Centrerad ridning - instruktör

Sv: Centrerad ridning - instruktör

Monlightgirl skrev:
Trix skrev:
Varför tror du hon stannade innan passet började??

"Vi gav det faktiskt verkligen en chans....Jag är inte den som har förutfattade meningar innan jag har provat någonting, men som sagt, den typen av ridning passar inte oss.." Trix.
Trix skrev:
Tråkigt att hästen bestämmer över dig! ( eller snarare att du tror det)...och att du tror att centrerad ridning är en "typ av ridning".:confused: Centrerad ridning är ingen speciell typ av ridning. Det är ett något man kan använda sig av oavsett vilken typ av ridning man håller på med. Precis som det låter (centrerad= centrum =balans) ett mycket effektivt sätt att lära sig hur du når maximal harmoni med din häst genom att utveckla en känsla och balans.;) Detta görs genom att du lär dig hur du och hästen ser ut anatomiskt. Hur din fysiska kropp faktiskt påverkar hästens möjlighet att kunna röra sig i maximal frihet utan att bli begränsad av din kropp och dess rörelsemönster.:cool: Man sätter sig också in i din och hästens psykologi och hur dina tankar påverkar hästen och dig själv. Detta lärs in genom mycket effektiva övningar där man använder känsla och fantasi.

Tänk bara på att igentligen är människan ett rovdjur :devil: och hästen ett flyktdjur:bump: och hur påverkar det ..bara en sånn sak.

Jag slutade själv rida för tio år sedan för att jag inte tyckte det fanns någon äkta glädje i ridningen när man red på ridskola.:( Det fanns för många tekniska "lösningar" och för lite känsla och harmoni.Och det fanns alltid mer frågor:confused: än det fanns svar. Jag blev rekommenderad en tränare i centrerad ridning för ett år sedan och tyckte det verkade stämma med min filosofi så jag gav ridningen en ny chans. Jag kan säga att jag i princip inte kunde något alls när jag började.. Andra lektionen kunde jag stanna hästen utan någon påverkan från min kropp :) utan endast genom min andning. Nu ett halvår senare har jag lärt mig mer än jag lärde mig på cirka 7 års ridskoleridning. Tex rider jag öppna och sluta redan efter ett halvår, viste inte ens vad det var tidigare. Jag rider heller inte hästen i form eller ens funderar på att den ska gå i form utan den gör det självmant när jag rider centrerat, med fullkommlig balans, ytterst medföljsam, avslappnad blick:smirk: mm. Det kan kännas lite som man börjar från noll i början fast man har ridit länge men man måste bara ge det en tid. Det är en skön känsla :D när man kommit så långt att man på långa tylar och i fullkommlig centrering plötsligt känner hur hästen höjer ryggen..sätter bakdelen uner sig och börjar tugga..utan att du haft en tanke på att detta.:rofl:

Jag tycker du ska ge detta lite mer chans.:banana:

Hon bestämmer inte, hon är bara väldigt tydlig med vad hon tycker, oavsett vad det gäller. Jag såg ingen poäng med att fortsätta med något som hon uppenbarligen tycktre var dötrist, och som jag själv tyckte kändes som att vada i tuggummi.
Jag tillhör ingen "skola" utan använder det jag tycker är bra och fungerar från olika håll, sedan struntar jag vad typen av ridning kallas. Att ryttaren kan jämföras med mittpinnen på en balansvåg, lärde jag mig för över 20 år sedan, att sakta av eller stanna med bara andningen gjorde vi sedan tidigare, jag har galopperat i form utan tyglar, den bästa hopprundan vi någonsin gjort på en bana gjordes på sidepull (för då var jag verkligen medveten om vad kroppen betydde) och så vidare....
Att det inte passade oss har förmodligen att göra med att vi är båda lite rastlösa, kvicka i tanken och gillar när det blir omväxling.
Jag rackar inte ned på dem som uppskattar och utövar centrerad ridning, utan uttryckte bara en åsikt.

Det var inte första gången jag hörde den åsikten...
Jag har ridit för cr-instruktör i åratal och då och då dyker det upp folk som ska prova och sedan avfärdar det som för stillsamt eller liknande.
Dessa personer har då inte insett att det här är ingen egen disciplin eller stil. Du tar till dig det du behöver och utgår ifrån din ridning och dina behov. Det blir vad DU gör det till. Sorry.

Mina "erfarenheter" vad gäller centrerad ridning...:angel:

Ett vbl som lämnades ut på foder till några som höll på med centrerad ridning. Efter ca 4 veckor fick hästen hämtas akut pga stora smärtor i nacke, rygg och bakdel. Muskler och ligament var enligt veterinär KRAFTIGT överansträngda fastän de endast tränat i skritt och bara lite trav. Hästen är nu konvalecent, troligtvis under hela sommaren.:eek:
Varför blev det så här?:confused:

Någon som har tankar om det?

Rötägg finns ju inom alla sporter och inriktningar. Detta händer hos dressyrryttare, hoppryttare och hobbyryttare (tyvärr) och behöver inte alls ha med just CR att göra. Att dom inte kan rida är ju inte CR's fel.. Jag menar, hur många finns det inte som "håller på med NH" men inte ens kan leda sin häst till hagen trots att de kämpat jättelänge??

jinx skrev:
Det var inte första gången jag hörde den åsikten...
Jag har ridit för cr-instruktör i åratal och då och då dyker det upp folk som ska prova och sedan avfärdar det som för stillsamt eller liknande.
Dessa personer har då inte insett att det här är ingen egen disciplin eller stil. Du tar till dig det du behöver och utgår ifrån din ridning och dina behov. Det blir vad DU gör det till. Sorry.

Javisst, man tar till sig det man behöver från alla möjliga håll och kanter, det är möjligt att typen av tränare inte passat oss...men jag grejjar helt enkelt inte när folk är överpedagogiska, sävliga och repetitiva, sen spelar det ingen roll inom vilket ämne.

Jag tycker så också.
Det som är skrämmande är att dom hade ett par hästar på "utbildning"...:eek:

Efterlysningar av tränare, tjänster och dylikt, görs enklast under bukefalos anonnsforum.

Mvh

IngelaH
moderator

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 667
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur