Compeed Flytande plåster

C

cerrox

Är det någon som har provat det på hästarnas sår? Hörde en som använde det över såren nu i värmen så att inte flugor & liknande kunde sättta sej i det & det ska tydligen vara jätte bra. Det ska vara lätt att applicera & sitter kvar på svåra ställen så som på bogen, benen mm.


Köpes på apoteket & det står såhär om produkten:

Ett flytande plåster för småsår. Vätskan stryks över såret med hjälp av de medföljande applikatorerna. Då bildas en hinna som skyddar mot smuts och vatten i upp till fem dagar.

Compeed Flytande plåster fungerar som en försegling som skyddar såret från vatten, smuts och bakterier. Denna optimala form av skydd ger en snabbare läkning än med vanligt plåster eller utan plåster. Sitter kvar på plats även på ställen som är svåra att behandla med vanliga plåster; leder, knogar och liknande.


203304s.jpg



Vad tror ni? Är det något bra att ha?
 
Sv: Compeed Flytande plåster

Nej den har jag inte provat (avdelningen korkade svar?) däremot använder jag Plastic Tar, tjärplåster som sprayas på. Fungerar underbart bra, knappt märbar hinna över såret och flygfän håller sig borta.
 
Sv: Compeed Flytande plåster

Jag sätter Socatyl salva på såren som blir såhär i sommartider, det bildar ju en torr skorpa och inga flugor kommer åt.
 
Sv: Compeed Flytande plåster

Vart köper man Plastic Tar? Låter ju också som en bra sak.
 
Sv: Compeed Flytande plåster

Vad är Socatyl salva för något? Vart köper man det?
 
Sv: Compeed Flytande plåster

Tar Plaster heter det :)

Finns på Granngården och Nordpost har det också om du vill beställa över nätet. den bästa uppfinning som gjorts!
 
Sv: Compeed Flytande plåster

Mitrolle skrev:
Jag sätter Socatyl salva på såren som blir såhär i sommartider, det bildar ju en torr skorpa och inga flugor kommer åt.

Min erfarenhet av Socatyl är att det "stänger in" såret så att inget syre når dit och således blir en sämre läkning (har fått medhåll av flera veterinärer, så jag är inte ute och cyklar).
Nu har det ju nästan att det har blivit en "innegrej" att folk använder Socatyl på alla möjliga sår.
Man ska inte glömma att detta är en receptbelag salva och den bör inte användas hursomhelst.
 
Sv: Compeed Flytande plåster

Hittade Tar Plaster på Nordpost sida, men ska nog kolla på Granngården också, onödigt att beställa för en sak! ;)
 
Sv: Compeed Flytande plåster

Salvan innehåller sulfa, därför är den receptbelagd. Brukar inte vara något problem att få den utskriven= man slipper lymfangit förhoppningsvis.
 
Sv: Compeed Flytande plåster

cerrox skrev:
Vad är Socatyl salva för något? Vart köper man det?

Socatylsalva innehåller sulfa och är receptbelagd, som sårsalva föredrar jag Juvanesta som är en sorts penicillinsalva (även den receptbelagd), den är tunnare och släpper in syret, flugorna får man hålla borta på annat vis.
 
Sv: Compeed Flytande plåster

Salvan innehåller sulfa, därför är den receptbelagd. Brukar inte vara något problem att få den utskriven= man slipper lymfangit förhoppningsvis.
Aha ok. Vad är sulfa då?
 
Sv: Compeed Flytande plåster

Men om vi säger att man ska ha någon som INTE är receptbelagt. Finns det något bra att använda då för att hålla bort flugor & liknande från såret?
 
Sv: Compeed Flytande plåster

Virre skrev:
Socatylsalva innehåller sulfa och är receptbelagd, som sårsalva föredrar jag Juvanesta som är en sorts penicillinsalva (även den receptbelagd), den är tunnare och släpper in syret, flugorna får man hålla borta på annat vis.


Fast det finns ju en anledning till att sådan salva är recept belagd. Man skall vara oerhört sparsam med att smeta på penicillin salva på div. sår, Hästen blir lätt resistent.
 
Sv: Compeed Flytande plåster

Jag har aldrig testat flytande plåster eller sprayplåster. Men de som gjort det själva säger att det kan svida.

Jag föredrar tjärsalvan från Skillingaryd.
 
Sv: Compeed Flytande plåster

Jag har aldrig testat flytande plåster eller sprayplåster. Men de som gjort det själva säger att det kan svida.
Ja man kanske ska prova på sej själv innan man ger sej på hästen. :smirk: :p

Jag föredrar tjärsalvan från Skillingaryd.
Den där svarta bruken, fyra ess eller vad det står på den?
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 033
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag köpte en häst för 1,5 månad sedan. Han hade ett sår på ena höftknölen när vi hämtade honom. Till och från har det gått från...
2
Svar
22
· Visningar
5 529
Senast: Mustang
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 583
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 158
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp