Checklista för utbildning

M

MangoTango

När ni utbildar era hästar, i vilken ordning lär ni dem olika moment? Vad börjar ni med? Vad tycker ni är viktigast att lära dem?

Gärna en lista som man kan "bocka av" efter hand. ;) :banana:

Sv: Checklista för utbildning

Snorungen jag har nu är inriden men inte utbilad.
På min lista ser ut såhär:
* Takten i gångarterna - kunna vara lugn och avslappnad men endå rapp
* Formen/lösgjordhet (det arbetar jag med samtidigt som det första, snorisen söker redan stöd och har viljan att göra rätt sp varför skita i det?)

Efter det tycker iallfall jag att det är så indivudellt från häst till häst - hur de känns. Vad det ska bli för nått av hästen, vad man har för mål etc.
Snoris ska bli allround mot dressyr och lägger mer arbete på att hon ska vara snabb för hjälperna innan jag går vidare, lätt i handen och snabb för skänkeln.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 045
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 689
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama