Connemara - bäst när det gäller?

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tystamarie
  • Startdatum Startdatum
T

Tystamarie

Fredag, jämn vecka. Sophämtning - och nytt nr av Ridsport!!!
Dagen är räddad.
Efter att ha pysslat om familjens senaste connemaraföl, avlad på irlands främsta prestationslinjer, sjunker jag ner i favoritfåtöljen med Ridsport.
21 bilder på tävlingsponnyer i Del I - 13 av dessa föreställer connemaror eller förstagångs X i "segrarposition". Mmm.
Svår klass kat D i Varberg: 1. Kilpatrick Fionn (godkänd avelshingst e. Abbeyleix Fionn) 2. Westside Padraig (e Westside Fred) 3. Littel Shadow (okänd, imp Irl) 4. Ix de Aulne (e Dexter Leam Pondi). TRE rena conns + 1 imp IRE.
Text o Bilder från sid 37 o framåt. grattis till WESTSIDE PADRAIG, SPINNING DUCHESS (e Rolls Royce), MUSTANG (u Manette e Lambay Boy u Brolötens Rutil), BACKENS LOTUS (e Rolls Royce), WILLIAMSTOWN WONDER (e Monaghstown Fred), ROAN ROCKY (e Lofty Roderric), GUN´s ROSE (UE Golden Rover), LILLEFOT (e Frederiksminde Hazy Chance),PHALCON (eÖxenholm Marble Jr u Gräns Lady Stella e Ashfield Lucky Tim), SAFED´S FROSTY (ue Roundstone Chief), KILPATRICK FIONN, POETIC NEWS (e Poetic Justice). Det är elitponnyer som ni som får oss vanliga connemarauppfödare att ta nya tag och betäcka våra ston i år igen!!!!
En fråga till connemarauppfödaren som läser dessa rader. När du väljer hingst hur tänker du då? Kollar avkomebedömningen (exteriörindex, prestationstoppen), läser resultat från treårstesterna, referat från hingstpremieringarna eller vadå??? Om du nu föder upp ponnyer av en ras som på ett helt unikt sätt genom generationer avlats fram för att arbeta åt människan, hur tänker du??? Hur många föder upp för att vinna på utställning? Ibland läser man expert-tyckarnas kommentarer som går ut på att ren-rasfolket skulle vara insnöade utställningsnördar? Hur många skulle kunna överleva på sånt? Nä, jag tror att connemarauppfödaren idag är en allmänbildad ponny-användare som gärna vinner en klass på RIKS men ändå ställer upp i treårstest och säljer sin ponny för tävlingsbruk- eller har jag fel? :banana:
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Frågan är väll bara om man vill tjäna pengar eller inte?

Vill man göra det avlar man fram bra tävlingsponnyer, men självklart m bra psyke osv. eftersom det är en del av en bra ponny.

Vill man bara avla på utseende så har man ju inga pengar att hämta hos tävlingsryttarna i alla fall..

Kikar lite granna på d-ponny ny (ungponny) vill helst ha en renrasig ponny. Men jag uppfattar det som om att det inte är lika viktigt m stamtavlor på ponny som det är på häst.
Samt att om ponnyn heter "Musboro Svante" är det mer värd än ponnyn som heter bara Svante o kommer från en privatperson men som kanske ha full stamtavla m gröna papper e meriterad hingst osv. än Musboro ponnyn som oftast inte har ngn stam alls. (men oftast är mkt connemara i) och heter ponnyn "Hagens Svante" så kan du lägga till ytterligare några lappar bara för att den är född på ett känt stuteri..Rätta mig om jag har fel?
 
Senast ändrad:
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Forst och framst ser jag till att ha ett sto som verkligen duger!!
Sedan valjer jag en hingst som passar henne, for att avla fram en prestations ponny som ser bra ut.

Forst och framst ska ponnyn vara schysst i temperamentet, sedan ska den prestera och sist, men inte minst, ska den se bra ut.

Jag ar jattenoga med att se till att hingsten inte ar slakt med stoet. Det ar ganska vanligt att Connemarorna pa Irland ar halft in-avlade, sa det ar min forsta prioritering. Jag ville i ar betacka med Dexter, men han kostade alldeles for mycket pa semin for att det ska vara intressant. Sperman kostar 200 euro, sedan kommer det till en importavgift pa 700 euro...nej, tack...tror inte det.

Jag vill givetvis avla fram en ponny som de nya agarna kan gora vad dee vill med. Connemaran ar en allround ponny, och ska forbli en sadan tycker jag. Vill man stalla ut den kan man det, vill man hoppa kan man det, vill man kora kan man det osv osv.
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Jag tycker att alla ska komma over till Irland och se Munsboro....sa far vi se hur manga svenskar som tycker att det ar sa himlans kackt att kopa ponnier darifran sen??!!!

Tycker inte svenskarna att det ar lite skumt att det inte finns nagra Munsboro ponnier inom eliten pa Irland?????????????????????
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Självklart är connemaror bäst när det gäller :) !
Jag är inte uppfödare men har varit runt på en del stuterier under förra året i jakt på en ponny till min lilla tjej. Jag fick ett superseriöst intryck av de uppfödare jag träffade! Jag tycker att de verkade helt inriktade på att avla fram en bra tävlingsindivid med lämpligt temprament för barn, dessutom med en god exteriör för att bibehålla rasen och ge god hållbarhet. Uppfödarna gav även ett ärligt intryck och delade med sig av sina enorma kunskaper om connemaror. Ponnyn vi köpte har verkligen motsvarat våra förväntningar, så skulle jag skaffa en ponny till är det solklart vilken ras jag skulle välja!
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Vad som är viktigt inom all häst avel är att ge unghingstarna en chans. De har ju inte hunnit prestera något, så där får man se till deras släkt. Det finns många jätte fina och trevliga unghingstar som inte får en chans för folk väljer de som vissat att de kan.
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Connemaran har alltid varit en arbetande ponny.Självklart avlar jag för att få fram en individ som starkt lever upp till rasens avelsmål.att sedan få en exteriör bedömning av sin ponny på en premiering eller utställning behövs för att veta att man är på rätt väg.Jag vill ju ha en ponny som ser ut som en connemara och inget annat.Känner ingen connemarauppfödare som avlar enbart för utställning en,två ggr om året.Det är framtida tävlingsponnyer i första hand.
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Ywe, dom e bäst när det gäller ;) Saknaden efter min connemara tjej är enorm :cry:.Hon var väldigt rastypisk vilket även visades på utställningarna då hnon hade 9 på typen.

Connemarans tävlingskapacitet är ju väldigt bra oftast, men det finns ju ett och ett annat ök..

_Peplis_ > Eftersom att jag själv köpte Vanity från Hagens stuteri så har jag egna erfarenheter från detta. Jag föredrar att köpa dirket från stuteriet (alt. känt stall)eftersom att jag vill vara säker på att stuteriet/stallet har ett bra rykte. Hagens ponnyre är kända för att vara väldigt friska och visas ofta ute i tävlingssammanhang, samtidigit som de inte pressas i 3-årsåldern för att kunna bli elitponnyer redan så. Utan dom får tid att växa till och mognar senare, det var det som jag sökte när jag köpte ny ponny.

Självklart åkte vi inte dit i förhoppningen oma tt få med oss en ponny hem bara sådär, men att just min drömponny skulle finnas där var över förväntan!

Självklart ghade jag kunnat köpa en ponny uppfödd från okänd uppfödare, men jag vill vara säker på att ponnyn har fått en bra start i livet, eftersom att man lägger ner mycket pengar om man vill ha en bra tävlingsponny.
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Roligt med en så medveten connemaraköpare!Fler borde resonera som Akustik! :bow:
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Jag blev lite nyfiken på ditt senaste föl, kanske inte riktigt inom detta ämnet, men vad är det för stam och har du någon bild? :d
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Nä, nä. Ingen reklam på Buke var det ju...
Däremot kan jag lämna ett förslag på:
GRUNDRECEPT, CONNEMARAPONNY FÖR HOPPNING:

Basingredienser, i valfria proportioner
*(Ashfield) Sparrow
* Abbeyleix Owen
Tillsätt Ballydonagh Cassanova el annat Carna Dun-blod.
Blandas till lämplig konsistens. Några extra skvättar Carna Bobby brukar inte vara fel.

Kan smakas av med tillsatser efter eget önskemål, t ex Murphy Rebel, Moycullen Dan, Marble, Tully Lad (Thunder) eller varför inte lite hederligt Roundstone Chief eller Brantshammar. Djupfrysta smaker finns också att tillgå (Dexter L Pondi , effekten inte helt klarlagd).

Rör om - vänta 4 år - och njut!!!!

Kolla innehållsförteckningen på Kilpatrick Fionn o Co så får du se.

Vore kul att höra om Ramonarunds har några synpunkter?
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Har du något bra "GRUNDRECEPT" på en Connemara för dressyr också?
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Jag håller också med akustik, men samtidigt vill jag säga att det finns så många små uppfödare som gör allt för att deras fölisar ska få en bra start. Inte alla tänker på pengar när det gäller hästavel. Jag går mycket hellre ner i pris om jag vet att jag får en bra köpare, än stå med massa trevliga dyra ponnisar som inte blir sålda. Själv klart vill jag ha vad jag lagt ut själv, men för mig är rätt köpare viktigast.
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Jag skall genast ta på mig kockmössan och sätta igång! :D
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Vilka hingstar är de bästa på den svenska marknaden just nu då? Är det någon särskild du tänker på som inte fått tillräckligt med ston?
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Akustik skrev:
_Peplis_ > Eftersom att jag själv köpte Vanity från Hagens stuteri så har jag egna erfarenheter från detta. Jag föredrar att köpa dirket från stuteriet (alt. känt stall)eftersom att jag vill vara säker på att stuteriet/stallet har ett bra rykte. Hagens ponnyre är kända för att vara väldigt friska och visas ofta ute i tävlingssammanhang, samtidigit som de inte pressas i 3-årsåldern för att kunna bli elitponnyer redan så. Utan dom får tid att växa till och mognar senare, det var det som jag sökte när jag köpte ny ponny.


Hagens Vanity vet jag vilken det är, för det kan väl inte finnas flera??
Var en kompis till mig som hade henne i mitt stall för några år sen, och utbildade henne :) Kanonfin ponny!!!! :love: tyvärr fick hon gå massa nybörjarläger efter det att min kompis lämna tillbaka henne, så hon var väl inte i "toppform" sedan när hon såldes av vad jag förstod.. :confused: Men vad blev det av henne sedan då+?? (nyfiken) :crazy:
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Yes det är min flicka det! :love:
Jag köpte henne på vintern efter att Kim lämnat tillbaka henne..
hon var då i urusel kondis och behövdes stärkas en hel del, efter ett halvår (!) var hon åter i tävlingskondis och vi kujnde börja tävla med bra resultat igen.
Vi har tävlat LB-LA dressyr med placeringar och det har funkat bra! :) Visst.. vanity kunde ha sina dåliga dagar också, men när allt stämde var det uuunderbart :love:.

Eftersom att jag inte var så rutinerad innan jag fick vanity så gick det gasnka långsamt framåt. Att hon dessutom var i dålig kondis gjorde inte saken lättare, men efter ett halvår var det såå kul att jobba med henne :).
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Har du kvar Vanity fortfarande?? kan ju va roligt att berätta för Kim att det går bra med henne :)

Mvh Maria
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Tystamarie skrev:
Vore kul att höra om Ramonarunds har några synpunkter?

Jag har val alltid asikter!! :idea: :angel:
Jag ar kanske inte sa jattefortjust i alla de hingstarna du har namnt. Men Abbyleix Owen och Ashfield Sparrow ar helt ok.
Dock tycker jag att du har glomt bort Westside Mirah helt!!

Den nya inne-hingsten pa Irland ar "I Love You Melody" import Frankrike, e. Idenoir ue. Apollon Pondi. Han har Carna Bobby fran bade mamma och pappans sida, dock olika langt bak.

Sedan ar en av mina favoriter Castleside JJ, en mycket statlig bork (forlat men jag har inte uppdaterat mej till allt detta "gula"!). Han hoppar mycket bra och har superfina gangarter, tyvarr ar agaren inte speciellt tavlingsinriktad, utan avlar enbart pa hingstarna. Samma agare har Castleside Tigue, en lattare hingst vilket jag tycker passar utmarkt for de som vill avla en ridponny och inte bara vara blind pa hur en Connemara ska se ut.

Sedan har vi ju Tulira Robuck, som har fatt flera avkommor pa bade hoppbanan och i utstallningsringen, sa han ar en bra hingst om man vill ha den traditionella kraftigare typen.

De flesta Connemaror har Dun Lorenzo och/eller Carna Bobby blod i sej, sa jag ar inte helt saker pa att de ponnierna egentligen var nagonting speciellt, eller om det helt enkelt ar sa standard Connemaran ar.

Nagonting som vi inte far glomma ar att Connemaran faktiskt inte ar en lattare ridponny, utan en lite stockigare liten hast som man aven kunde ploja med. Jag, som vill avla for att fa en ponny som hoppar, ar inte sa inne pa att se till att mina fol blir speciellt connemariga, men jag vet att maaaaaaanga av Connemara-avlarna pa Irland borjar bli oroliga for att Connemaran mer ser ut som en ridponny an en Connemara-ponny.

Nu blev det ett sant dar langt inlagg igen.... :angel: :o
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Finns det någonstans man kan söka efter avkommor till irländska connemarahingstar, typ ett register?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp