Chondrogen

MonteRose

Trådstartare
Finns det någon här som ger/har gett Chondrogen till sin häst?
Vill gärna veta era erfarenheter.

Sv: Chondrogen

Jag har gett både pastan och nu Chondrogen i pulver som ges varannan dag som underhållsdos.
Min häst har spatt båda haserna och pålagringar i båda bakknäna. Min vetr som kollade honom i höstas tyckte att jag skulle fortsätta med Chondrogen då jag har haft ett mycket gott resultat av det.
Jag märker det genom att han är mer elastisk och jag upplever honom som mycket mjukare och "spänstigare". Jag tränar dressyr LA/MSV nivå så det är mycket samlingsjobb han få göra.Jag rekommenderar verkligen Chondrogen om man har en häst som har det besvärligt i lederna och man vill ge något som kan underlätta för dem att kunna röra sig bättre och därmed hålla sig mjukare i kroppen. Med det så menar jag inte att man ska utesluta vetr.behandlingar och rådgöra med sin vetr. om det är värt att prova Chondrogen. Lycka Till :banana:

Tack för svar!
Ska du fortsätta att ge hästen detta i resten av dess liv eller är medlet nåt man ger periodvis?
Det är ju inte direkt gratis.

Vetr tyckte att jag kunde forsätta med Chondrogen så länge det fungerar. Jag kontrollerar spatten och pålagringarna 1g/år med röntgen och då får man väl fundera beroende på hur hästen mår och fungerar i ridningen. Visst det är dyrt men MYCKET DRYGT....

Ok!
Hur gammal är din häst?

Jag har köpt en burk till min 10åriga valack men problem med diverse sträckningar i ryggen och ändan han har även lite problem med motivationen.

Hörde från försäljaren att stor skillnad skulle märkas efter tre dagar med just som du skriver en mycket spänstigare gång.

Får väl se om jag märker nåt annars tycker jag att det är lite för tidigt map på hans ålder för att börja med dylika tillskott.

Han är 12 år och jag tyckte att jag märkte skillnad efter ca 5 dagar.Han har nu stått på "pulvret" sedan före jul då han fick en burk i "julklapp". Har ca 1/2 burken kvar.Lycka till:banana:

Jisses vad det kostar mkt,hur länge räcker en burk?.

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
353
Senast: slant98
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka