Centrerad ridning på islandshäst

Tättran

Trådstartare
Är det nån som har ridit / rider centrerad ridning på era hästar . Vad har ni för erfarenheter av det och vad tycker ni?

Sv: Centrerad ridning på islandshäst

Min kompis gör det och hennes häst är välmusklad o fin. Töltar fint o samlar sig bra.

Min svärmor rider centreradridning på sina hästar och jag gör det endel... Funkar bra tycker jag... /Lina

kl

Jag tror det skulle funka riktigt bra.
Generellt är ju islandshästen otroligt känslig för vikter etc. så jag skulle tro att man lär märka omedelbart när man gör rätt!
Har testat lite själv men har för dåligt med tålamod.... :crazy:

Nicola Bergman-Kankaala från Finland rider centrerad ridning och det tycks funka riktigt bra: hon har bland annat vunnit VM-silver 2003! ;)

Centrerad ridning fungerar inom all typ av ridning och är inte på något sätt knutet till en specifik diciplin. Fokus ligger mestadels på dig själv som ryttare och på kroppsuppfattning och kroppskännedom. Instruktören medvetandegör hur hästen rör sig under dig och hur du som ryttare påverkar och påverkas av detta.

Vi lägger oss ofta till med ovanor som på olika sätt blir belastande både för vår kropp (och för hästen), precis som vi gör i vår vardag. Man kan helt enkelt säga att CR är sjukgymnastik/friskvård på hästryggen. I bland behöver vi bara lite vägledning för att hamna rätt...

Det är därför jag är intresserad att testa. Är sjukpensionär pga min fibromyalgi. Är både stel och sned men varierar mkt vart och hur mkt. Ridning är verkligen kanon som sjukgymnasik.

Det som är synd att det inte finns någon i närheten där man även kan hyra/låna häst.

Mitt blivande sto sätts igång i januari och då hon har mkt egen vilja och inte alla gångarter på plats så skulle det dröja ett bra tag till innan det skulle funka att lära sig på henne. Man lär nog ha fullt upp ändå att få henne att göra som man vill och i rätt gångart :D . Hon började funka riktigt bra innan hon ställdes av inför fölningen men det tog ett tag.

Jag har ridit centrerat i två år nu ( På Sätra islandshästgård, Checka Diny om du kan låna häst av dem. Supertrevliga båda två.)
det blev en stor omställning men det var och är det värt.
Min häst svarar på mycket mindre hjälper nu än förut och gångarterna har blivit bättre.
Rekomenderar det varmt.
Som någon annan skrev, passar alla och är inte någon disciplin.

Har hört fler som har dom från Sätra som instruktörer. Vad jag har förstått av dom så måste man ha egen häst och de har fullt på lektionerna (på hemsidan stod det att det tom var kölista)

Jag tycker inte alls att du ska låna eller hyra häst. Själva idén med CR är att du tränar dig själv och hästen utifrån just era förutsättningar. CR är inte något du "lär dig" utan kan snarare ses som ett pågående projekt mot ett harmoniskt och ändamålsenligt samarbete häst och ryttare emellan.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka