Choch wave behanding.

D

diartistakasha

Chock wave behandling Nån som har nån erfarenhet av det?

Lite bakgrund först:

Min häst blev halt i vintras och vi åkte i väg med honom du det inte ble nån snabb förbättring.
PÅ första besöket så behandlades han med kortison i kotleden. Röntgen gjordes (på den syns inget) osv och prognosen var en trolig kotledsinflamation.

Andra besöket är han något bätre men inte tillfredställande. Ny utredning görst och bedövning läggs för att släcka hältan men det ville dock int min häst vara med om så lokalesiringen gick inte att göra.
Behandlas igen i kotled och nu även hovled med kortison. Samt blir ultraljudad i lederna (syns inget)

Tredje besöket så synd ingen förbättring och vetrinären kliar sig i huvudet. Nya plåtar tas och på dessa syns fortfarande inget. Det betäms att vi ska försöka få försäkringsbolaget att betala en MRI.
Vilket efter lite övertalning de gör:banana:

fjärde besöket så görs MRI och denna visar en rejäl vrickning med uttänjda ledband.(ingen inflamation) det inre ledbandet är lite skadat och där är lite risk för brosk bildning och ska nu sprutas med (?) för att undvika det. Sen ska det även göras en CHOCK WAVE behandling för att dra ihop ledbanden.

Nån som gjort det på sin någon gång och som har någon aning om det hjälper. Hur mycket snabbare blir läkningen med en sådan behandling VS vanlig vila. Nån som har någon aning om hur lång tid det kommer ta innan jag kan rida min häst igen.
Börjar känna mig lite smått uppgiven nu:(

Sv: Choch wave behanding.

Jag har gjort det på en travare..han hade senproblem och även problem med förstärkningsbanden i detsamma framknät.....På vår klinik var då metoden ny..hästen ifråga var istort sett utdömd innan pga skadan men blev återställd och var ute och vann lopp igen...Det var en häst som hade flera miljoner på sig och ändå tog sig tillbaka till ovalen.

Det är den enda hästen jag haft som behandlats med den metoden och just det blev ju en 100%:are :D

sök på ämnet, vet att lenita här inne (om hon finns kvar) har anv det på spatthäst o jag tror det blev helt lyckat inom det området

Jag har gjort det på en travare..han hade senproblem och även problem med förstärkningsbanden i detsamma framknät.....På vår klinik var då metoden ny..hästen ifråga var istort sett utdömd innan pga skadan men blev återställd och var ute och vann lopp igen...Det var en häst som hade flera miljoner på sig och ändå tog sig tillbaka till ovalen.

Det är den enda hästen jag haft som behandlats med den metoden och just det blev ju en 100%:are :D

Ja det låter bra...hoppas jag kan få ett bra resultat på min pålle med då!

Senast ändrad av en moderator:

sök på ämnet, vet att lenita här inne (om hon finns kvar) har anv det på spatthäst o jag tror det blev helt lyckat inom det området

Har sökt men det dyker inte upp något:crazy:

Hej, jag har behandlat min unghäst med stötvågor. Tror att en del kallar det för chock waves. Min fick komplikationer efter en operation av birkelandsfragment bak. Ena bakbenet lyckades han sedan sträcka till i sjukhagen 5-6 veckor efter op. och fick en lättare inflammation i ett ligamentsfäste vid kotan. Vi provade att spruta en gång med cortison men det fick inte full effekt.

Min häst var inte direkt halt och skadan var mer "vilande". För att skynda på läkningen och "väcka upp" skadan åkte vi och gjorde stötvågsbehandling 5 ggr totalt med 5 dagars mellanrum. Efter det behandlade vi med cortison en gång. Skadan brukar ta minst 6 mån för att läka helt, min blev helt bra efter 4.

Jag tyckte det funkade bra, min häst verkade tom tycka om behandlingen. Vet flera andra som gjort det med bra resultat. Det är inte alltid försäkringsbolagen ersätter behandlingen, men de gjorde det i mitt fall. Vet även att det har använts på hästar med ryggproblem men då med annan styrka (slag/min).
Hoppas din häst blir bra snart!

MIn häst (6-årigt halvblod) har behandlats med stötvågsbehandling för inflammerade/överansträngda gaffelband i frambenen. Vi har en lång och krånglig sjukdomshistoria bakom oss eftersom skadan varit diffus och svår at hitta. Vi har fått flera diagnoser och behandlingar med efterföljande vila och igångsättning - för att sedan tvingas konstatera att skadan inte var utläkt. Till slut konstaterades överansträngda/inflammerade gaffelband i båda frambenen. Denna skada har troligen funnits där hela tiden och läkt ut litegrann när hästen vilat för andra förmodade skador. Så fort han satts igång har dock skadan gått upp igen. Resultatet var att gaffelbanden var rätt fula och fulla med ärrbildningar och hästen visade mycket stor smärta vid böjprov.
Veterinären rekommenderade stötvågsbehandling och denna upprepades vid fem tillfällen med 2 till tre veckors mellanrum. Redan när vi var tillbaka två veckor efter den första behandlingen var skillnaden enorm; från att fullständigt ha "gått i taket" av smärta vid böjprov, visade hästen nu inga tecken på smärta.
Min häst behövde inte vila helt under behandlingstiden utan jag skrittade honom ca en timme om dagen och han kunde gå i hagen som vanligt.
Två månader efter första behandlingen bedömde veterinären att skadan var utläkt och att igångsättning kunde påbörjas. Detta är nu drygt två månader sedan och jag och börjar närma mig normal ridning och hästen känns helt fräsch. Om en månad ska vi tillbaka till veterinären för kontroll.
MIn erfarenhet av stötvågsbehandling är med andra ord mycket god. Vad jag kunnat läsa mig till om den typen av skada som min häst haft så finns det inga andra riktigt bra metoder. Alternativet hade troligen varit en längre boxvila, och det känns inte särskilt lockande. Den veterinär jag anlitat är en stor förespråkare för stötvågsbehandling och han använt det vid många olika typer av skador med gott resultat.
Det trista är att försäkringsbolagen klassar stötvågsbehandling som alternativbehandling och därför inte ersätter det.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 705
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 940
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 123

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka