jag vet inte. Sedan finns ju dessa släp som hästarna åker diagonalt och det är ju samma princip då - huvudet mot väggen...

Regeln är nog att man ska lasta och köra så säkert man kan. Jag anser att det är mer säkert att köra min ponny bak och fram än "vanligt", i alla fall när jag är själv. Det är ju mycket tolkningsfrågor....

Min ponny är så liten så jag kan vända honom inne i släpet om jag har mellanväggen dragen åt sidan. Men han är ju inte heller rädd så jag skulle säkert kunna backa upp honom i släpet också ;)

Jag gillar inte att binda hästar kort kort i släp. Jag tänker att det hämmar dom att hålla balansen även om jag kör väldigt lugnt med häst i släp. Bak och fram kan jag binda mer normalt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Cool lugn häst som går över/under bommen =(

Den "manualen" kallas djurskyddslagen. Där står en hel del att läsa om vad man får och inte får göra vad gäller bl a transport av hästar.

Om man vill transportera hästar (eller för den delen ansvara för vården av häst) är man skydlig att känna till vilka lagar och regler som gäller.
 
Sv: Cool lugn häst som går över/under bommen =(

Jag har inte läst hela djurskyddslagen, det erkänner jag!

Du som vet, kan inte du berätta för oss om man får lasta sin häst bak-och-fram?
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 342
Senast: Korven
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 541
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp