chushings?

F

Fluffy

Jag har en ponny på 24 år som är väldigt långhårig och lockig i pälsen. Han fäller rätt sent på våren, och sätter sedan ny päls ungefär mitt i sommaren.
En del säger att det är Cushings syndrom, men han verkar frisk i övrigt.
Han dricker inte mer än normalt, äter med god aptit, och han är pigg och glad och har inga sjukdomsteckan.
Fast han äter lite mer salt än andra hästar förstås.

Är det någon som har erfarenhet av Cushing? Ska hästen inte vara "sjuk" då, dvs verka dålig på andra sätt?
Kan en gammal häst få lång päls i alla fall - bara för att den är gammal helt enkelt?

Sv: chushings?

Är hästen i gott hull,han/hon kan ju satt lång päls för att inte frysa.
Cushingshästar brukar dricka mkt. samt få fång,svårt att släppa vinterpäls, cushings är en godartad tumör.

Cushinghästar fäller inte pälsen alls så jag skulle inte gissa på det.
Symptomen uppkommer för att hästen producerar för mycket kortisol pga tumören. De är bla viktminskning, svettningar, ökad urinering, lättare att få fång och ökad känslighet för infektioner.

tror inte att du behöver oroa dig om hästen verkar frisk i övrigt. på sommaren kan du ju klippa honom för att han inte skall svettas mer än nödvändigt. vet flera hästar 20+ som satt tjock päls nästan året om.

Sv: cushings?

En häst som har cushings behöver inte alls ha fång eller andra symptom än lång päls. De fäller också vinterpälsen men sommarpälsen kan vara längre än normalt. Vår häst med cushings har som enda synliga symptom lång päls och han fäller.

Jag tycker det låter som om hästen är frisk i övrigt, klipp honom på sommaren, en häst o gamla sstallet, tappar sin päls hur sent som helst, och får ny päls, väldigt tidigt, frisk o hur go 27åring som helst.
Men ring en veterinär och rådfråga, de har ju telfontider de med.
Lycka till !

vi fick den diagnosen på 2 av våra gamla shettis ston för 4 veckor sedan av veterinär på kliniken. enligt honom så kan hästarna må bra i många år till, tydligen kan det bero på en rubbning i hormonbalansen som oftast drabbar äldre ston. hon som är 17 år har haft lite problem med svettningar vilket kan ingå i "sjukdomsbilden". annars är det lång och lockig päls som fälls lite senare än dom "friska" hästarna. den "gamla" märren som är 36 år (finns på min "profil" som lilla gumman) har bara lång och lockig päls samt något senare fällningar som symtom.

enligt vår veterinär inget att oroa sig för så länge hästarna äter och mår bra ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 662
Senast: Sirap
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 910
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London