Chef ge pengar och lån till anställd?

finapina

Trådstartare
Hej, vad säger lagen om att en kommunal chef ger en anställd en summa pengar( Ca 2500 kr)samt lån (10000+ kr)? Den anställde är i en svår livssituation, chefen ger med hjärtat men är det lagligt? Kan det bli konsekvenser?
Mvh Orolig i arbetsgruppen

Det beror väl på om chefen ger från sin privata kassa eller jobbets. Är det chefens egna pengar är det väl upp till chefen. Är det kommunens pengar känns det väl inte som att det går riktigt rätt till.

Hej, vad säger lagen om att en kommunal chef ger en anställd en summa pengar( Ca 2500 kr)samt lån (10000+ kr)? Den anställde är i en svår livssituation, chefen ger med hjärtat men är det lagligt? Kan det bli konsekvenser?
Mvh Orolig i arbetsgruppen
Är det chefens privata pengar kan väl denne göra vad den vill. Är det skattemedel är det olagligt.

Svårt med så få detaljer.

Klart är att en anställde är i beroendeställning - så etiken är väl tveksam..
Om det är lagligt? Troligen, eftersom det är en privat transaktion?

Däremot bör det nog ske med förvaltningens /HRs kännedom?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fattade ju själv att det här med att börja ett helt nytt liv – nytt jobb, ny stad, nytt boende, ny familjesituation, nya människor...
Svar
8
· Visningar
2 289
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 997
Senast: NotlikeI
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 689
Äldre Där jag bor så har centrum invaderats av tiggare de senaste månaderna (från 0 till ca 30 är en stor ökning i en medelstor svensk stad)...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
14 955
Senast: BaconBob
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden