Classic Roller och greppskor

M

Mayara

Jag har fått tips om att jag ska kunna hjälpa min häst med hovledsproblem med denna skoning av hovlsagare på HBG djursjukhus.

VAR kan jag få tag i dessa skor! :confused: Hovis i Helsingborg sa att de beställde från Kävlinge någonstans men hade inte mer info. Vill ha mer info NU då det är ÅB på kliniken i morgon.

Ni som har det på era pållar hur har det funkat?

Tacksam för alla svar! /Mayara

Sv: Classic Roller och greppskor

Det är den tråden jag fått infon ifrån :idea: Jag ringde till Helsingborg och de kunde inte ge mig info på var de köpte skorna just nu. Därför tänkte jag kolla om nån på Buke vet.

Varför ska du prova dem? Samma problem som jag??

// Mayara

min häst har förändringar på strålbenen därför behöver han hjälp med överrullningen, och dessa skor är tydligen bra då. Vet inte din hovslagare vart man kan få tag på dem?

Har kontaktat henne men inte fått svar än... Vem har du fått tipset ifrån?

Samma som du! läste om det här på Buke och kollade även deras hemsida, min hovis kommer på fredag och skall prata med honom då om han kan ta hem sådana. Det kan han säkert! Jag kan PM:a dig när jag har pratat med min hovis!

Senast ändrad:

JAAAA! Gör det! :) Vilken hemsida kollade du på? Den har jag nog missat!

KL

Hej!

MIn häst skos också med classic roller men jag har faktiskt inte fått råd om greppskor bak, vilket jag funderar själv över.
Första gången fick jag faktiskt med mig ett par skor ifrån Hbg eftersom jag inte visste om min hovslagare hade sådana skor.
Fråga om inte du också kan få det, om du ändå ska dit:)

Min hovsl. hade sådana skor själv så jag har inte behövt beställa egna. Har du kollat med din hovis? Annars köp mig dig ett par från Hbg så har du till första skoningen af!

För min häst har CL funkat jättebra och han kommer nog att få ha dem hela tiden misstänker jag (han är lite tåtrång). Han har dock inte haft några problem med inflammationer fram.

Jag själv funderar ju på greppskorna och varför de flesta som har NB el CL har fått rådet att ha greppskor bak...och inte jag:confused:

Hej!

Jag ska inte till Helsingborg, utan till Örebro. Har dock pratat med en hovis i HBG om detta. Min häst har även spatt och det är nog det som går hårt åt hans framben. Han har framför allt problem att gå i nerförsbackar. Den hovslagaren jag pratade med tipsade mig om greppskor för att min häst ska känna sig mer säker och inte vara så rädd för att halka vilket medför spänningar från bakdelen genom ryggen och gör det svårt för honom att avlasta frambenen...

Håller tummarna för att det här kan vara nåt för oss och att det i samband med behandling kan hjälpa!! Kan inte du PM:a mig telefonnummer till din hovis så jag kan få reda på vem som är återförsäljare i Sverige!

/Mayara

Hi hi, vet inte varför jag fick för mig att du skulle till Hbg...
Min hovis beställer dem från den engelska sidan tror jag, som det länkades till i förra tråden. Kan varit ifrån en tysk återförsäljare också... Men visste verkligen inte hovslagarna på Hbg varifrån de köpte sina mer exakt?

Har du kollat med din hovis om han har dem? Eller var tanken att du skulle sko din häst på din klinik imorg? (hänger nog inte riktigt med)
Vet. o hovsl. på din klinik vet inte de hur man får tag på skon eller har dem själva?

Ja, lycka till med din häst och hoppas att det blir bättre!

De på HBG vet nog, får ringa igen han var nog stressad...

Kommer att sko min häst hemma med min hovis men vill gärna ha med en "lösning" till kliniken och diskutera den med min veterinär eftersom vi redan har varit inne på att korta av tån i skoningen för att underlätta överrullningen. Känns som om detta även kan hjälpa hästen med nerförsbackarna som jag inte direkt fått nån hjälp av veterinären med.

Och förresten.. Apropå att ta saker för givet... Min hovis är en HON!! :rofl:

// Mayara

Ja du ser:D
Fast till mitt försvar hittade jag inte ngnstans att du skulle till klinik i Örebro:) annars hade jag känt mig riktigt vimsig.

Ja prova med Hbg igen, de borde kunna hjälpa dig bättre än jag.

Var på klinken (i Örebro ;) )och behandlade igen idag. Vet. sa i alla fall att det såg bättre ut jämfört med innan behandlingarna. Det känns i alla fall som en lättnad. Min hovis ringde igår och hade kollat upp och skorna finns att köpa i Örebro till min stora lycka, så hon skulle fixa med allt det. Hon hade faktiskt skott med såna skor en gång nyligen och tyckte att de verkade jättebra! /Mayara

Vad bra!
Hoppas att det fortsätter gå på rätt håll nu och att skorna kan hjälpa till:)

Jag har dessa skor på min häst både fram och bak.

Min hovis hade dessa hemma men han är dock ingen förespråkare för dem ( han jobbar bla som utbildare/lärare på hovslagareutbildningen i uppsala så han hänger med i svängarna och är mycket kunnig)

Nu ville min veterinär att vi skulle prova dessa för att se om de hjälper min häst. Min hovis sa dock att dessa skor endast kamoflerar symtomen och att man hade gjort studier på hästar med dessa skor och de utan skor och läkningsprocessen hade inte skilljt sig åt. Det enda de hade fått fram är att dessa skor är bra på asfalt och hårt underlag.

Men jag har ingen aning så jag går efter vetrinären råd och eftersom de inte skadar så provar jag.

Och det var just classic roller han var negativt inställd mot?
Inte Natural Balance?

Liknande trådar

M
Hästvård Min häst var tillbaka på kliniken igen igår efter tre behandlingar för hovledsinflammationer båda fram. Nu är han så bra som han kan bli...
Svar
7
· Visningar
5 218
Senast: linnforslund
·
Hästvård Är så less och matt nu... Min pålle behöver skor fram,men det är helt omöjligt för hovisarna att komma hit.. Alltid händer det nått...
Svar
2
· Visningar
810
Senast: Fibusen
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 243

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka