Chapman och humör?!

Masse

Trådstartare
Förra året lagom till att jag fått mitt humörstarka sto konstaterat dräktig med Chapman, dök det upp en tråd här om att han nedärvde dåligt lynne. Har med bävan gått och väntat på vad som skulle dyka upp här nu i vår.
Han kom fölet och har visat det mest underbara tempramentet av alla fölen. Klok, lugn och orädd.
Börjar nu fundera lite på om det bara var de negativa som kom till tals i den gamla tråden eller?
Chapman är ju trots allt elit premierad och har lämnat många avkommor. Har pratat med hingstägaren som säger att min fölungen är en typisk representant för Chapman avkommor. Lugn lätthanterligt och klok.
Vilka är era erfarenheter av Chapman?

Har inte haft nån Chapman-häst själv men har haft det i min närhet. Min erfarenhet av dom är att de kan bli arga när man pressar dom. Men det beror mycket på mammans temprament oxå. Min häst har Ceylon som morfar och han är rent ut sagt ett as när man pressar honom. Det har han fått av sin mamma.
Men för övrigt är han hur go och snuttig som helst :love:
Du får nog vänta och se tills din fölunge har blivit vuxen innan du kan bedömma tempramentet till 100%.

Vi har en e. Chapman (www.hannasponnyer.com/neptun.htm) som är världens snällaste! Han är tävlad LA dressyr och 120-hoppning. Sen fick han tyvärr tuppspatt och har inte kommit i gång ordentligt än efter operationen. Han är kvalitetsbedömd i klass I i dressyr som 4-åring. Han är inkörd också förresten - jätteduktig att köra.

Jag vet också att polisen har haft/har hästar e. Chapman som man varit mycket nöjda med. Humöret har ju mycket med mamman att göra och den som hanterar hästen. :)

Menar du att hästen är e Chapman - Ceylon?

Har tidigare varit intresserad av Chapman, men ändrade mig när jag för höra så mycket om hans humör, eftersom min fröken är en typisk Ceylon-avkomma.

Det enda jag hört är att Chapman har lite egna åsikter just när det gäller ridningen.Ryttaren beskrev honom som "han hade varit suverän som valack"...då han tydligen blev lite sur om man drev på honom.Men det är väl inget ovanligt vare sej det gäller ston eller hingstar...

Jag har en Champman avkomma som jag rider. Han har ett underbart humör: snäll, lugn och klok. :love: Han är däremot lita av en ensamhäst och släpper väldigt få in på livet :smirk:
Däremot har han även lite åskiter vid ridning och kan säga ifrån men det är inget som inte går och hantera :smirk: Snarare lite protest när det kommer nya jobbiga saker som man inte förstår men när det väl är utrett så är det inga problem :) :love:

min Chapman häst kallades för "lobotomerad handikapphäst" när han var tre år bara för att han var så fruktansvärt snäll :D. Jag sålde honom faktiskt pga av att han var för "soft", det blev lixom aldrig något tryck i honom vare sig i hoppningen eller dressyren. Så nu är det bara fullblod som gäller för mig :love:

Pratade för några år sedan med en ganska känd ryttare (hoppning) och hon sa att fick hon in Chapman avkommor på inridning, så visste hon att de första veckorna skulle de bara stå på bakbenen :eek:, men efter det blev de ofta mycket trevliga. :) Det är lite svårt att bedömma temperament på ett föl. Min systers fd häst var hur cool som helst som föl och ända upp t o m inridningen, men när allvaret satte igång, så blev hon riktigt jävlig (dock ingen Chapman avkomma).

:rofl: Jag känner två Chapman-avkommor. de är ungefär som du beskriver, lobotonerade handikapphästar, dvs helcoola & genomsnälla. Båda är tävlingshästar i dressyr, placerar sig nästan alltid pga sin jämnhet, lydnad.

Om man sett Chapman på tex framridningen på tävling så förstår man varför han reagerade på det sätt han gjorde.

Vill inte hänga ut nån men ryttaren var inte alltid så himla snäll om man säger så. :mad:

Skönt att höra fler som säger att det inte var hästen det var fel på. Har hört liknade komentarer från "gamla" hästgubbar här i trakten.
Med tanke på åretsföl kontra stoet och hennes tidigare avkommor så blir det Chapman en gång till och en önskan om ett stoföl som kan ta mammas plats i avelsboxen med tiden. :banana:

Ja vissa ryttare ska ju envisas med att bevisa "att de kan"...istället för att uppmuntra hästen genom att be den om det.Uppmuntran och beröm kommer man långt med... ;)

Har funderingar på att låna ett sto och betäcka med Chapman faktiskt men det ligger på is just nu pga ett av våra halvblod är sjuk och vi vill avvakta och se om vi är tvungna att avliva honom eller inte så det blir inte i år i alla fall.

Har föresten fina kort på Chapman på min hemsida kom jag på nu! www.hannasponnyer.com/chapman.htm Hoppas länken fungerar! :)

Jodå länken funkar. Se det enda jag hitta som fel på honom är att han har fuxanlag. De flesta tycker väl att det är positivt men jag har alltid fått merparten av mina föl som fuxar och skulle vilja ha t ex en "vanlig" kastanjebrun avkomma någon gång.
Tänk bara på att om du vill betäcka med Chapman så är han ju till åren och verkar med naturlig betäckning. Så du får ju vara beredd på att resa med stoet och att han precis som Stanford kan lämna in när som helst.
Hoppas att det löser sig med både den sjuka hästen och framtida betäckning.

Jodå det är jag fullt medveten om men just nu finns det som sagt andra saker som är viktigare. Annars får man väl använda Rambo istället. :)

Har haft en Chapman son och den hästen var det snällaste som bott i ett stall.
Min helt okunnige make brukade åka runt i alla 3 gångarter i skogen på honom och det var aldrig tal om att hitta på något bus när han "red". När jag som är aningen kunnigare red så var det ett helt annat drag under hovarna, frust och bus, taggad till max men otroligt snäll och mild i psyket :love:.
Nackdelen med honom var att han var totalt ointresserad av att prestera något öht, tog mig ca 6 månader att få honom till att utföra en korrekt öppna och sluta. Höll på att bli knäpp på honom, men å andra sidan trivdes både han och jag bäst på fält och i skog.
Han var och fick förbli en "skogsmulle" på nästan 180 cm. Inget kul att traggla med en häst som tycker det är pest :), tur man inte har så hög ambitionsnivå...
Nu finns han tyvärr inte med oss längre och saknaden är stor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka