Chipsmärkning av islandshästar!

S

Sammets_rosa

Ska förhoppningsvis avelsvisa ett av mina ston nästa år. Har fattat det som så att jag måste chipsmärka henne för att kunna visa henne. Men måste detta ske av någon som är godkänd av förbundet (ni vet den där listan med kontrolanter som alltid står med i "islandshästen") eller kan jag välja en lokal person som utför ID-kontroller/chipsmärker? Finns ju de som ska vara godkända för alla raser, sägs det!
Undrar också om man behöver chipsmärka övriga hästar (som inte ska avelsvisas) eller om det räcker med att skaffa enbart hästpass till dessa? Hur har ni valt att göra?
Dessa handlingar ska ju vara klara tills nästa år så antar att det är bäst att vara ute i "god tid" innan hela häst-Sverige får panik eller så!

Den som ID-kontrollerar dina hästar måste ha gått en färgkurs för att vara godkänd hos SIF och SH, Svenska hästavelsförbundet. I den bifogade länken ser du vilka som är godkända. http://www.svehast.se/allm/ID/id_1_lan.asp

Du måste alltså välja en av de som står på listan! Och om du sen dessutom ska chipmärka så ska ju namnet vara markerat med blått...

När jag tog hem en ID-kontrollant (det var innan kravet på chipmärkning för avelsbedömning kom) så valde jag att chipmärka fölet men inte stoet.

Stoet är redan bedömt och jag kommer inte att bedömma om henne men jag kommer nog att chipmärka henne nästa gång jag tar hem en ID-kontrollant. Jag har för avsikt att betäcka henne sommaren 2005 så det blir när fölet ska ID-kontrolleras.

Fölet (som fyller två år i år...) ska förhoppningsvis avelsbedömmas så jag är glad att jag lät chipmärka henne direkt. Anledningen till att jag gjorde det var då för att jag skulle skicka iväg henne på flock och då finns ett sätt att vara säker på att jag får hem rätt häst igen, om det nu skulle vara så olyckligt att det finns tveksamheter om vem som är vem :smirk:... Hon är brun helt utan tecken nämligen.

Det kostar så lite att chipmärka när du ändå har en kontrollant hemma hos dig så jag skulle "passa på". Vem vet vilka regler EU och Jordbruksverket kommer på härnäst :crazy:...

Chipmärk när du ändå har id-kontrollanten där! Det kostar så lite och är enda sättet du kan vara säker på att det där hästpasset verkligen hör ihop med rätt häst även i framtiden :idea:. Hästpasset får ju en streckkod som är samma som hästen har i chippet.
Jag fick det gjort på min pålle för ett par veckor sen, det kostade 400 plus resa och själva proceduren med avritning, tagelryckning och chipmärkning (genom en injektion i sidan av halsen) och pappersifyllning tog kanske fyrtio minuter. Hästen kände inte av själva märkningen, i allafall reagerade han inte, däremot såg han lite förvånad ut när hon ryckte tagel ur rumpan... :D :rofl:

Nu gäller det bara att vänta och se hur lång tid de behöver på avelskansliet. Jag borde har gjort denna procedur redan i somras när jag köpte hästen, men då sas det att det var ett halvårs väntetid och det kändes inte så akut, men nu börjar tävlingssäsongen närma sig och vi har väl tänkt ta oss ut i nån lättklass så småningom. :confused: :o

Tack så jätte mycket! Har inte sett den listan innan! Hittade en tjej bara nån mil bort (+ massor av folk som jag känner men inte haft en aning om att de är kontrollanter)! Super bra :D!
Har funderat på att utbilda mig själv ifall det nu blir en kurs framöver i en av föreningarna jag är med i. Men man kan ju inte märka eller kontrollera sina egna hästar i vilket fall som!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 838
Senast: Svartkatt
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 103
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Och hur gör man? Jag är trött på att må dåligt, så trött. Jag tror hela tiden att det ska bli bättre av sig själv men sen hamnar jag...
Svar
8
· Visningar
1 119
Senast: aiquen
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 688
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar