Chevinal Plus

S

Sesselja

Har fått analysen på hösilaget som min häst får och tydligen är det ett väldigt bra hösilage, så jag behöver inte ge något kraftfoder alls. Jag undrar däremot om man bör ge typ Chevinal Plus? Man skulle ju kunna blanda ut det med lite betfor, så att hästen får i sig vitaminerna också. Är det onödigt att göra detta eller bör man göra det för att vara säker på att hästen får i sig vitaminer? Kan man överdosera om man ger lite Chevinal Plus?
 
Har du ett bra hösilage bör du inte behöva tillföra några extra vitaminer. Vad är Chevinal Plus? B-vitamin? Hästar med fungerande grovtarm syntetiserar själva sitt b-vitamin. E-vitamin bör klara sig bra i ett hösilage (tack vare hög ts och minimal ensileringsprocess), likaså vitamin A. C-vitamin tas inte upp i någon större utsträckning i tarmen, däremot syntetiseras det på cellnivå, så någon brist förekomer ej.

Däremot lär det inte vara någon risk för överdosering om du ger lite sån där sörja. Onödigt kanske, men ofarligt!
 
Chevinal Plus är mineraler och vitaminer i flytande form. Tyvker också att det känns som att det vore lite onödigt, men jag frågade för jag vill vara på den säkra sidan.
 
Chevinal Plus innehåller inte mineraler, bara vitaminer och vissa spårämnen.

mvh Jessica
 
Jag tycker att man bör tillsätta e-vitamin och selen om man endast fodrar med silage. Jag har hört annorlunda vad gäller e-vitamin i silage, att det inte innehåller så mycket.

Har sett en analys på hösilage (65% ts) som innehöll bara 7,7 mg e-vitamin per kg och det räcker ju inte på långa vägar, med tanke på att hästen behöver 75 mg per 100 kg kroppsvikt. Och Selen finns det nästan ingenting av i svenska marker och i ovanstående silage fanns 0,006 mg per kg.

mvh Jessica
 
Ja, selen kan behöva tillföras om markerna är fattiga på detta, men det finns välan inte i Chevinal Plus iallafall?

Det finns ännu inga forskningresultat på huruvida fettlösliga vitaminer klarar sig i hösilage, så visst kan man tänka sig att ge extra tills dess studierna är klara, ett överskott av E-vitamin bedöms ju dessutom som atoxiskt.

Däremot så finns det faktiskt inget som talar för att E vitaminhalterna i hösilage skulle påverkas negativt (de studier något visst foderbolag hänvisar till gäller ensilage med betydligt lägre ts-halter (nedåt 30%)). Det som bryter ner vitaminet är lågt pH (blött ensilage som genomgått en fullständig ensileringsprocess) och ljus, vilket det inte är så gott om innanför plasten. Sen får man ju inte glömma att vitamininnehållet varierar stort mellan olika år beroende på väder och vind, det går inte att grunda en generell rekommendation på ett enda analysvärde. Vid utfodring med ensilage med lägre ts-halter bör man dock tillsätta E-vitamin.
 
Men i mitt exempel var det en riktig analys och inte ett uppskattat värde. :confused:

Chevinal Plus innehåller visst selen, men inte tillräckligt för dagsdosen.

mvh Jessica
 
Ja, det förstod jag! :) Jag menar bara att det krävs analyser från ett stort antal hösilage för att kunna säga att det är si eller så generellt.

Jag kanske skulle läsa på lite om innehållet i Chevianal Plus... Det här börjar bli pinsamt :o...
 
Men jag måste säga att du verkar himla insatt i det här med vitaminer.

mvh Jessica
 
Det finns lite olika preparat att använda. Man kan ge Tokosel som veterinären skriver ut ett recept på eller så kan man köpa Basic E, som innehåller både selen och e-vitamin.

mvh Jessica
 
Men det innehåller bara magnesium. Inte kalcium och fosfor så man kan inte jämföra med andra mineraltillskott som innehåller alla tre sorterna.

Men det är ju bra om man har brist på endast magnesium i foderstaten.

mvh Jessica
 
Hörde från en att om hästen får i sig både A och B vitaminer samtidigt (vilket jag tror det är med chevinal plus) så tar de vitaminerna ut varandra. Alltså kan man räkna bort både A och B då de inte gör någon nytta tillsammans. Vet inte om det är så men han som sa det verkar rätt kunnig..
 
Rent nys.
Dessutom är b-vit tillskott normalt sett onödigt till häst. Att en överdos av b-vit kan påverka positivt vid pälsfällning finns det vad jag vet ingen forskning om men däremot stor praktisk erfarenhet av ffa på hund.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
845
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
482
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 161
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp