Citronhalsband och vattenspruta

M

millansnillan

Eller ja, Citronhalsband och vattenspruta kanske.


Jag har funderat på det nu ett tag, vad är skillnaden?

Citronhalsbandet ger ju en hunden en dusch av citronvatten, vattensprutan ger hunden en dusch av vatten.



Det pratas ju mycket om att citronhalsband (både som antiskäll och "uppfostrare") är helt fel.

Nu frågar jag varför ni tycker det?


För mig är det exakt samma sak, bara det att citronhalsbandet verkar bättre.
Nu tar jag Anti-skäll eftersom det är lättast att jämföra.


Citronhalsband: Då hunden skäller får den en dusch av citronvatten som ger hunden obehag.
Vattenspruta: Då hunden skäller får dne en dusch av vatten som ger hunden obehag.

Citronhalsband: Ger ifrån sig en dusch precis när hunden skäller så hunden direkt kopplar skällandet till obehag.
Vattenspruta: Man sprutar en vattenstråle när hunden skäller (förhoppningsvis om man är snabb att hinna med). Hunden kopplar skällandet till obehag om man sprutar precis rätt, gör man det inte kopplar hunden tystnaden (sprutar när skällandet slutar) eller människan (sprutar då hundens skall är färdigt) till obehag.

Citronhalsband: Halsbandet sitter alltid på hunden, hunden kopplar därför alltid skällandet till obehag.
Vattenspruta: Man har ibland vattensprutan i handen ibland inte. Ibland är det okej att skälla ibland inte. Hunden blir förvirrad.

Citronhalsband: Ger ifrån sig en dusch precis när skallet är och bara om det skäller.
Vattenspruta: Man tror ibland hundne ska skälla, samlar sig (så man hinne rspruta i tid) och sprutar när hunden i själva verket inte skulle skälla.





Så när jag skrivit ner de här punkterna så undrar jag:
Varför är det mer accepterat att använda vattenspruta än citonhalsband?




Och innan någon hoppar på mig och skriker djurplågare:
Denna tråd skapade jag för att jag uppriktigt var nyfiken på vad andra människor tycker och tänker om detta och varti skillnaden ligger. Inte för att jag vill införa elhalsband och stackel i varje hundhem.
 
Sv: Citronhalsband och vattenspruta

Jag har ett antiskall halsband som vi använde till en av våra gråhundar. Funkade jätte bra tills hundf*n kom på att om hon svänger bara huvuet åt sidan när hon skäller så kommer sprejen bredvid och då är det inte lika äckligt. Men i övrigt så funkar den jätte bra. Då våra hundar går på en stor inhägnad, ca 600 kvm, så är det svårt att använd vattenspruta.
 
Sv: Citronhalsband och vattenspruta

Om ni vet hur man uppfostrar en hund hade ni inte behövt ta hjälpt av "material". Vår hund skällde jättemycket för ett år sen, på allt och alla, nu skäller hon nästan aldrig. Hon är en norfolk terrier, ettriga som fan.
 
Sv: Citronhalsband och vattenspruta

Jag har aldrig använt citron-halsband, så det här är bara en tanke: Antar att medlet luktar relativt starkt och att doften isf "sitter kvar" i hundens nos ett tag. En hund har ju som bekant väldigt känslig nos. Blir då inte straffet/korrigeringen (eller vad man nu väljer att kalla det) väldigt långdraget? Vill man ha den effekten?
 
Sv: Citronhalsband och vattenspruta

Fine skrev:
Jag har aldrig använt citron-halsband, så det här är bara en tanke: Antar att medlet luktar relativt starkt och att doften isf "sitter kvar" i hundens nos ett tag. En hund har ju som bekant väldigt känslig nos. Blir då inte straffet/korrigeringen (eller vad man nu väljer att kalla det) väldigt långdraget? Vill man ha den effekten?


precis, jag skulle inte vilja ha en sådan långvarig bestraffning. Det finns bättre sätt.
 
Sv: Citronhalsband och vattenspruta

Hundar (och katter) tycker att citrondoft är rätt äckligt. Så med citronhalsbandet får de äckligt vatten i ansiktet, med vattensprutan får de bara vatten, där är det bara själva sprutet i sig som är obehagligt
 
Sv: Citronhalsband och vattenspruta

Som sagt, citat från mig:

Och innan någon hoppar på mig och skriker djurplågare:
Denna tråd skapade jag för att jag uppriktigt var nyfiken på vad andra människor tycker och tänker om detta och varti skillnaden ligger. Inte för att jag vill införa elhalsband och stackel i varje hundhem.

:smirk:


Vart står det någonstans att jag ska använda ett citronhalsband?


Citat från dig:
Om ni vet hur man uppfostrar en hund hade ni inte behövt ta hjälpt av "material".


Jag hoppas verkligen att du tryckte på fel knapp när du tryckte på "svara"knappen.




Jag har aldrig skrivit att jag ska använda ett citronhalsband för att jag inte vet hur man uppfostrar hundar. Det enda jag ville ha svar på var hur andra människor tänker och tycker eftersom jag inte visste vad de tänkte på när de dömde ut citronhalsbandet men samtidigt använde en vattenspruta.







Så snälla, LÄS innan du häver ur dig dynga och påstår att jag använder uppfostringsmetoder som jag inte använder.
 
Sv: Citronhalsband och vattenspruta

Har en mycket hundvan bekant som fick en äldre valp - helt förskrämd och efter mycket kämpande fick dom den att visa tillit och är nu en helt normal hund - men hon skällde på förbipasserande. Citronhalsbandet tog bort problemet direkt - detta hade dom kämpat med i åratal - vips borta. Att spruta vatten på henne hade bara hon uppfatat som att folk var dumma.

Annan bekants hund skällde så fort bilen startade - stannade dom slutade han, bestraffning i rullande bil???? - ja försök med det du, vatten sket han blankt i - eller slutade så länge han såg sprutan.
Citronhalsbandet funkade direkt - dock är denna hund smartare än den andra och måste ha halsbandet på jämt.
Men resan till deras sommarstuga har blivit uthärdlig och hunden är jättenöjd att få åka med.
 
Sv: Citronhalsband och vattenspruta

Citron-halsbandet finns som doftlös.

I ett sånt läge som vi har så funkar inte vattenspruta och jag vill inte sätta in hundarna i mindre rastgårdar för den skull. Därimot så ska man bara använda halsbandet i uppfostringssyfte alltså inte hela tiden. Hunden måste få en chans att "prata" också.
 
Sv: Citronhalsband och vattenspruta

elmelts skrev:
Citron-halsbandet finns som doftlös.

Jag vet att det finns olika varianter, men min invändning om "citrondoft" gällde naturligtvis just den varianten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp