Cathageno???

Tuvalisan

Trådstartare
Ngn som vet ngt om denna läckra hingst? Temprament? Har ngn sett honom IRL? Sugen på att betäcka mitt fbl med honom.

Sv: Cathageno???

Det blir väl jag som får svara, vet inte nån annan på Buke som använt honom.

Jo, jag har träffat honom ett par gånger, och han verkar väldigt trevlig i temperamentet. Lugn och sansad, och likadan under ryttare.

Dock är han ju stor och grov, så man får nog inte använda honom till för grova märrar. Men fullblod borde ju gå bra!

Min uppfödning är 1,5 år nu, och ser ut att bli fin. Han har varit helt underbar i temperamentet från första stund, inga problem överhuvudtaget. Trots att han har en mor som ibland har nerverna på utsidan... :angel:

Åhh vad glad jag blir, jag har velat hit o dit med olika hingstar men jag ville hitta ngn som jag pang bom blev kär i och så fick jag syn på denne store gentleman... Och min märr har temprament så det räcker därför vill jag ha en hingst med bra huvud. Ska du sälja el behålla unghästen?

Unghästen är såld, ska bli tävlingshäst är det tänkt.. Men jag är verkligen jättenöjd, med allt!

Här är Cathageno förresten, syrran och jag står och klappar efter en visning hemmavid.. Ser rätt nöjd ut! :)

ummm vem skulle inte det med det utseendet, om man vore hingst då förstås =) vad fick du för unghästen? *nyfiken*

Jag tyckte också Cathageno hade härlig utstrålning, men han har en riktig hopphästtrav. Har du sett fler avkommor till honom än din egen? Svårt att få en samlad bild på bara en avkomma ;). Har Flyinge några man kan titta på om man åker dit?
Ulrika

I verkligheten har jag bara sett min egen, och det är naturligtvis inte så att jag menar att han representerar hela kullen. Dessutom har han väl en ganska ovanlig mor... :angel:

Flyinge har några stycken, det vet jag, bland annat en som jag har för mig att man köpte in som hingstämne.

ummm vem skulle inte det med det utseendet, om man vore hingst då förstås =) vad fick du för unghästen? *nyfiken*

Prisläget för avkommorna verkar vara helt genomsnittligt, om du jämför med andra yngre hopphingstars avkommor. För min fick jag något mindre än övriga eftersom det är en korsning, men det fanns ändå en hel del spekulanter på honom.

Har han följt modern eller fadern i rörelsemönstret? Det enda jag är emot den hingsten är att han är lite för mycket symaskin, och det förvånar mig att jag inte sett honom ridas till en bättre trav, det borde ju gå. Men det kommer kanske när han kan mer ;). Jag menar inte att en hopphäst måste ha supergång. Men han har ju lite kraft uppåt, och det borde ju gå att få lite mer längd?
Annars som sagt, en himla trevlig hingst!
Ulrika

marco2.jpg

Det enda fölet efter Cathageno som jag känner till. :)
Fölchampion i norrbotten med poängen: 998877=48

ue. Irco Marco

Mamman är placerad i 140 och har deltagit i junior SM. :)

Ser ju mycket trevlig ut. 77 är ju inte så tokigt med tanke på att Irco Marco ligger bakom. Hur rör mamman sig? Vem är mormorsfar?
Ulrika

Det jag hittar på mamman är:
Exteriört utlåtande:
Lågställd god fölsto modell, Lång bra hals, ngt. lång rygg, marktrång, utmärkt taktmässing skritt med stort övertramp, kort marbunden trav med svagt bakbensarbete.
Poäng 78796=37 (4år)

:)

Hon är e. Irco Marco 662 - Donauwind DH 252 - Bachor, Kwlkp. 85

Hon har även lämnat ett sto som har vinster och placeringar upp till 130 hoppning och MSV dressyr. :)

Tackar! Roligt att det stoet har fått komma i avel, och himla roligt att avkomman blev så pass mycket bättre exteriört än mamman. Hoppas det blir så på banan också :)
Ulrika

Min hade också 877 på gångarter på fölmönstringen, och det måste väl anses som bra med tanke på att mamma är travare. I och för sig saknar hon det riktiga travarsteget, men man vet ju inte vad som slår igenom ändå.

Men nån ren gångartshäst lär väl varken Cathageno eller några avkommor bli, och det är ju inte meningen heller.

Farfar Caretino däremot har ju lämnat en hel del gångartshästar.

Jag har en avkomma efter C, eller rättare sagt hade han är såld nu.
Måste bara säga att temp. var helt underbart på honom, väldigt mild i sin natur. Han fick 778 på gången vid fölvisningen men jag tycker
de är lite vanskliga, vi var dessutom tvåa ut.

Jag kan mycket väl tänka mig att göra om den kombinationen eftersom det blev än rätt så ädel högställd typ på fölungen.
Mamman är efter Feliciano- Hubertus.

Ah, du är nog den första jag har sett på Buke som också haft en efter C... :D

Har du någon bild på din? Vore kul att se!

Jag kan ju visa min uppfödning då så länge... :idea:

Drygt 1 månad.
bali.jpg

Ca ett halvår.
aliuppstlld112.jpg

Och så som skranglig ett-åring. ;)
Aliuppe12.jpg

Har inga direkt nya bilder, då han är såld.

Landar nog på runt 165-167 cm, mor är 161. Ser ut att bli grövre än sin mor, men hon har ju ben som pinnar också, så det var lite det jag var ute efter.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Juridik & Ekonomi Hejsan! Jag fick betydligt mer tillbaka på skatten 2024 än vad jag brukar få. Nu undrar jag om det kommer se likadant ut 2025? (Om man...
Svar
15
· Visningar
997
Senast: MissFideli
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
705
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka