Contendro I

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare _Tazty_
  • Startdatum Startdatum
T

_Tazty_

Är det någon som vet var man kan hitta mer information om denna hingst e.Contender?
Framförallt bilder + info om gångarter och exteriör.

Sv: Contendro I

SKa man prata multitalanger så är nämnda hingst en av de i spetsen, individuellt. Om han förärver sin starka mångsidighet vet jag ej.

Contendro I hade imponerande höga index i både dressyr och hoppning (136/141 har jag för mig vilket är mkt bra). Många av de som kallas multitalanger brukar ha lite större skillnad mellan indexen och inte så höga som Contendro.

Hade jag letat efter kompetent multitalang till mitt sto så hade Contendro I varit den första som jag hade letat info om.

Ett rykte jag hört och alltså inte vet om det stämmer är att Contendro har en mkt hög ridbarhet och att det ska förärvas.

Det finns en helt underbar bok som heter "Contendro und seine Familie", där finns "allt" i form av bilder på Contendro själv, hans förfäder och släktingar, massor av bilder även på avkommor... Den är på tyska men väldigt lättanvänd även om man inte kan tyska.

Pm:a om du vill ha tag på boken...

Mvh Cissi

Tackar!

Ang multitalang så är det nog precis vad jag letar efter, mitt sto är e.Chess ue.Electro och har lite 'svaga' gångarter. Speciellt traven är ganska markbunden så jag vad jag vill ha är en hopphäst som har minst 7-8-mässig trav.

Vad tror du om linjeavel?
Stoet har ju Corde i 3:dje led (blir det väl).

Har även tittat lite på Orlando...

Linjeavel diskuteras i en annan tråd och det är en ganska beprövad metod som gett bra resultat och fört avelsarbetet framåt.

Man bör emellertid vara insatt och visa linjer i linjeavel är mer framgångsrika än andra och detta är nog något du skulle spåna fram först :) .

Tillhör stam (stofamilj) 104A, som är en rätt välkänd och ansedd stofamilj i Holsteiner-aveln.
Massor av tävlingshästar (en del nämnda i den länk selmaH gav dig).

Står en privathäst på ridskolan som tillhör samma stofamilj, så jag är intresserad av den stofamiljen.

Vann 100 dagarsprov i Adelheidsdorf.
Totalindex: 144,7 Dressyrindex:131,09 Hoppindex: 147.29.

10 i galopp, 9,33 i ridbarhet, genomgående 9:or i hoppning.

Verksam på Celle.

Kan vara ngt :d .
Någon som vet ngt om förärvningen på de en så länge unga avkommorna?

Liknande trådar

Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 411
Senast: Nikan
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 899
Senast: Lea88
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar