Cid ben afas

A

Abbe

Hej på er!

Jag undrar lite om hingsten Cid ben afas någon som vet något?

hade nämligen en D-ponny efter denna hingst, han var en korsning arab connemara och väldigt speciell i psyket, kan kanske bero på tidigare hantering men om någon vet något om hur hans far var osv så skulle jag bli själaglad! :)

Sv: Cid ben afas

min häst är ue cid ben afas.
han har det underbaraste temprament man kan tänka sig!

och det är väl det han brukar ge?
lugna och trevliga, arbetsamma individer, eller?

jag har ingen aning, om vad han brukar ge för temprament.
min ponny var extremt uthållig!

Vi har haft tre Cid Ben Afare i familjen. Kanonhästar!
Jag träffade själv Cid en hel del efterom jag växte upp en mil ifrån Wilkesbacka där han bodde på 80-talet. Cid var väldigt uthållig. Stalltjejerna fick rediga turer när de gav sig ut. Han hade mycket temperament och var väldigt svår att lasta. När han skulle premieras fick de rida dit honom vilket säkert var ett par mil minst. Om distans hade varit mer utbrett "på den tiden" är jag säker på att han hade sopat banan med oss allihop.
Tyvär användes han inte så mycket i aveln eftersom han inte gav tillräckligt fina utställningshästar.

Våra Cidungar har väl inte varit några dunungar direkt, temperament, uthållighet och...svårlastade!

Vi har haft tre Cid Ben Afare i familjen. Kanonhästar!
Jag träffade själv Cid en hel del efterom jag växte upp en mil ifrån Wilkesbacka där han bodde på 80-talet. Cid var väldigt uthållig. Stalltjejerna fick rediga turer när de gav sig ut. Han hade mycket temperament och var väldigt svår att lasta. När han skulle premieras fick de rida dit honom vilket säkert var ett par mil minst. Om distans hade varit mer utbrett "på den tiden" är jag säker på att han hade sopat banan med oss allihop.
Tyvär användes han inte så mycket i aveln eftersom han inte gav tillräckligt fina utställningshästar.

Våra Cidungar har väl inte varit några dunungar direkt, temperament, uthållighet och...svårlastade!

Jaså?
Min är den snällaste som finns, vid lastning så ställer jag mig brevid och smackar, då går han upp på lämmen stannar och tittar på mig, jag smackar igen och han suckar en gång och sen går han in... samma procedur varenda gång!

när man rider dressyr och vill ha lite mer av honom så tar han till allt han kan för att försöka tillfredsställa, tex samlar jag honom så blir det passage med en gång (faktiskt väldigt jobbigt!) men vet han bara vad han ska göra så gör han det, och han lägger hela sitt hjärta i det arbetet.
uthålligheten har han nog däremot ärft, dock har vi bara ridit 80 km än...

okej!

ja min ponny efter cid var extremt svårlastad, missade man att träna på det under en vecka kunde det ta några h nästa gång, kanske en förklaring, väldigt uthållig som sagt. Min ponny var ju korsad med connemara när jag köpte honom sa ägaren att han var ett misstag. att cid hade hoppat in i hagen och betäckt mamman som hette Krikas honey bee! mycket spännande att höra om era avkommor efter cid. Jag vill höra mer! !

Vill bara som kuriosa nämna att båda mina distanshästar pesionären Chicke o Dahle hade Cid ben Afas som granne sista åren av hans liv det var en pigg herre som flög ut genom stalldörren på sitt stall där han kunde gå ut o in som han ville. Dahle stod sina första år i ben Afas gamla box på Öija Gård. Hästvärlden är ganska liten som bekant.

Hej,

Skulle bara säga att jag äger Cid, efter cid ben afas som du frågade honom (vissa har visst nämnt honom i tidigare inlägg) Vet inte mycket om avel men han är ialfall n kanon fin häst ^^, men jag är väll inte helt opartisk... ;)
www.allbreedpedigree.com är en toppen sida om du vill kolla stamtavla!!

Och angåene cids lilla lastnings problem så jobbar vi på saken, sist gick han in på 20 min. utan linor, våld, hot eller annat besvär, bara ett steg i i taget :D

Jag har jobbat med Cid Ben Afas från 1982-1987, sedan såldes han från Wilkesbacka till Rohan Arabstuteri. Cid var en fantastisk individ och en otrolig personlighet! Uthålligheten har jag aldrig stött på varken förr eller senare, man kunde rida honom hur länge som helst och han ville bara springa. Aldrig trött eller andfådd.

Han är född i Östtyskland och det var där som Brita och Rolf Axelsson köpte honom. Jag har några bilder på honom från deras första besök och han tog dem verkligen med storm när han kom galopperande med sin ryttare upp till stallet där de stod och väntade.
Cid var tävlad i fälttävlan/terräng i Östtyskland. Han var enormt häftig att rida, som en urkraft.

Han fick drygt 40 avkommor. Någon bättre att ha i stamtavlan för distans kan jag nog inte tänka mig. Jag hjälpte till att luska reda på en Cid-dotter till en av våra duktiga ryttare just av den anledningen. Tyvärr så är de flesta födda i början/mitten av 80-talet, så direkta avkommor till honom är väldigt svåra att hitta. Sista avkomman finns i Lingbo och det är stoet Cidiora (u. Wiosna/Krezus). (Snacka om prestationsstam med Cid som far och Krezus som morfar!)

Cid Ben Afas var otroligt snäll att hålla på med, du kunde leda honom förbi ston och göra vad du ville med honom. Superhovar och en fantastisk hårrem. Han tyckte som sagt inte om att åka släp och han hatade andra hingstar. Lite jobbigt när han stod på Beit El Kheil 1987 där Etnograf, Karnawal och Exodus stod. Etnograf var nämligen inte heller så förtjust i andra hingstar och stod för sig själv med sitt harem i ett stall och så hade vi alla andra hingstar i annat stall. Men när Cid stod där en tid, så blev det lite jobbigt för dem.

Anette Mattsson

Åh vad roligt! jag har inte varit inne här på länge men det verkar som att han var en härlig hingst med lite samma temprament som min ponny.

han hade fantastiska gångarter och var hur snäll som helst att pyssla med hovarna var alltid felfria. Jag jobbade mycket med NH och till slut efter ca 1 år gick han utan problem in och ut ur transporten!

roligt att han tävlat fälttävlan min ponny älskade det!

Hejsan!!

Jag hade en häst förut som jag tävlade i distans han va efter Cid Ben Afas.. Den snällaste häst man kan tänka sig!!

Sååå fin i psyket och jätte fin att rida!! Han har gått sm, em o vm flera gånger :)

:love:

Hejsan!!

Jag hade en häst förut som jag tävlade i distans han va efter Cid Ben Afas.. Den snällaste häst man kan tänka sig!!

Sååå fin i psyket och jätte fin att rida!! Han har gått sm, em o vm flera gånger :)

:love:

hejsan, vad heter den hästen då?

Förmodligen för att de inte behöver bry sig om det här med fortplantningen längre. De kan lägga sitt krut på annat.

madde++++

Liknande trådar

R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
978
Senast: ako
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 642
Senast: Raderad medlem 149524
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 143
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Gamla trotjänare
  • Autistisk bror