Certifikat

peace

Trådstartare
För ett tag sen har jag för mig att det var uppe en tråd om det här "nya" certet man måste ta för att få köra transport med ryggradsdjur, men jag kan inte hitta tråden, startar en ny här.Är det ngn som vet vad som gäller? Verkar väldigt "luddigt"!! Igår stannade vi och pratade med polisen (ridande som själv oxå hade transporterat sina hästar!!!) om vad som gäller. De VISSTE ingenting om det!! Hur ska polisen (om de stoppar en) veta om du kör med hästar som du tävlar om pengar med el. om du bara är på väg till en klubbtävling och tävlar om en liten buckla? Är det någon som har gått kursen ännu och kan förklara?

Sv: Certifikat

Det verkar inte finnas någon som vet precis vad som gäller för hästar ännu. Jag hörde på möte med amatörföreningen att de fått besked från Jordbruksverket att man måste ha tillståndet om man transporterar sin travhäst till travtävling eftersom det är prispengar i loppen, men andra har uppfattat bestämmelserna som att det bara är om man tar betalt för att transportera hästen som man måste ha tillstånd. På Jordbruksverket skulle man diskutera saken vidare.

Jag antar att tolkningsproblemen beror på att det inte är en svensk lagstiftning. Då hade man på ett enklare sätt kunnat titta i förarbeten och på det sättet fått grepp om hur bestämmelsen skall tolkas. Nu har vi fått en bestämmelse från EU utan tillräckliga tillämpningsanvisningar, utan det blir upp till varje berörd myndighet att besluta hur bestämmelsen ska tillämpas.

Från Jägersros amatörförening skulle man göra att försök att få det godkänt att man som amatörtränare skulle kunna få tillståndet utan att behöva gå kurs eftersom man har en viss utbildning för att få licensen.

Jag borde kanske titta lite på rättsläget, om jag orkar. Gäsp.

som jag fattade det från den förra tråden så gällde denna regel mest de som håller på med hästar på heltid. Alltså travamatörer som har jobb på sidan om klarar sig undan..

DET var nog en sanning med modifikation...
Det gäller transport av hästar i samband med ekonomisk verksamhet, vilket kan innebära vad som helst - det är inte specificerat. Men transport till en tävling där de kan vinna pengar är en sådan verksamhet, såvitt jag förstått. Och har man hästen i företag så borde även det vara ekonomisk verksamhet.

Läs på Jordbruskverkets webplats.

jo.. men det jag skrev läste jag på travnet där de intervjuade någon sån där nisse som kan saker :P Han skrev nästan ordagrant: Personer som har travhästar vid sidan och kör postbil om dagarna borde klara sig.

Håller tummarna!

Ni amatörer, hur tänker ni göra? Ska ni gå kursen? Sen är det ju så att man ibland turas om att köra (sambo, maka ,make o.s.v) då pratar vi genast om ganska stora utgifter för att gå kursen!!

Hörde av ngn att det tydligen är "dryga" böter utomlands om man kör utan cert!!
Men hur ska polisen (om man blir stoppad) kunna kolla vem som måste ha och inte måste ha certet:confused:
Sen kan man ju undra om det nu är för hästarnas skull, då borde ju reglerna vara lika för alla.:mad:
Men det är väl lika bra att anmäla sig till kurs!! Känns som de ska "mjölka" en på pengar i alla läge!

Jag har iof inte körkort.. men när jag får det (är på gång) tänker jag inte gå kursen.. Iaf inte förens de tvingar mig. Jamenar.. hur ska de kunna kontrollera det? Ska dom stoppa oss på vägarna? Hur vet dom vart vi ska? Ska dom stoppa oss på travtävlingarna? Hur vet dom vem som kör? Ska dom stoppa oss när vi kör in på travbanan vid tävlingsdag? Hur vet dom att vi ska dit för att tävla? Vi kanske ska dit och miljöträna eller vad som helst..

Nej tills de kommer mer information tänker då jag inte fundera på det där..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Övr. Hund Helgen 10-11/8 hade bergslagens vallhundsklubb Ik2-tävlingar utanför Örebro. En klurig bana, ganska svåra (men roliga!) får och rejält...
Svar
4
· Visningar
1 191
Senast: Jenka
·
Ridning Känner att jag skulle behöva lite hjälp med detta. Har ingen irl som jag kan diskutera detta vettigt med utan hoppas på att få hjälp här...
2
Svar
25
· Visningar
4 260
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 484
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24