Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Svaret är alltså nej, det finns ingen lag. men en rekommendation.
Jag har chippat valacken, skulle chippat fölis med om det bara gått (stickrädd in absurdum), men ska se till att få det gjort när hon iaf ska sövas i vår.
För mig var valet att chippa lätt, jag har araber och skimlar dessutom. Sådana går det 13 på dussinet av hos araberna. Sen känns det som en extra trygghet att de kan spåra mig om hästen dyker upp någonstans.
Nja, det där är inte slutgiltigt bestämt ännu! Det finns uppe som förslag men många har protesterat mot det (bla den engelska ponnyavelsföreningen har jag fått veta). OM det går igenom ska det gälla från 2005 och ponnyer slutmäts när de är 8 år gamla.
Jag passade dock själv på att chippa min ungponny för ett par veckor sedan, när Hallands Avelsförening hade ett "uppsamlingsheat" för IDkontroller, chippning, vaccinering o mätning. De tog bara 100kr för att chippa och så billigt lär man väl inte få till det senare!
Nej men hästar med okänd härstammning eller ej godkänd fader måste blodtypas eller DNA-testas eller chipmärkas om Svenska hästavelsförbundet eller dess medlemsföreningar utför hästpasset.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.