Chapman-Le Mexico

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare vigmir
  • Startdatum Startdatum
V

vigmir

Funderar på att betecka mitt sto nästa år så jag håller på att titta lite på hingstar. Och det är inte så lätt.

Har ett sto född 1996 e. Chapman-Le Mexico. Hon är väldigt envis och "vass" både på marken och ridning så jag vill ha en hingst med hög ridbarhet. Hon har endast tävlat lite fälttävlan med gott resultat. Hon är ca 152 cm och byggd lite som den gamla halvblodsstammen vilket jag uppskattar. Utseendemässigt har hon väl lite korta framben och möjligen lite lågt ansatt hals.

Fölet kommer jag behålla själv och jag vill ha en häst åt dressyrhållet.

Hennes uppfödare rekomenderade chequille Z eller So what(linjeavel) men jag vill gärna ha en som finns i Sverige. Har tittat lite på Qalle. Är det någon av er som har något förslag.

Ska försöka lägga in en bild

Sv: Chapman-Le Mexico

Varken Rambo el Hermes är särskilt stora, frågan är hur det blir på ett så litet sto?

Jag måste säga att Chequille och So What var lite udda förslag, särskilt So What om du vill ha dressyrhäst.

Titta på Wladimir O.A., Lingh, Zuidenwind, Okeanos mfl. Om du går in på ASVHs hemsida och kollar vilka som löst licens kan du gå igenom dem och själv hitta något du tycker passar. Jag tycker du ska välja en lättare hingst av bra typ. Det är svårt att säga mer om hingstval när man inte vet hur stoet rör sig. Du måste hitta en hingst som förstärker ditt stos starka sida och som inte har hennes svagheter!

Hennes uppfödare rekomenderade chequille Z eller So what(linjeavel) men jag vill gärna ha en som finns i Sverige. Har tittat lite på Qalle. Är det någon av er som har något förslag.

Ska försöka lägga in en bild

Konstiga förslag om man vill ha en dressyravkomma. Qalle är såld till Finland och är kastrerad.

rambo är väl ca 1.65.Det beror lite på varför stoet är litet?Är hennes möderne av mindre modell, är hon första fölet?

Men nu kom jag på att Rambo e efter chapman så det blir kanske lite dubbelt upp:angel:

Men prestige o new balance då?

Men Briar då han brukar väll lämna rätt så stort och han hoppar ju dessutom bra.:laugh:

Tack!

Ska kolla på alla era hingsttips. Jag vet inte varför hon är så liten. En tanke som jag har är att hon inte fick extra mineraler/vitaminer när hon var liten. Fick endast grovfoder. Jag har haft henne sen hon var 4 år. Och då såg hon enligt andra ut som ett förvuxet föl:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka