Chefs beteende

BusBarro

Trådstartare
Hej,

Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation.
Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även personalansvar för 1 anställd.

Ibland när det händer oförutseende saker som det kan göra ibland inom företag.
Till exempel har det hänt att det kommit fakturor med kostnader som ingen visste skulle komma, tex skada på en tjänstebil som återlämnats, högre kostnader än förväntat vid konsultarbete etc. Min chef blir då vansinnig och skickar otrevliga mail till mig med olika påståenden.
Som tex senast fick jag ett mail där det stod svärord och att det är helt jävla vansinnigt och otroligt att han inte fått någon info tidigare om att det kommer kostnader och han blir väldigt otrevlig.

Jag har verkligen försökt att inte ta det personligt men det är svårt. Jag vet inte riktigt hur jag ska besvara honom. Jag förstår att han blir upprörd ibland men tycker också man kan vara professionell.
Hur hade ni agerat i dessa fall?

Vill helst inte byta jobb för jag gillar det mycket (trots chefen).
 
Senast ändrad:
Hej,

Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation.
Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även personalansvar för 1 anställd.

Ibland när det händer oförutseende saker som det kan göra ibland inom företag.
Till exempel har det hänt att det kommit fakturor med kostnader som ingen visste skulle komma, tex skada på en tjänstebil som återlämnats, högre kostnader än förväntat vid konsultarbete etc. Min chef blir då vansinnig och skickar otrevliga mail till mig med olika påståenden.
Som tex senast fick jag ett mail där det stod svärord och att det är helt jävla vansinnigt och otroligt att han inte fått någon info tidigare om att det kommer kostnader och han blir väldigt otrevlig.

Jag har verkligen försökt att inte ta det personligt men det är svårt. Jag vet inte riktigt hur jag ska besvara honom. Jag förstår att han blir upprörd ibland men tycker också man kan vara professionell.
Hur hade ni agerat i dessa fall?

Bytt jobb. Det är alltid helt oacceptabelt med personliga påhopp eller ilska som tas ut på anställda. Vad händer om du fräser ifrån att du inte finner dig i sådant här?

Edit: I mitt fall hade jag nog dessutom smällt av själv till slut men det är inte att rekommendera :D
 
1) Sök nytt jobb

men till du hittar något, så måste du överleva
2) Finns det någon HR eller högre chef att kontakta eller kanske facket?
3) Bemöt all kritik sakligt och korrekt. Spara konversationer. Ta inget personligt (även om det inte heller är lätt)

om du inte bara vill överleva
4) Finns det någon gång när människan är kontaktbar? Om hen ständigt exploderar över oväntade kostnader kanske ni (+någon mer representant för ledningen) kan sätta er ner och bena ut i vilka situationer oväntade kostnader uppstår? Finns det något sätt att budgetera bättre för dem? Finns det mönster i de oväntade kostnaderna (t.ex. rör de ofta vissa delar av verksamheten eller vissa aktiviteter?)?
 
- Sökt nytt
- under tiden; sett till att ha separata arbetskläder om du inte har det och försökt göra det till en grej att du klär av dig jobbet när du går hem samt inte ha mailen i privat mobil etc. Med lite övning kan man släppa jobbet lite när man går hem då.
- informera chefen att du inte kan spå i framtiden. I vissa fall kan chefen behöva landa lite. Hade en för länge sedan som kunde ringa och skälla ut folk som var oskyldiga, men senare förstår att han gjort fel och då ringa för att be om ursäkt.
- prata med ev fackförbund om du behöver stöd.

Är det verkligen big no för dig att byta jobb behöver du kanske ta ett möte med chefen och försöka hitta en lösning men då vill det ju till att det inte blir ännu värre.
 
Hej,

Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation.
Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även personalansvar för 1 anställd.

Ibland när det händer oförutseende saker som det kan göra ibland inom företag.
Till exempel har det hänt att det kommit fakturor med kostnader som ingen visste skulle komma, tex skada på en tjänstebil som återlämnats, högre kostnader än förväntat vid konsultarbete etc. Min chef blir då vansinnig och skickar otrevliga mail till mig med olika påståenden.
Som tex senast fick jag ett mail där det stod svärord och att det är helt jävla vansinnigt och otroligt att han inte fått någon info tidigare om att det kommer kostnader och han blir väldigt otrevlig.

Jag har verkligen försökt att inte ta det personligt men det är svårt. Jag vet inte riktigt hur jag ska besvara honom. Jag förstår att han blir upprörd ibland men tycker också man kan vara professionell.
Hur hade ni agerat i dessa fall?

Vill helst inte byta jobb för jag gillar det mycket (trots chefen).

Sätt gränser och visa att du är professionell genom att ta kommando över situationen:

”Det är inte acceptabelt att du far med svordomar när jag gör mitt jobb. Däremot verkar det finnas oklarheter rörande rutiner kring beställningar och attestering av fakturor. Eftersom det vid ett flertal tillfälle har uppstått situationer där du uppfattar att det kommer oväntade kostnader så förslår jag att vi bokar in ett möte för att diskutera hur vi kan implementera bättre rutiner för att förhindra det i framtiden.”
 
Känns som en sådan man möter när man jobbar i receptionen på hotell också, en sådan som utan rimlig anledning skäller på allt och alla. Men då kan man ju bara morra på dom också slipper man se dom igen , oftast ^^ 😄

Det blir ju värre, som för dig ts när det är ens chef som beter sig så. Jag hade nog kunnat fråga om ett möte och i det vänligt men också väldigt bestämt att jag inte finner mig i sådan behandling. Att det inte är något jag kan styra, att tex en kollega hamnar i en bilolycka har inget med mig att göra och att jag förväntar mig professionell kommunikation oss emellan.

Hade absolut, som även andra nämnt, samtidigt hållt ögonen öppna efter nytt jobb. Även om det inte känns aktuellt just nu så kan det kanske dyka upp nått spännande när man börjar hålla lite koll på vad som läggs ut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp