T

toketossan

Jag har träffat många olika hästmänniskor som säger att dom bara rider sin häst någon gång ibland och ändå visar upp en relativt fin musklad häst.. och jag förstår nu inte alls vad jag gör fel..?
Jag har en äldre ponny av den smäckrare typen som till att börja med har svårt för att sätta muskler, han tappar dom även väldigt fort om han inte blir riden på ett par dagar.. varför?
Han hade svårt att sätta muskler även förra vintern men fick lättre när sommaren kom.
Han rör sig inte vidare mkt i hagen, strosar runt lite och får några glada stolle ryck i bland.. men annars står han mest stilla, äter och kikar med spetsade öron på omgivningen.
Denna hösten/vintern har han haft problem med magen från och till (varit lös och gasig) men efter att jag bytte grov foder så är magen mkt bättre.
Dock har han under senaste månaden tappat hull och jag har därför inte velat rida honom.. i hopp om att han ska gå upp igen och på denna månaden har han tappat alla de små muskler som han tidigare tränat upp. (har även ökat på foderstaten)
Han äter 7-8 kg hö om dagen med en kvot på 6.7 .. 4 dl havrekross och 1 dl filmjölk för magen :)
Jag är orolig för honom men den andre som har häst i stallet tycker att han ser pigg och glad ut och att jag inte behöver oroa mig.
Vill åka in med honom till klinik men dom andra tycker jag ska vänta ett tag och se.. men tänk om han blir värre!?
Jag har många års erfarenhet med hästar men jag har alltid haft turen att ha friska hästar i min närhet och nu vet jag inte alls vad jag ska göra..
Ringde till kliniken idag för jag tänkte höra med dom vad dom ansåg är bäst.. men det är helg och dom har akut helg jour.. men jag vet inte alls om det är akut eller om det kan vänta till på Måndag :confused:
Kan man lämna träckprover till kliniker under helgen eller är det enbart akutfall som det arbetas med?
Ska höra med min hovslagare när han kommer imorgon med och se vad han tycker..

Någon? :bow:

Mvh

Senast ändrad av en moderator:
Sv: confused

Ang folk som rider "när de känner för det" så är du säker på att deras hästar har muskler som kärvs för att klara ridningen, eller är det hull och kanske fett? En häst kan se rund ut men inte vara musklad. Eller så springer de kanske i hagen för att de behöver mer motion?

Ang din häst så tycker ju jag att den får för lite att bygga muskler av. Jag skulle ge mer havre eller tex krafft. Hästar är olika vissa behöver mer för att klara att bygga muskler oavsett om foderstaten ser "rätt" ut på pappret. Du kan ju inte vila hästen till muskler. Arbeta omväxlande och i rätt form. Regelbundet och inte ryckigt så att den blir trött ena dagen ch står sen i två dagar. Rätt mat och rätt motion helt enkelt.
Sen kan du inte jämföra en häst som är mer bullig och kompakt av naturen med en smäcker typ som aldrig kommer att bli särskilt kompakt.
Rådgör med vet, men annars är grundregeln rätt mat till just den hästen och rätt motion.
En del tappar i samband med att de fäller päls. Får den B-vitamin? Vissa behöver det. Du kan också ge muskel-E som jag tycker är bra när man ska bygga upp hästar.
Är den mycket gammal kanske du ska höra säsrskilt med vet ang tex cushing, om det är så att den tappar mer nu än tidigare år.

Med relativt bra musklad menar jag att dom inte faller ut så mkt.. vet inte om det hjälpte mkt, är dålig på att förklara saker..
Han rids ca 4 dagar i veckan, ibland 5 dagar och rids enbart som promenad/motion.. alltså ingen direkt hård träning då han är en gammal tävlings ponny som nu på äldre dagar ska få ta det lugnare.
Vad är cushing?
Nä han får inte B-vitamin eller liknande, han är 19 och förra våren hade han inga direkta problem med fällningen.. tycker han har tjockare vinterpäls iår dock jämfört med förra året. Gav honom foderjäst förut men då blev magen sämre så jag slutade med det.
Jag ska råd fråga vetrinär, har bestämt mig för att åka in till klinik med honom på Måndag så att dom får kolla igenom honom..

Tack för svaret.. vill gärna ha mer sådana :)

Frågan kanske mera passar in på hästvård iof..?

mvh

Om jag vore du, skulle jag köpa ett bra pelleterat kraftfoder samt byta ut havren mot korn och ge hästen. Skulle tippa på att du skulle se en viktuppgång inom snar framtid då om hästen i övrigt är frisk. Även om hästen inte rids, så kan du ju promenera i skogen och tömköra hästen så att den får röra på sig regelbundet. Det är ju bra både för muskulaturen och för magen.

Mina hästar tränas rätt lite men håller sig musklade ändå. Det beror på flera saker, först och främst foderstaten. I princip går det att hålla en häst välmusklad bara genom att ge den rätt foder. Du kanske måste räkna om din, kanske ett större arbetstillägg?

Rätt sadel/sele behövs oxå. Passar sadeln/selen inte så blir det heller inga muskler. Barbackaridning och tömkörning kan lösa det problemet tills rätt sadel/sele är inköpt.

Sedan rätt sorts arbete i rätt mängd. Musklerna behöver vila 48 timmar efter varje pass. Träning varannan dag alltså när man vill bygga upp hästen.

Min ena häst är lite svår att hålla i bra hull och bra med muskler. Men hon är avlad till att ha springafort-muskler och inte muskler för styrketräning. Därför får hon ett större arbetstillägg än hon enligt alla tabeller behöver kombinerat med att jag brukar räkna på att hon väger mer än hon gör.

toketossan skrev:
Med relativt bra musklad menar jag att dom inte faller ut så mkt.. vet inte om det hjälpte mkt, är dålig på att förklara saker..
Han rids ca 4 dagar i veckan, ibland 5 dagar och rids enbart som promenad/motion.. alltså ingen direkt hård träning då han är en gammal tävlings ponny som nu på äldre dagar ska få ta det lugnare.
Vad är cushing?
Nä han får inte B-vitamin eller liknande, han är 19 och förra våren hade han inga direkta problem med fällningen.. tycker han har tjockare vinterpäls iår dock jämfört med förra året. Gav honom foderjäst förut men då blev magen sämre så jag slutade med det.
Jag ska råd fråga vetrinär, har bestämt mig för att åka in till klinik med honom på Måndag så att dom får kolla igenom honom..

Tack för svaret.. vill gärna ha mer sådana :)

Frågan kanske mera passar in på hästvård iof..?

mvh

På en häst som ändå är så pass till åren är det extra viktigt att hålla igång så att han inte faller ur, men den motion du beksriver verkar väl vara helt OK för honom.
Cushing finns trådar om här, gamla hästar kan få det vilket i korthet ger störningar i ämnesomsättningen som kan ge en rad andra symtom, bla längre och mer päls, och att hästen faller ur. Vi hade en gammal häst som fått det utan att vi fattade vad det var förrän han började få allvarliga fånganfall ( i o fs då han var flera år äldre än din) och en rad andra problem som gjorde att vi msåte ta bort honom av djurskyddsskäl. Han föll dock aldrig ur utan var lika välmusklad in i det sista. Det är lite olika vilka symtom en häst får. Men fråga vet. Äldre hästar har ju också svårare att sätta nya muskler än yngre.

Korn och olja kan vara bra, (tex majsolja) samt havre eller krafft.

Vad menas med arbetstillägg?
Han är en arabkorsning så han har väl också mera kropp för att springa snabbt istället för att vara "stor och stark".

Vet inte om han är tömkörd tidigare i livet och jag har aldrig tömkört.. är det svårt?
Hur sadlen sitter är det inget fel på.. :)
Mvh

Hans tidigare ägare gav honom havrekross, därför har jag fortsatt med det då han är van vid det.. testade pelleterat krafft ett tag men tyckte att havren verkade bättre för honom och bytte därför tillbaks.. :)

Har hört att korn inte är bra för hästar, att det inte ska vara bra varken för tänderna eller tarmarna men det kanske inte stämmer!?

Mvh

Läste lite om chusing på en tråd här men dom skriver att symptomerna är lång päls, kissar och dricker mkt, svullna under ögonen och att dom är allmänt slöa.. Det enda som stämmer in där på min ponny är att han är långhårig. Kan det vara ett såpass tidigt stadie?

Det där med olja läste jag om tidigare idag på shv sida om att "ta hand om en gammal häst" .. dom menar på att det kan behövas öka på fettet i maten och att det då kanske kunde räcka med en sådär 0.5 dl rapsolja.. :)

Är det bra med olja?
Har för mig att jag läst en del inlägg här där folk inte alls tycker att det är bra att ge hästar olja och så..

Mvh

tack för alla era svar.. fortsätt gärna skriva mera :)

Mvh

öka på med grovfoder!!! minst 1,5 kg per 100kg kroppsvikt. sedan ska man ge en äldre häst mer så klart om den är tunn.
har du kollat tänderna? han kanske inte kan tugga maten så bra?
Krafft är toppen, om det vore farligt för hästar så skulle ju inte regionsdjursjukhuset i helsingborg forskat fram ett rehab foder tillsammans med Krafft....
Ge din gamla häst krafft groov, betfor, hö/ hösilage, 1dl majsmjöl om dagen gör också susen.även alfa alfa kan du ge.
Lycka till!!:angel:

Det skadar nog inte att få din häst kollad på klinik, men jag tycker absolut inte att det låter som om han är ett akutfall. Då tänker jag på kolik, stora sårskador och liknande. Du kan nog lugnt vänta och ringa på icke-jourtid.

Jag har ökat grovfodret men han äter inte upp mer än ca 7 kg per dag, får alltid ta ut hö nu när jag mockar..
Han har också tillgång till att tugga på halm om jag inte redan skrivit det :)
Hans tänder är kollade för knappt tre månader sedan och blev då raspade och bort taget tandsten så det ska inte vara det som är problemet.
Ska ringa till kliniken i morgon bitti och hoppas att dom kan ta emot oss imorgon :)

Mvh

Nä jag väntar tills imorgon bitti innan jag ringer till kliniken, hoppas dom kan ta emot oss samma dag.
Vill att dom kollar igenom honom ordentligt och hoppas att dom även kanske kan ge mig lite råd och så vad gäller foderstaten och liknande, med tanke på att han är gammal så kanske det behövs extra av något :)

Min hovslagare sa att det kanske kan vara magsår, men han visste inte alls säkert.
Någon annan som tror att det kanske kan vara det?

Mvh

Vi brukar ge grovbröd till hästar som är för smala. Funkar bra till dom fölsto som jag har träffat på. Lika dant har det varit för två år sen när min ponny tappade så mycket hull ibörjan av sommarbetet. Han som har stuteriet har hållt på med hästar i 40år och sa att jag skulle ge henne lite grovbröd och nog gick hon upp igen!

Vet inte om det finns någon naktdel med att ge dom bröd...? (förutom att det kan bli dyrt om man ska köpa brödet i affären)

Du ger för lite mat. Mer protein, ge lusern tex. Gammlingar behöver MKT protein!

Min gammling äter så mkt hö han vill ha, ca 10 kg, 6-7 liter lusern, 2,5 kg Eggersman Vital/Senior müsli. Han är visserligen större, (164cm) Men: han går bara i hagen!!!!

Han är jättefin och rund, bred över ryggen och både snygg nacke och rumpa.

toketossan skrev:
Hans tidigare ägare gav honom havrekross, därför har jag fortsatt med det då han är van vid det.. testade pelleterat krafft ett tag men tyckte att havren verkade bättre för honom och bytte därför tillbaks.. :)

Har hört att korn inte är bra för hästar, att det inte ska vara bra varken för tänderna eller tarmarna men det kanske inte stämmer!?

Mvh
:smirk: Krossad korn är jätte bra till hästar som har svårt att hålla hullet,
Min veterinärs blandning...50% kornkross 50% havrekross....Betfor, vetekli och sojamjöl....Detta ges uppblött....suveränt bra...;)

Det är jättebra, OM man har ett grovfoder som innehåller omkring 8-9 MJ och 50-65 Gr SmbRp/kilo foder!!! Men det kanske du glömde skriva?

Kanske behöver han mer mat men jag är inte säker på att det är det som är problemet eftersom han inte äter upp allt sitt hö tex, han får 9 kg hö om dagen nu men äter inte upp allt och lämnar sammanlagt mellan 1 - 2 kg/dag. Han har också tillgång att äta halm om han vill vilket han tycks trivas med att äta också.

Förra vintern hade han inga problem alls med att hålla hullet, då var han rund och fin och fick precis lika mkt mat då som nu.

Får se vad dom säger på kliniken imorgon med, kanske kan dom hjälpa mig hitta den perfekta foderstaten till honom :)

Jag vet att gamla hästar behöver mer foder och även mera protein men kan det inte också vara farligt att ge dom för mkt?
Är inte äldre hästar känsligare för protein överskott.. fång och sånt?

Tack för svaret :)

Mvh

Det där med "bara rider någon gång ibland" kan tolkas på en del olika sätt. I mina öron låter det som att dom arbetar på annat sätt, typ longering, tömkörning, är ute och leder dom (klättrar osv) och andra typer av träning och således bara rider ibland, men då får ju hästen träning genom allt annat dom gör.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känns som att en ångvält kört över mig och jag har varit ute i krig under 7 svåra år typ. Började i helgen med att Sotis blev dålig...
Svar
3
· Visningar
839
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 963
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 683
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar