Chambon pa unghast?

L

lovelylace

jag har borjat longera lite smatt, eller ja vi har kapson och longerlina och jag gar pa lite avstand runt om i manegen, och tranar lite pa stopp och start kommandon, och kanske lite trav slangt in ocksa...nu menar alla i stallet att jag borde ha chambon, pa honom, for att borja bygga ratt muskler fran borjan...hasten ar 2 1/2 ar och jag tankte att det ar kanske lite val tidigt, jag tankte forsoka fa igang tomkorning och ga ut is skigen istalllet under hosten och bygga muskler pa det sattet istallet for att longera sa mycket...ar det for tidigt att longera med chambon pa en 2 aring?

Sv: Chambon pa unghast?

Jag brukar bara longera en så ung häst bara för att den ska lära sig det- inte för ngn träning mer än inlärning av framtida ridkommandon.

Är hästen tittig eller piggelin- kan chambon vara bra- förutsatt att den kan longeras:grin: För att inte behöva hålla på länge alls.

Musklerna kommer med tiden- om den får rätt mat.

Sv: Chambon pa unghast?

jaa....jag har ju haft unghast forut, men det var ett tag sen och nu nar nyingen ar har sa ar det fasligt med rad man far, och ibland kanner man sig lite villradig nar alla menar pa att dom har ratt och man star dar och undrar lite....han ar en pre hingst och kan iochforsig vara lite tittig, men det brukar ga over efter en liten stund....men folk verkar tycka att han ska ha inspannings tyglar och ga i form...men det tankte jag att det kan fa komma av sig sjalvt lite senare....sen ar han ratt folig av sig fortfarande, lite senare i utvecklingen an halvbloden...
na vi fortsatter pa min linje ett tag tiull det ar ju ingen bradska...

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 271
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Hund Hej alla. Nu ar det inte langt tills vi far hem nya valpen :) Vi har redan en 2.5 arig schafer tik, och valpen kommer bli en hane...
Svar
9
· Visningar
1 859
Senast: ElinAgnes
·
Träning Var god ursakta bristen av prickar, har inte tillgang till svenskt tangentbord.. Har precis borjat satta igang en helt underbar...
Svar
17
· Visningar
3 566
Senast: Rubinen
·
Övr. Hund For over ett ar sedan kom en liten pojke pa cyckel i full fart mot Mandy och mig medan han 'skrek' sa hogt han bara kunde. Mandy tyckte...
Svar
4
· Visningar
1 284
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka