Chock efter tragisk hästolycka

(Upsala Nya Tidning)
Två av de fem islandshästar som drunknade i Mälaren natten till tisdag har nu bärgats. Ägarna kommer att ta hjälp av dykare för att få upp de övriga djuren. Länkar De fem unghästarna som kom från Säby gård på Skohalvön verkar ha haft extrem otur. Det är ovanligt att så många tamdjur drunknar på en...

Läs mer...

Sv: Chock efter tragisk hästolycka

Jag håller med, väldigt hemskt och väldigt tråkigt att ingen vill hjälpa till att bärga djuren. Vems ansvaret är och ev. pengar det kostar kan man faktiskt reda ut i efterhand?!

Det är väl en superbra övning för både sjöräddning och räddningstjänst och kommun att kunna samarbeta och öva när dom har flera döda kroppar i vattnet. Då kan dom träna för nästa gång kanske det är levande sprattlande pållar!

Gud vad tragiskt för alla inblandade

Fy att ingen vill ta sitt ansvar att bärga ägarens livskamrater, tycker de är skam... det blir ju ännu jobbigare för dom att vänta då dom ligger kvar där i botten. :cry: :cry: :cry:

Om man läser artikeln så framgår det att hästarna gick i en hage med direkt anslutning till sjön. Det framgår inte att ngn häst kommit utanför staketet och att heller ingen undrer sommartid drunknat. Ingen av dom äldre hästarna ska heller inte ha gått ut på isen utan endast dom yngre.

Så frågan är väl om det fanns staket som skilde av hästarna från sjön eller om det avsaknades staket ut mot isen för att hästarna sommartid kunde få i sig vatten från sjön.

Jag är ganska övertygad om att i detta fall saknades staket ner mot sjön och om det nu va så så får man nog räkna med att unghästar vintertid uppfattar en frusen sjö som en stor äng.

Och skulle det nu vara så så visst är det tragiskt,, tragisk hästhållning.

Fy så hemskt, stackars hästägare! :crazy:

Och herregud, hur kan myndigheterna börja tjafsa om vem som ska bärga hästkropparna? :eek:
Ska ägarna och övriga människor behöva se hur fåglar pickar sönder hästarna osv! Sådant kan nog bara hända i Sverige...

Flyter de upp till ytan så får väl ägaren se till att dra hem sina hästar, så slipper de se fågelpick.

Håller med Coari, mer vanligt än ovanligt med staketfritt mot åar o sjöar, dålig hästhållning.

*kl*

Ärligt talat så måste det väl vara ägarens ansvar att bärga kadavren?

Kul att ni ropar dålig hästhållning innan ni vet allt.

Dags att skaffa sig ett liv och inte sitta och gotta sig åt andra människors olyckor..

Är det staketfritt vid åar o sjöar är det dålig hästhållning, jag har faktiskt aldrig sett ett staket på det viset men det finns säkert, någonstans kanske.

Håller med dig, framgår det någonstans att det inte fanns staket?

Usch, kan ju bara tänka mig hur det skulle kännas om min häst förolyckades och det kom en artikel här på Buke och jag skulle kallas dålig hästägare! :(

Håller med dig, framgår det någonstans att det inte fanns staket?

Usch, kan ju bara tänka mig hur det skulle kännas om min häst förolyckades och det kom en artikel här på Buke och jag skulle kallas dålig hästägare! :(

Det står iaf ingenstans att de har kommit ur en hage och stuckit till sjön.
Det kan vara så att hagen låg kant i kant med Mälaren och inget staket stoppade hästarna.Om det är så= oansvarig ägare.Punkt.

Kvigorna hade inget staket=oansvarig bonde. Punkt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama