Chip=pass?

U

Uma

Ja, frågan ser ni ju i rubriken, om en häst står som chipad (i en annons) innebär det att den har pass och är registrerad och klar?

Sv: Chip=pass?

Ok, hur blir då proceduren för att fixa pass, för det är väl pass och inte chip som blir obligatoriskt nu?

Jag gjorde så att jag tog ut en id-kontrollant för nytt konturdiagram (eftersom det gamla för förkastligt), fick hästen chippad när vi ändå höll på.
Hon fyllde i alla papper och jag skickade in dom till min hästs avelsförbund ASVH.
Svhbl som hade den äldre registreringsboken.
Passet kostade mig 200:-
Chippet och konturdiagramet gick på ca 800:- vill jag mig minnas.

Det går utmärkt att chippa utan att ha pass, men iom att hästen chippas är i princip alla papper för pass klara.

Betalade 375 kr för chip + DNAprov (tagel) + konturdiagram.

Okidoki..

Ringer man alltid ut en kontrollant eller kan det gå att göra i samband med veterinärbesiktning inför köp?

Uma skrev:
Okidoki..

Ringer man alltid ut en kontrollant eller kan det gå att göra i samband med veterinärbesiktning inför köp?

Vet inte inte om alla vetrinärer också är idkontrollanter och kan fixa konturdiagram/chipmärka och skicka dna-prov?
Vad jag fått för uppfattning så är inte alla vettar det?
Min vet är iaf idkontrollant ochså och gjorde allt detta i samband med vetbes.

Ok tack :)

Verkar som att en eventuell besiktning kommer ske på klinik och där måste dom ju kunna fixa det väl?

Uma skrev:
Ok tack :)

Verkar som att en eventuell besiktning kommer ske på klinik och där måste dom ju kunna fixa det väl?

Men de flesta kliniker brukar fixa det faktiskt, men ring och fråga när det bokas tid.

(min ena är chippad hemma, den andra på klinik, 'min' vet på kliniken är idkontrollant och chipmärkare nämligen *s*)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 611
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar