Clear rounder enligt TR

JeennI

Trådstartare
hej ,
jag har en liten fundering jag skulle behöva lite hjälp med,
saken är den att min kompis håller på att utbilda en welsh hingst på 4 år på 1.26 cm , och grovt byggd hon är 1.54, och väger runt 50 kilo 18år,
han bär upp henne bra, men nu var vi iväg för att tränings tävla han på en klubb i dressyr , och allt gick jätte bra men nu i efterhand så har jag fått reda på att dom ska förbjuda henne och fortsätta vara med på honom på grund av att hon är för gammal , och TR säger att de är så,
vad jag vet så får man väl tävla unghästar upp till 6 år oavsätt ålder så länge hästen inte tar skada av det?

men är inte CR till för man ska lära sig hästen och ryttaren ?
vad tycker ni skulle ni låta dom tävla?

Sv: Clear rounder enligt TR

Det är väl samma regler som gäller för CR som för vanlig tävling. Pay'n'ride däremot är ju mer träningstävling och där brukar det inte vara så noggrant.
Vad som gäller ang. att tävla unghästar har jag inte så bra koll på, läs TR, det står garanterat där.

Vad jag förstod så gällde din fråga dressyr. I dressyrTR står det bland annat:
Mom 220:
- 4-årig häst/ponny får endast starta 1 gång/dag.
- 4-årig ponny får starta t.om. LB vid lokal/inbjudningstävling
- Om ekipage är proportionerligt får ponny, som under kalenderåret uppnår högst 6 års ålder, startas av överårig ryttare i klasser utskrivna för ponnyer. Ekipaget skall starta utom tävlan och starta sist i resp kategori. Ponny som deltagit utom tävlan med överårig ryttare, får därefter ej starta inom tävlan under samma meeting.
Om bortlottning måste ske, vid stora startfält, skall överårig ryttare tas bort först.

Eftersom du är på hoppforumet kan jag lägga in några rader från hoppTR också:
Mom 373:
- Avdelning B ska finnas i normala tävlingsklasser eller som separata klasser från...kat. B 0,60 m... Bedömningen ska vara A.
- Klasser som har bed A eller Clear Round behöver inte separat avdelning B.
- 4-åriga hästar kat B får starta högst 0.70m

Senast ändrad:

oj då har jag lagt de fel,:d

jag vet vad tr säger, men jag undrade perdsonligen vad ni tyckte, då de bara är en liten klubbtävling (klubben har ca 50 medlemar)

oj då har jag lagt de fel,:d

jag vet vad tr säger, men jag undrade perdsonligen vad ni tyckte, då de bara är en liten klubbtävling (klubben har ca 50 medlemar)

Om det är en klubbtävling så kan klubben bestämma själva om hon får starta eller inte, där behöver de inte följa TR. Jag förstår om klubben inte vill att hon skall starta inom tävlan, dvs tävla om priser, men jag tycker nog att hon kan få starta utom tävlan på en klubbtävling.

Själv hoppade jag min stora häst på D-ponny höjd i LD på klubbtävlingar för jag tyckte att LD/0,90 för häst var för högt... och det var inga problem i min klubb.

Liknande trådar

R
Tävling Har några frågor ang. tävling som jag sökt svar på här på Bukefalos och i TR men ej förstått eller hittat. Jag har en d-ponny och jag...
Svar
17
· Visningar
3 110
Senast: WBanna
·
Tävling Vem får starta var? Om jag är medlem i, och tävlar för, klubb A, får jag lov att starta på klubb Bs klubbtävling då? Eller är det...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: break_a_leg
·
F
Hoppning ja är då inbiten dressyrare med en helt underbara ponny som kan allt till msv dressyr, msv a hoppning:) själv har ja alltid ridit...
Svar
12
· Visningar
1 561
Senast: fenny_92
·
L
Hoppning Har aldrig tävlat någon gång men funderar på att starta någon clear round hoppning någon gång för skojjs skull. På klubben där jag...
Svar
4
· Visningar
1 099
Senast: knorren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka