Chock av finadyne

dimmansstuteri

Trådstartare
Råkade ut för något riktigt otäckt idag, hade veterinären ute till en ponny som skulle behandlas med finadyne för fångsymptom. Direkt efter injektionen (intravenöst) drabbades hästen av en kraftig chock och föll ihop på stallgången, men repade sig snart och reste sig.

Penicillinchock har jag varit med om tidigare, men jag har aldrig hört talas om hästar som drabbats av chock av finadyne. Veterinären (en äldre man), hade heller aldrig varit med om något liknande med finadyne eller liknande preparat. Finns det någon här som varit med om att någon häst har drabbats av chock vid behandling av finadyne?

Hlsn Helena, fortfarande darrig... :crazy:

Sv: Chock av finadyne

Fy så läskigt!

Har ponnyn tidigare behandlats med Finadyne?

Kan det vara så att ponnyn inte tål just Finadyne?

Jag har en bekant vars ponny råkade ut för samma sak för några år sedan. Det visade sig att den ponnyn var just allergisk mot Finadynet.

Den fick behandlas med Butta i stället och det gick bra.

Förra året skadade sig mitt då ettåriga halvblodsto, hon fick finadyne, både intravenöst och i foder, och en 10 dagars penicillinkur.

Efter 5 dagar så blev hon jätteakut dålig igen, då jourvet åter kom och sprutade finadyne så reagerade hon, med svettningar, stirrande blick och blev stel. Det gick över efter ett par minuter, men vet sa att det KAN hända, men är ovanligt, fick en ny penicillinkur 10 dagars, och på dag 3 så chockar hon på penicillinet.
DET var inte kul, kan jag säga.
så visst kan dem reagera på finadyne, även om det är extremt ovanligt.

(Var det inte ett finadyne fall som diskuterades i ridsport för en tid sedan, med allvarlig följd)

Hoppas det reder sig med din ponny

Hästen är ett sto som är hos mig på betäckning, hon importerades från Tyskland 2004, och har inte behandlats med finadyne i Sverige. Vad som hänt tidigare i Tyskland vet varken jag eller hennes ägare. Men visst kan det vara möjligt att ponnyn är allergisk mot just finadyne.

Tänkte på människor som är allergiska mot getingstick... Det påstås ju att de oftast inte reagerar första gången de blir stuckna, däremot kan andra gången vara livshotande... Kanske gäller detsamma i detta fall...

Hlsn Helena

Hm, det verkar alltså att det händer reaktioner även på finadyne då och då...

Ponnyn ser ut att må bra nu, hon repade sig rätt snart efter chocken, som tur var.

Hlsn Helena

Jag tar upp din gamla tråd för att fråga om veterinären sa någonting om att finadynet kunde påverka dräktigheten?

Mitt sto fick finadyn injicerat idag p g a akut lymfangit, och hon ska även få det i pulver från och med i morgon. Veterinären sa att det inte är testat eller godkänt för dräktiga ston :confused: I mitt oroliga tillstånd lyckades jag inte koma ihåg exakt vad som sas, bara att det kanske eventuellt kunde vara negativt för dräktgheten men att det viktigaste var att få hästen frisk!

Tråkigt när det blir så... :crazy:

Har hört om två liknande fall...I båda dessa fallen hade hästarna avmaskats med Ivomec strax innan...En tillfällighet,eller??? :confused: :crazy:

Undar oxå över risk för dräktighet...

det verkar ju konstigt om äldre veterinärer inte kände till det :confused:

Liknande trådar

Hästvård Mitt halvblod drabbades av penicillinchock igår, sjätte dagen med behandling. Första gången (4år gammal) som han får penicillin. Jag...
2
Svar
29
· Visningar
2 545
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 499
Senast: vildeld
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 554
Hästvård Min älskade otursfågel har gjort det igen... Denna gången har hon fått en allergisk reaktion , men av vad??? Är det någon av er...
2
Svar
30
· Visningar
9 403
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar