Condor OLH 488/DH 132

Görel

Trådstartare
Moderator
Någon som vet något om den till Danmark importerade franske hingsten Condor? Stammen har jag, det är allt annat som är intressant :) Någon som kanske vet vart det finns en bild? Avkommors prestationer, har de varit åt hopp eller dressyrhållet? Vet att han är mormorsfarfar till Donnerhall!

Han är också mormorsfarfar till min häst :D

Sv: Condor OLH 488/DH 132

Som kuriosa kan ju nämnas att han har samma hingstkombination som Brüle Tout, som är mor till Peche Melba, Le Mexicos mor...

Jag var inne på en fransk sida och där står han som "Cheval de selle étranger". Vilket innebär att han inte är född i frankrike.
Det fanns ett sto där Walli II (e Espri), som inte ledde vidare...
Det verkar som att det är framförallt hoppare han har lämnat, och ser man till hans stam, så borde det stämma.

Jag tror att du får kontakta oldenburgförbundet, för att få luskat ut resten!
Låt oss veta hur det går!

mvh

Sån kuriosa vill jag gärna veta ;)

Undras vart han var född då? Är det någon fransk sida som jag skulle kunna få en länk till? Min syster pratar flytande franska så hon kan kanske tolka.

Låter bra att han lämnat hoppare!

Kontaktade faktiskt Oldenburgerförbundet i Danmark redan i januari i år angående några andra hästar i min hästs stam, men har inte fått svar ännu :mad: Skrev ett nytt i förra veckan och hoppas ivrigt på ett svar den här gången...

Var inne på oldenburg och hittade denna länk
http://www.oldenburger-pferde.com/frameset.php?lang=en&seite=5&gefunden=condor#point
The first step to refine the breed was in 1935 with the introduction of the Thoroughbred stallion, Lupus, and in 1950 with the French stallion, condor.

Det måste nästan vara "din" condor, han var väl född -46?

Är det rätt kille, lär de ha ett ton med godis till dig!

Och nu kollade jag en gång till, på en annan sida, och jag måste ha rätt...
The winner of the 1935 Derby, Lupus xx, and the Anglo-Norman, Condor (62.5 percent Thoroughbred) founded a new stallion line. This line produced a very consistent type of heavy, well-moving, mostly black in color, well-tempered Oldenburg mares. In keeping with requirements of the time, stallions were required, as part of their performance tests, to pull a heavy sledge at the walk; trot before a light carriage; and work at least 1000 meters under saddle.
Det stämmer på procenten, så det kan nog vara så att han är så känd, att han inte behöver presenteras närmare, vare sig med bild eller annat? :idea:

Sonen Chronist (som säkert låter välbekant), mormorsfar till Rohdiamant och Royal Diamond.
Han är även mormorsfar till Pik Solo.
Vidare mormorsfarfar till Bajazzo.....

Så det blev dressyr på yngre dagar.
Nu har du säkert fått lite att ta tag i? ;)

Så nu lutar jag mig tillbaka, och inväntar vackra bilder på condor!

mvh

Länken är
http://www.harasire.com/
Du klickar på rechercher un cheval, och hittar massor av godis. Sällan i "kategori äldre hingstar", men i princip alla yngre.
Kan lite franska själv, men det står absolut inget om uppfödare...

(har du ramlat av stolen än?) :D

mvh

Åh! Tack! :bow:

Nu vet jag vad jag ska göra på jobbet i morgon ;) Måste sova nu så jag hinner inte titta ännu, för då finns risken att jag aldrig kommer i säng :D

I Frankrike heter Condor, Coq du Village.

Åsa

Tack!

Det var intressanta upplysningar, ska genast börja söka!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Samhälle Jag provade testet Odd One Out, länk nedan, där man ska identifiera vilken av fyra bilder som är AI genererad. Tydligen är jag inte...
2
Svar
26
· Visningar
2 702
Senast: Mkb
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kultur Jag skrev detta i Vad gör vi nu tråden men kom på att det kanske hör hemma i en egen tråd. Teckenspråk är mitt förstaspråk och jag gick...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 661
Senast: Lumos_Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar