Citronella?

Sv: Citronella?

En olja som många flugmedel har som ingrediens, verkar avskräckande på flugor mm...

Åt det hållet, men cirtonella är baserat helt på citron

Det hörs iofs på namnet.
Jag vet dock inte vart man kan köpa det... Men fråga på hälsokost kanske? Där har dom ju teatreeoil.

på hälsokosten el apoteket
men tänk på att den ej är vattenlöselig, så går inte så lätt att blanda själv....

Jag köper den från www.crearome.se Riktigt att oljan inte vill blanda sig med vattnet (som jag bla blandar med), men vänd på flaskan några gånger innan du sprutar så funkar det. Skaka inte! Då förstör man visst nåt med oljan, molekylerna typ.. 'minns inte'. :smirk:

Citronella är inte framställt av citron utan av citronellagräset.

De flesta flugsprayer man köper i butik är vattenbaserade så visst kan man blanda själv, man ska bara vända flaskan några gånger innan man sprayar.

Andra eteriska oljor som verkar avskräckande på mygg/flugor/bomsar etc är tex tea tree, lavendel, kryddnejlika, eukalyptus, kamfer, enbär, timjan och vitlök.

Liknande trådar

Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 530
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
325
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
330
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka