connemarahingstar.

FT_ryttare

Trådstartare
Betäckningstiderna närmar sej och jag kaninte bstämma vilken hingst som ska få äran att bli partner åt mitt sto.

Stoet är E: Finney Master Ue: Kilgreaney Lad .
en helsyster med gräns ruben och alltså rätt lik honom tseendemässigt o temramentsmässigt.
Hon har Diplom är AB premierad och meriter upp tom Msv A fälttävlan LA hopp o dressyr.
skimmel och ca. 145 hög.
Har en 1 åring hemma e: Grange flynn sparrow som vi är väldigt nöjd med men hade tänkt byta hingt i år.. då vi även inte vet om Flynn blir nygodkänd.

Tittar på Hagens O´chief o rolls royce men vi bor i hälsingland och stoet gillar inte transport..=/ Och de är därför vi har lite problem då de inte finns så många híngstar här.

Skulle vilja veta lite om Kewin och Idholmens Matador och vill gärna höra lite åsikte rpå lämplig hingst. vilka går på semin i år?
Då stoet är väldigt komplett så går nog det mesta på henne , men framför allt en sak som är viktig är bra temprament.
Stoet rör sej hyfsat .. 8.or rakt igenom om ja inte minns fel. o hoppas kalas.
Tips!

Sv: connemarahingstar.

En snabb titt på SCS säger att de hingstar som står närmast dig är:

Upplands Län
Grange Flynn Sparrow RC 95
Gräns Ruben RC 67
Janus RC 71

Västmanlands Län
Brolötens Joop RC 82
Grytåsa Kallemero RC 62

Dalarnas Län
Gräns Murphy Conneely RC 96
Öxenhom Marble Jr RC 61

Västernorrlands Län
Blue Sham RC 92

Fast det kanske du redan hade koll på?

Matador är en mkt snygg hingst åt det ädlare hållet. Han är tyvärr väldigt mkt krubbitare som sin far Kimble. Jag har hört att det är vanligt på Kimbles avkommor.

Vad har du för förhoppningar på avkomman?

Kanske inte men mitt sto är krubbitare och hennes mamma var det och hennes dotter väver och sonen har tendenser. Dom är väl smartare och har högre krav på sin miljö än andra.

Har sett sitt sto då hon var ung, tyckte att hon rörde sig mkt bra ffa i traven som var lätt med bra påskjut och taktmässig. Om du inte vill/kan åka så långt med ditt sto så blir ju hingstutbudet begränsat. Tycker att du ska läsa i prestations- och exteriörtoppen hur hingstarna förärvt sig innan du väljer. Kan ju vara både roligt och bra att byta hingst för att se vad ditt sto kan ge med olika fäder. I år nygodkändes två hingstar, det var Hagens D'arcy samt Gräns Diamond Surf (men den är ju inget för dig eftersom han är e. Ruben). Sedan kom det också in en irlandsimport (en hopphingst) vid namn Kilpatrick Fionn. Mer info om dessa kommer väl snart på SCS hemsida och i utskick.

Kewin e jättesöt!! :love:

Går förbi hans hage flera ggr i veckan..........

Men jag kan ju inget om connemaror men fin e han!! :)

jo visst rör hon sej bra min lilla dam men hoppningen är ändå de som är bäst.
eller egentligen e d hennes hjärta. Så otroligt snäll o skulle gå igenom eld o vatten för mej.
Hon har ju en avkomma e. Hagens O`chief som ska vara väldigt fin . dock valack.
Den där irlandsimporten tittade jag på i ridsport o verkade intressant.
Villl ha en hingst som har gjort något på tävlingsbanorna eller har föräldrar(sto linjer) som är meriterade.

Förstår om du vill avla på prestation. Men att tänka på är att det inte är klart att en hingst ger väl presterande avkommor bara för att han själv är en prestationsindivid. Om du vill vara klok och säker på förärvningen ska du titta på vad hingstarna lämnat för avkommor istället för att bara kika på deras egna meriter.

Jag har sett din ponnys avkomma e. O'Chief och han var jättefin som fölunge, han hamnade sedan tyvärr hos en person ej ej skötte honom så väl och utvecklades inte som han borde.

Carnaby Patrick Hooligan (e. O'Chief) kommer att finnas på semin även i år, han står på station hos Lene Lembke och det finns transportsperma att beställa. Lofty Roderic betäcker naturligt i år tror jag men det finns fryst sperma att få från honom, likaså finns det fryst från Dale Haze och Janus samt några hingstar till (har ej riktigt koll på alla). Om du ej vill köra ditt sto så långt så kanske det är ett alternativ att seminera henne. Räkna dock med att det blir ganska dyrt med alla veterinärkostnader osv.

Vill veta om en connemara hingst, sony! :bow:
tror att han var gulbrun och född och uppväxt hos uppfödaren utanför hässleholm i skåne. Blev bara Tre eftersom stallet brann ner.
nån som vet mer om denna hingst eller har en bild på honom?

Den hingst du tänker på är förmodligen Golden Sunset RC 94. Han var e. Hagens O'Chief u. Golden Sunflower ue. Brolötens Onyx. Sunset dog som sagt när hans stall brann ned. Golden Sunset var gulbrun och hade en fin utställningskarriär som unghäst med höga poäng och diverse championsegrar. Jag är inte riktigt säker på om han hann få ngn avkomma innan han dog.

Om du vill se en bild av Sunset kan du gå in på hemsidan: http://www.aramennoc.se/. Där finns en länk som heter Bildgalleri, klicka på den så får du upp en alfabetisk lista med namnen på de ponnyer som finns med i galleriet.

Frasse skrev:
Den hingst du tänker på är förmodligen Golden Sunset RC 94. Han var e. Hagens O'Chief u. Golden Sunflower ue. Brolötens Onyx. Sunset dog som sagt när hans stall brann ned. Golden Sunset var gulbrun och hade en fin utställningskarriär som unghäst med höga poäng och diverse championsegrar. Jag är inte riktigt säker på om han hann få ngn avkomma innan han dog.

Om du vill se en bild av Sunset kan du gå in på hemsidan: http://www.aramennoc.se/. Där finns en länk som heter Bildgalleri, klicka på den så får du upp en alfabetisk lista med namnen på de ponnyer som finns med i galleriet.
Tack så mycket för tipset.
Jag kom på att han betäckte 6 ston men enbart en renrasig connemara.
synd att bilden inte var finare eftersom han var mycket vackare i verkligheten!! :smirk:

Liknande trådar

Avel Vilka tänker ni betäcka med i vår?? någon som har avkommor efter connemarahingsten Grange Flynn Sparrow. och hur är dom isåfall ...
2
Svar
24
· Visningar
2 248

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka