Citrusträd

sussantuss

Trådstartare
Jag har länge velat ha ett citronträd, eller någon annan citrisfrukt, men pallar inte köpa ett för 700 spänn som jag kanske dödar på en vecka. Är därför sugen på att plantera kärnor från olika frukter

Går det att så kärnor från vanliga citroner och limefrukter eller är de typ hormonbehandlade så de inte är befruktade eller nåt? Ska man torka kärnorna först? Lägga svalt, eller frysa?

Är det någon som har planterat kärnor och fått ett litet träd? Blir det någon frukt? Berätta gärna om era erfarenheter, även av köpta "färdiga" små träd. Är de svåra att sköta? Är även intresserad av andra tropiska frukter som man kan ha i kruka

Sv: Citrusträd

Jag har ett ca 5 år gammalt citronträd som jag själv har drivit upp från kärnor av en köpt citron. Det är ca 25 cm högt, det har varit högre men då blev det så skrangligt så jag klippte av toppen för att få det att dela sig, men det var inte så lyckat - det tog nästan ett år innan det hämtade sig.. Det lever och växer men speciellt vackert är det inte, en smal knotig pinne med blad på..
Kärnorna planterde jag som de var i jorden, och de grodde ganska fort. Jag sköter det inte på något speciellt sätt, vattnar det ca varannan vecka eller "vid behov".

När man köper citroner och citrusfrukter vet man ju inte vad det är för något egentligen. Det är väl ofta infertila fröer i de man driver upp själv. Och lång tid tar det också, eftersom det tar så lång tid kan det ju vara lite besvikelse när citronträdet inte ger någon frukt om de visar sig vara uppdrivna ur frön som är infertila. Citrusfrukter vill ha det lite svalare, men inte uppleva frost. De tycker bäst om kalkfattig jord som inte är så tung (lerig) utan mer sandig. Dock är det kanske möjligt att ympa på en infertil planta och ympa in en fertil. Då borde det kunna bli frukt om ympningen lyckas :p

Har ett köpeträd, som är extremt fult till utseendet och det har ännu inte gett någon som helst frukt. Det enda den har fått hittills har varit kart men de har trillat av med tiden. I och för sig gjorde jag misstaget att ha det utomhus under förra sommaren, det tyckte den inte om :crazy:

Jag planterade ett grapefruktfrö när jag var 10 och det levde i 15 år (tills en kompis skulle passa det när jag flyttade utomlands). Det blev ca 70 cm högt och blommade aldrig. Ett par gånger klippte jag ner det helt och för det mesta stod det ute hela somrarna.

Den blommar, fast min blommade mitt i vintern. Pensel pollinerade den och så kom det kart. Men som sagt föll samtliga kart av innan de blivit 3g stora ens.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har precis köpt ett radhus och inser ju nu när snön precis försvunnit och gräset börjat växa att jag nog borde lära mig nåt om...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka