Cementgolv.

attempt

Trådstartare
Jag har hört att cementgolv inte är bra för barfota hästar, pga att det suger ut "vätskan" i hovarna. Jag har själv märkt att det blir fuktiga avtryck, (trots att hovarna vart torra) från hovarna när jag haft hästen uppställd i gången. Är det någon som vet om det är så?
 
Sv: Cementgolv.

Låter konstigt. Oftast när man "hör" grejer så är det inte sant.
Jag tror mer på att det är för att det är så bra blodcirkulation i hovarna när dom är barfota.. men jag vet inte varför det blir avtryck.
 
Sv: Cementgolv.

Jo, det brukar bli fuktiga avtryck på golvet, så viss måste det ju vara så att golvet suger åt sig.

MEN, hur länge står hästen på golvet? Knappast så långa stunder varje dag att det är någon fara, eller hur?:smirk:
 
Sv: Cementgolv.

Allt strö som hästarna står på är har av naturliga orsaker en uppsugnings förmåga.
Den torde vara större än betongens kapacitet.
 
Sv: Cementgolv.

Om det blir fuktiga avtryck borde det väl tyda på att betongen inte suger åt sig fukten?
När vi gjorde vårt golv blandade de i ett medel som gjorde att golvet blev "vattentätt". Så spiller man vatten så ligger det kvar där tills det dunstar bort. Snacka om att man måste sopa stallet NOGA när man tvättat det.
 
Sv: Cementgolv.

Jag pratade med hovis, hon sa att cementgolv suger åt sig fukt ur hoven, men det behöver inte alltid vara negativt. Är det mycket blött ute så kan det vara bra för att förhindra röta tex.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
898
Senast: Sirap
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
648
Senast: Miingla
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp