Clear roundhoppning 28 juni - frågor

L

Love_Maya

Hej!

Får man ha allroundspö på en klubbhoppning - clear round?
Brukar/Är det bara (vara) 2 slags hinder, rättuppstående & oxer?
Brukar det vara någon studs eller liknande?
Hur lång tid tycker ni man ska värma upp? Säg att det är en VARM dag, 29 grader i skuggan. Hästen är pigg.

kram Jacquline

Sv: Clear roundhoppning 28 juni - frågor

Ja man får ha spö. De brukar börja med ett stigsprång sedan några oxrar/rättupp och ev.trippelbarr. Kombination är tillåtet i klasser från 1 meters höjd och uppåt, men ovanligt på klubbtävlingar. Aldrig studs.

Hur mycket man värmer upp är individuellt men jag föredrar att värma hellre för lite än för mycket. Är det 29 grader i skuggan skulle jag skritta som som vanligt sedan trava/galoppera/hoppa högst 10 minuter.

Okej. :D Tack! Min pålle HATAR trippelbarr. Men när min kompis tävlade 30 & 40 cm clear round var det inget så jag får hoppas. Men jag får öva på trippelbarr ifall att ;) Ska hoppa 50 & ev. 60 cm.

Kram

På 50 och 60 cm så blir ev trippelbarrar små och korta så det är normalt sätt inte värre än en oxer. Inga studs eller kombinationer, möjligtvis två hinder på en diagonal eller längs en långsida med många meter mellan.
Spö får du ha och jag hade skrittat hästen i ca 15 min, sedan några bågar i trav och två varv galopp åt varje håll. Hoppat övningshindret max tre ggr. Är hästen inte klar för tävlingen innan så är det ändå för sent att lära in/korrigera i sista minuten...

Okej, tack. Så HÖGST ca 20-30 minuter framridning då. :D Okej. För när jag fösöker bygga trippelbarr med vanliga hinderstöd får man tränga ihop dem jättemycket men dem blir ändå lite för långa. Men hon klarar det när man löshoppar, det är nog jag som är osäker efter en liten olycka med förra pållen ;) Men börjar komma över det nu när Maya blir duktigare :D

Kram

Ja du får ha allround spö, jag tror att det bara finns rättuppstående och oxrar. Jag vet inte riktigt hur länge du behöver rida fram, men inte för länge om det är så varmt. Du känne rnär hästen blir trött. Så får du se till at hästen dricker mycket vatten.:p

På våra klubb hopp har vi aldrig haft trippelbarr.. Inte kanske förrän det blir upp mot 80 kanske,så du kan nog vara lugn!! Lycka till

Har en fråga till. Man behöver väl inte ha en sån där "nummerlapp" på klubbtävling? Det är väl från lokal?

//Jacqe

Ingen nummerlapp behövs på klubbtävling.

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 888
L
Hoppning Har aldrig tävlat någon gång men funderar på att starta någon clear round hoppning någon gång för skojjs skull. På klubben där jag...
Svar
4
· Visningar
1 099
Senast: knorren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023