Chockade i transporten

Sv: Chockade i transporten

Som sagt, var och en gör ju vad de vill men vore det min häst som plötsligt agerar utanför allt han gjort någonsin så skulle jag höra mig för och kanske kolla upp innan jag bara viftar bort det som panik. Sen är det naturligtvis bäst om inget fel finns på hästen. Men jag vill vara säker, simple as that.

Absolut inget fel kolla upp, menade inte så. Utan mer att det kan vara så simpelt att hästen fick panik. Dvs ingen anledning till oro i förtid liksom. TS behöver inte vara jätteorolig att hennes häst 'säkert har EP' iom reaktionen, utan det kan vara så enkelt som att den fick spunk och panik.

Men kolla upp är aldrig någonsin fel, och det har jag aldrig invänt emot.

KL*

Vill tacka för alla svar och tankar i denna fråga, speciellt tack till TantEster eftersom jag vet att hon vet vad hon pratar om.

Något Ep-anfall var det troligen inte, och jag får väl förlika mig med tanken på att han fick panik - även om han på alla sätt betedde sig som i chock. Har sett både hästar i panik (hästen i fråga bland annat) och hästar i chock och tycker inte att jag kan applicera ett panikbeteende på händelsen.

Ska absolut ta det väldigt försiktigt i framtiden. Han får i fortsättningen åka ensam och brett - OM han chockar/får panik igen så finns det i allafall mer plats att ramla omkull på.. :cry:

Angående mellanväggen så var den satt åt sidan så att han hade brett i bak och shettisen stod "framför" så att säga.
Och som någon gissade så körs han inte så ofta i transporten, men har alla andra gånger funkat kanon när han väl klivit på. Ska också tilläggas att han är 10 år och fd travare, så han har åkt en del. :)

Som sagt, tack för alla svar!

Jag har samma erfernheter men hos kaniner. Låter skummt..

Nu är kaniner och hästar inte samma tycker ni. Men en kanin har ett präglat flykt betende. De gillar inte trånga utrymmen. De sitter hellre ute i kylan än i sitt hus. På kaninerna brukar det vara något annat som skrämmer de än den vanliga buren något de hör eller händer.
De blir så överraskade att de bara får hjärt snurr.

Så de behöver inte vara transporten utan något annat, de får för mycket på samma gång och så blir de överraskade över något så det slår över..

Svårt att säga vad eftersom vi inte hör det hästar hör mm och eftersom han gick in i transporten med en gång sen så var det inte transporten utan något annat som satte igång det.
MEn vad får man aldrig veta..
Tänker ofta så när det händer en kanin, en av mina tammaste hanar gjorde så en gång när han stod med rumpan mot mej och han såg inte att jag stack in handen. Han blev så överaskad att han sprang runt som en galning så jag fick snabbt stänga dörren så han inte kom ut. Tillslut trilla han ihop och skaka och hyper ventilera.
Man säger att man ska försöka ta kaniner och stoppa överfallet så fort som möjligt hålla de fast mm.

Men det går inte med en häst. Men bra då att vara i ett trångt utrymme. Så han inte kommer någonstanns då dte kan bli ännu farligare.

Så du kan lugnt köra han som vanligt jag har aldrig haft samma kanin som fått ett sånt anfall två gånger av alla ca 1000 kaniner eller mer som jag haft i mitt liv...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 436
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 387
Senast: Korven
·
Hästhantering Min nyblivna 4-åring (nordsvensk) har problem med att åka transport. Jag har haft honom sen i juli och innan de har han aldrig åkt...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 789
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp