Cawdor Hywel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SofiaP
  • Startdatum Startdatum
S

SofiaP

Jag råkade på en tråd här på Buke där Cawdor Hywels avkommor beskrevs som för heta med dåliga munnar och dålig ridbarhet men med bra hoppförmåga och jag blev väldigt förvånad.
För egen del hade jag en B-ponny efter Cawdor Hywel som vann två SM i dressyr och kom trea i ett och jag vet många avkommor som tävlade samtidigt som jag på 80-talet och de var jättetrevliga. Pigga, ja, men absolut inte besvärliga utan tvärtom väldigt ridbara med elastiska gångarter. Det fanns många som var bra i dressyr också, och inte bara hoppning, t.ex. min ponny och Mr Cawdes. I senaste stallet jag stod fanns två äldre gentlemän e. Cawdor Hywel och även de hade utmärkt temperament, gång och mkt god ridbarhet.
Jag har sett på Cawdor Hywel som en mkt lämplig förärvare av både dressyr- och hopponnyer - faktiskt en av de absolut den bästa som funnits de senaste 30 åren och statistiken säger väl det också. En tanke som slog mig var att de kanske är lite känsligare, mer á la stor häst, att rida och därför får "dåliga munnar" i okänsliga barnhänder?

Cawdor Hywel som hingst är kanske mest av historiskt intresse men jag har funderat på att betäcka mitt lilla halvblodssto med en liten welsh för att avla fram en ridponny och med min goda erfarenheter har jag tittat efter en hingst e. just Cawdor Hywel. Mitt sto är dock superenergisk så det kanske är en mindre lämplig kombination om jag missuppfattat Cawdor Hywels förärvning.

Vad är era erfarenheter av Cawdor Hywels avkommor?

Sv: Cawdor Hywel

Min personliga erfarenhet av Cawdor Hywel-avkommor är snarare den motsatta; att de ofta är gångartshästar med utmärkt hoppförmåga... faktiskt så till den milda grad att majoriteten av de welshar som tävlade på elitnivå under 80-talet hade Cawdor Hywel-blod... Titta bara på ex Zamba Marlene, Hellekis Timjan, Mr Cawdes osv... Hade själv en B-ponny som var uue. Cawdor och som hann med flera SM i fälttävlan innan hon pensionerades.

Själv har jag haft turen att få äga ett jättefint ridponnysto e. B-ponnyhingsten Jesper RW48, som är e. Hellekis Timjan, som i sin tur är e. Cawdor Hywel.
Mamman till min ponny var en hbl/fbl korsning utan härst. (import)

Denna kombination (e. Jesper u:hbl/fbl) blev en otroligt ridbar & fin maxad D-ponny, som ett litet ädelt hbl med kanonfina gångarter. Jag som är mest hoppintresserad tävlade henne i hoppning upp till MSVB & dressyr upp till LA med placeringar (dock mest hoppning, men vann DM i båda diciplinerna) sedan såldes hon till en tjej som var mer dressyrintresserad & gick FEI dressyr...

Jesper är alltså ett tips från mej att kolla upp om du letar hingst, han har om jag inte minns fel meriter i SM i fälttävlan...
Men han kanske inte betäcker (eller lever?) längre... min ponny var ju född -91...
MVH

Min gamle ponny var Horshaga Cyrano-Cawdor Hywel och han var en mkt trevlig ponny. Härlig att arbeta med och mycket bra huvud. Rörde sej väl och bra exteriört.

Antar att det var tråden som behandlade linje/inavel du menar...
Även av det bästa(=Cawdor) kan det bli för mkt...

Hade Cawdor Hywel levt hade jag betäckt det mesta med honom!

Jag har haft ett sto efter honom. Hon var en riktig enmanshäst, för mig gjorde hon allt & var totalt pålitlig, men hon har jagat folk ur hagen regelbundet. Hon var den hårdaste häst jag har träffat på tempramentsmässigt samt väldigt ranghög. Hon accepterade mycket få ryttare (då fungerade hon väldigt bra), men passade det inte gick hon med näsan i vädret & stretade emot. En mycket känd dressyrtränare red henne en halvtimme utan att hon gick ett steg på tygeln (hästen börjage ridturen med att hugga instruktören i benet då hon precis satt upp :crazy: ). Hon var känslig i munnen och accepterade inget annat än en mjuk hand.

Denna ponny hade otroliga gångarter & hoppade hus. Hon tävlade Msv fälttävlan & hoppning samt LA dressyr & dessutom galopp (en gång för hon blev helknäpp av det...).

Helt enkelt var hon hästen i mitt liv :love: & jag tror inte någonsin att jag kommer att få en häst som kan mäta sig med henne.

Hennes föl har dock varit snälla som lamm.

Jag har träffat på fler Hywel-barn som har varit lika mitt sto tempramentsmässigt. Jag har ett barnbarn (godkänd hingst ;) ) till Hywel som är mycket lätthanterlig och okomplicerad att rida (trots mamma med mycket humör).

Mr Cawdes tävlade fälttävlan samtidigt som jag så honom har jag träffat mycket & han hade mycket gott temprament.

Candide RW72 är en Cawdor Hywel avkomma som förärver prestationsstam och utmärkt temperament, ädla och ridbara avkommor. Aktiv i aveln fortfarande såvitt jag vet. Jag har sett ett flertal avkommor i olika åldrar efter denna fina ponnyhingst och har bara positivt att säga om honom.

http://www.rebecka.nu/Avelsidan-filer/Candide.htm

Jättetack för svaren och hingsttipsen. Det blir nog en Cawdor-släkting då som jag tänkt från början, om lämplig hingst finns tillgänglig när det är dags. Jesper finns inte med på welshföreningens hemsida men Candide verkar vara ett trevligt alternativ.

Som liten hade jag en b-ponny (Caidy-75) efter cawdor hywel på foder. Han var en enormt sympatisk ponny med en otrolig hoppförmåga. Han hade mycket motor men ändå hanterbar för en liten 8-åring som mig. Caidy tävlade med många vinster i hoppning. Han var världens snällaste och mycket ridbar. Han var min första "egna" ponny som jag aldrig glömmer :love:

Jag har träffat på fler Hywel-barn som har varit lika mitt sto tempramentsmässigt. Jag har ett barnbarn (godkänd hingst ) till Hywel som är mycket lätthanterlig och okomplicerad att rida (trots mamma med mycket humör).
Jag har en avkomma till denna hingst som är lätthanterlig när hon vill.........går inte att tvinga till arbete utan det är mkt lirkande där. Vår instruktör som kommer ut varje vecka och tömkör henne både spottar och svär i med jämna mellanrum över denna 3 åriga dam. :p
Hoppa kan hon och exteriör har hon med, det andra kommer nog när hon är mer hanterad.

Senast ändrad:

Welsh skrev:
Jag har en avkomma till denna hingst som är lätthanterlig när hon vill.........går inte att tvinga till arbete utan det är mkt lirkande där. Vår instruktör som kommer ut varje vecka och tömkör henne både spottar och svär i med jämna mellanrum över denna 3 åriga dam. :p
Hoppa kan hon och exteriör har hon med, det andra kommer nog när hon är mer hanterad.

Hingsten i fråga har nog fått sitt temprament från sin far, inte från morfar...

Dalatjej skrev:
Hingsten i fråga har nog fått sitt temprament från sin far, inte från morfar...
Ja det har du nog rätt i :D En del humör har vår dam fått från sin mor också. Vänlig på ytan men ack så vrång när man sätter lite press på dem :p

Finns inte Ekelunds Nalle med som förr tävlat mycket i dressyr?
Han är väl också efter Cawdor Hywel?
Hur har hans avkommor blivit? Någon som vet?

Hej
Kände att jag måste kommentera det här.
Har under de senaste veckorna läst diverse tvärsäkra uttalanden på "buke" om egenskaper som lynne och ridbarhet på flera hingstar och deras avkommor ur olika raser. Att Hagens O´Chief lämnade oridbara avkommor visste någon som varit medryttare på en st, att Cortez lämnade hästar med dåligt temperament visste en annan, och nu Cawdor Hywel....
Så trött man blir, säger jag.
Snälla människor. En flitigt anlitad avelshingst måste få lämna ett & annat rötägg efter sig, utan att man drar för stora växlar på det! (Faktiskt så är det så att folk med ston med negativa egenskaper letar sig till hingstar som nedärver sig bra, och då får dessa hingstar ännu svårare att med dessa "minus-ston" kliva framåt i avkommestatistiken .)
Frågar man i ett sånt här forum efter hästar med si och så dåliga egenskaper så är det ju just folk med negativa erfarenheter av enstaka avkommor som hör av sig. Frågar man efter positiva avk, som nu tråd nr 2 om Cawdor Hywel. så hör folk av sig som har sådana. Hur objektivt är det?
Titta istället på avkommebedömningen. Samtliga uppräknade hingstar har blivit höjda till högre avelsvärden efter avkommebedömning, av en nämnd som sett till helheten i avkommebedömningen och inte förlitat sig på lokala expertutlåtanden från folk som träffat en och annan avkomma...
Hej från mej
Tystamarie

Det tråkiga med avkommebedömningar när det gäller ponnier är att man inte ser deras temperament. Som stoägare när man letar hingst som ska matcha stoet så letar man överallt för att få höra om både exteriör och temperament. Går man nu tillbaka till welsharna så finns det vissa linjer som ger lite skarpare avkommor, det vet nog alla som föder upp welshar. Om man lyfter fram även rötäggen så kan man se på stammen vart humöret kommer ifrån.
Jag som hingstägare tycker faktiskt att det är bra med sådana här debatter. Håller man på med avel så måste man stå ut med att få sina avelsdjur granskade under en lupp.
Man kan vända på det och se hur många rötägg som "göms" undan och skylls på stoet också, trots att stoet i fråga inte har lämnat något annat rötägg. Målet vi alla strävar efter är väl ändå att matcha rätt sto med rätt hingst.
Jag tror att många glömmer bort det. Jag kan se till ett av våra avelston. Hon har varit hos många bra hingstar, bla en av Sveriges bästa WM hingst. Avkommorna har varit sisådär, klass I men inte mer. Sen bet hon med en annan typ av hingst och i år pluppade det ut en guldavkomma. som sagt, alla hingstar passar inte alla ston. Finns det hingstar som lämnat mindre trevligt temperament med vissa ston så tycker jag att det ska lyftas fram så andra med liknande ston inte gör om samma kombination.

Kan bara tillföra lite statistik:

Cawdor Hywels avkommor har tagit sammanlagt 26 medaljer på SM, 7 i dressyr, 7 i hoppning och 12 i fälttävlan. De 26 medaljerna är uppdelade på 11 avkommor. Endast Kålltorps Primus RW 8 har fler avkommor som tagit medaljer men de har "endast" tagit 24 medaljer sammanlagt.
Han leder där med statistiken.

Exempel på avkommor är: Ekelunds Nalle, Mr Cadett Goldflake, Adam II och Mr Cawdes.

Rumpnissen skrev:
Kan bara tillföra lite statistik:

Cawdor Hywels avkommor har tagit sammanlagt 26 medaljer på SM, 7 i dressyr, 7 i hoppning och 12 i fälttävlan. De 26 medaljerna är uppdelade på 11 avkommor. Endast Kålltorps Primus RW 8 har fler avkommor som tagit medaljer men de har "endast" tagit 24 medaljer sammanlagt.
Han leder där med statistiken.

Exempel på avkommor är: Ekelunds Nalle, Mr Cadett Goldflake, Adam II och Mr Cawdes.
Här kan det då vara intressant att veta hur många avkommor han har totalt. Är det bara 10% som det gått så bra för eller är det 50%. En hingst som får 100ston under sin levnadstid har större möjligheter att få bra avkommestatisitk än en hingst med bara 20 avkommor.

Cawdor Hywel hade visserligen med "welsh-mått" mätt väldigt mycket ston, men många avkommor presterade exceptionellt bra. När jag köpte mitt Hywel-sto hade vi bestämt att det var ett sto efter Hywel vi skulle ha. 1985 vann Hywels avkommor SM i kategori B i dressyr, hoppning & fälttävlan - jag tror inte att någon hingsts avkommor har lyckats med något liknande.

Liknande trådar

Avel Hej! Har ett litet sto på 1,52 m i mankhöjd e. Fort-Baron x ue. A-dur som jag är sugen på att veta mer om hennes härstamning men hittar...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: Klein
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
5 003
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka