Chronic Progressive Lymphoedema ???

R

racerkorv

Någon som vet något om detta? Behandling? Finns det i olika former? Det är tydligen en variant av det som på människa kallas elefantiasis. Shire Clydesdale och Belgisk Ardenner har tydligen den värsta formen, dessvärre stämmer symptombeskrivningen mkt väl även in på t ex Tinkrar/irländsla cobbar samt Friesrar.
Vad kallas det på "svenska"?
Klumpar ovanför karleden som varierar i storlek från druvor till golfbollar, får ofta en krusta längst ut (som muggsår). Hästen reagerar främst med att klia sig och det sedvanliga stampandet.
En del shirefolk säger att det kommer som eftereffekt av långvarig fotskabb, i Usa verkar de anse att det är tvärt om, att skabben kommer som resultat av allmänt nedsatt försvar i området....

Sv: Chronic Progressive Lymphoedema ???

elefantben? har läst nånting om det här på buke faktiskt tror jag. :)

Njae detta är inte en "vanlig" lymfangit som jag uppfattar det. Hästen svullnar inte alls upp i benet utan har utväxter ovanför karleden, som druvklasar... dessa är hårda och som jag förstår det inte bara vätska. Har själv känt dem på t ex samtliga irländska cobbar jag träffat... på amerikanska sidor säger man att det inte går att behandla i sig...

ingen av veterinärerna här???

Tack, den har jag läst men den den länkade till var mer "vetenskaplig" och jo det verkar osm de har stannat vid att det är nåt knas i imunförsvaret som hänger ihop med den tjocka behåringen, det är varken svamp skabb eller bakterier som startar det hela däremot kommer det sedan...

Nej, så enkelt är det nog inte.

Såvitt jag vet är det ofta ett sent stadium av den ärftliga kroniska hudinflammation på benen som på eng heter Pastern dermatitis. Vet inte ev svenskt namn.
Den mest uppdaterade fritt tillgängliga länken om detta (förutom genupptäckten som kom förra året) är denna-
http://www.vetlearn.com/Media/PublicationsArticle/PVE_02_07_214.pdf
HH

KL:så som jag som lekman har uppfattat det efter ,tyvärr,ett antal studier av hästar som fått det så är det en"efterverkning" av en inflammation eller i värsta fall en infektion.

Det blir som hårda ödem på benen,klart avgränsade och kan sitta så högt upp som mitten på skenqan,men lika gärna ovanför/under kastanjen vid karleden.

de jag sett som fått det har haft-mycket-allvarliga infektioner i benen som fått behandlas(sulfa,bredspektar o tetracykliner) undre mkt lång tid.

I vissa fall kan det vara så att 2ödemen"eller vad man nu skall kalla dem är varfyllda,men de jag hars ett har bara varit dte i ett fall.

Det tar år för detta att försvinna,om någonsin.

det kan bli som "skärsårsärr" på tex skenan med krustig hud o jag brukar behandla det med en gnutta streptocillin blandat med olja eller en riktigt bra hudsalva.

Minena häst var svårt drabbad när jag köpte den,jag fick bort ödemen efter någr aår(hade mkt med hans immunförsvar o magen att göra) mennu i vintras så kom "skärsårsärren2tillbaka en naing.de kommer att försvinan dock.
Ödemen har jag masserat hårdhänt med olja.men inna ni gör ngt sådant så kontakta en veterinär!

rDt jag ftt höra av en genetiker är att detta är nedärvbart.

Tack igen, inte så upplyftande kanske men informativt.... Förstår jag rätt om denna artikel INTE stödjer teorin om att det rör sig om en autoimmunitetsreaktion?

Det finns inga belägg för att Pastern dermatit eller det kroniska lymfödemet skulle vara autoimmuna sjukdomar i princip. Men det kan alltså finnas mga bidragande orsaker till att det uppkommer hos disponerade hästar. Om pemphigus – en ovanlig autoimmun hudsjukdom- finns med som bakgrundsorsak då finns det ju en autoimmun koppling hos dessa hästar. HH

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka