Casco Z, Lago, Catoki och Laurenz.

FadeAway

Trådstartare
Söker mer info om dessa. Jag har om nån missat det haft en val e Laurenz. Fantastisk häst som hoppade hus. Min plan är att betäcka mitt sto med honom 2011. Men jag vill veta mer om dessa hästar.

Casco Z f-93 e Coriall Z u Bilda ue Silvester uu Vordula. Godkänd för zangersheide.
Catoki e f-98 Cambridge u Bilda ue Silvester uu Vordula
Catoki var som 5-åring 2:a och som 6-åring 5:a i hoppfinalen i Bundeschampionatet. Vet att han spås som en ny stjärna och att ryttaren öser beröm över honom. Godkänd för Holstein, Oldenburg, Hannover, DV etc.
Laurenz f-89 e Lord u Vordula e Cor de la bryere Godkänd för DV, holstein och ungersk sporthäst (ev SF vet att han stod i frankrike ett tag.).
Lago f-88 e Langraf u Vordula Godkänd för?

Om någon vet om Laurenz har fuxanlag (eller snarare saknar är det en bonus)

Sv: Casco Z, Lago, Catoki och Laurenz.

vad är det du vill veta?
Catoki har lämnat flera godkända hingstar och tävlat svår klass. Hans avkommor ärver hans typ och förmåga att prestera. Du kan läsa om honom på Gerd Sosath hemsida

Jag har läst det mesta jag kan hitta på Catoki. Han är ju av de nämda hingstarna som det är lättast att hitta på. Så på honom är det primärt avkommorna jag vill ha information om. Har läst på Holsteiner-verband men där finns ju inte så mycket info om hingstarna.

Laurenz DVH 546,GK i DV-94,134 reg.avkommer den sista född 2002, fölbedömd 96 med detta omdömme : 25 føl er besigtiget
Beskrivelse af samlingen: Passende store højstillede føl af ret god type. Ensartede med godt udtryk. Velansat hals. Enkelte med fremskudt skulder. De fleste med god overlinie. Velformet kryds. Lemmerne jævnt føre. Bevægelsen god.
Har ett helt gäng avkommer som tävlat i alla 3 grenarna (flest i dressyr)
Han själv var ju dressyrhäst.

Lago
Godkänd i Rheinland-Pfalz-Saar 1992-1995, även godkänd i Zfdp.
Tävlades i Tyskland till år 2000.
Mycket få avkommor. 10-talet stamboksförda döttrar.
35 avkommor med tävlingslicens, 1 avkomma med placering i S-hoppning.
Avkommeindex
Dressyr 84 (76%)
Hoppning 96 (73%)

Jo han var väl primärt dressyrhäst. Jag vet dock inte att han tävlats själv har inte hittat något som tyder på detta.

Åh spännande. Det finns ingen bild på honom eller så?

Även bilder på Laurenz om någon har. (har den från dansk varmblod + holsteiner verbands)

Vad roligt att höra :laugh:
Ser nu att det står att han endast är lite visad i dressyrtävlingar. Vet du vilka klasser han tävlade?

Har nu kommit fram till att Vordula är halvsyster med den godkända hingsten Rocadero (e Ronald)

Casco z var/är (vet inte var han är nu) 165 cm och brun med liten stj.
Han hade åtminstone som ung lite av en "ponnylook" över sig med mkt och yvigt av både pannlugg, man och svans:)

Casco var/är (?) en lätthanterlig, lättriden och rörlig hingst. "En charmig gummiboll".

Trots att hans far Coriall verkade på stuteri zangersheide i flera säsonger så är han inte uppfödd där utan inköpt från tyskland (reg oldenb) som ung begåving.

Kanske inte intressant för dig, som är intresserad av mödernet, men i allafall så kan väl nämnas att Coriall tävlade internationellt och var e Corde la bryere och undan tävlingstoet Vera II. Vera II tävlade under namnen Maria och Cincinatti och deltog bl a i Vm-94 för Mexico och vann GP Monterrey-95.

Eftersom Vordula är e Corde så kan man väl säga att Casco är linjeavlad på Corde, då han är både hans farfar och mormorsfar.

Casco z användes mest av andra uppfödare inom studbooken.
Det kan delvis berott på att vid Cascos första säsonger valde stuteriet att nästan uteslutande använda den nyinköpta talangen Caretano till de egna stona.

Lite kuriosa är att Casco mycket väl hade kunnat hamna i svensk avel.
När han var fyra år prövade faktiskt Peter Eriksson honom som ev blivande tävlingshäst (och om jag förstått rätt så tyckte han om honom).
Dock ansågs han lite för ung,då de egentligen var ute efter en lite äldre färdig tävlingshäst eftersom de precis säkrat en annan lovande ung påläggskalv vid namn Cardento...
Jag vill minnas att de istället köpte eller leasade en svettfux från tyskland (tror jag det var?), men som efter några mindre lyckade tävlingar fick åka tillbaka till tyskland igen...

Casco tävlades några gånger som unghäst i lätta klasser av svensken Olof Smith som då arbetade på stuteriet.
När Casco var fem år gjorde han sin första 130 start.
Vad som hände sen vet jag inte.
Jag tror att han såldes från stuteriet vid en rätt så ung ålder. Kanske hamnade han som sin farmor i sydamerika?

Någon annan som vet?

Catoki's avkommor blir de flesta lik honom till utseendet. d.v.s ädel positiv sporttyp, de får även söta huvuden. Catoki's avkommor har även mycket bra lynne, kapacitet och försiktighet. Han har flera godkända hingstar!
Catoki tävlar nu med Philip Weishapt och ligger på 7:e plats inför World Cup finalen. Han är även uttagen till världsmästerskapet 2010!

Synd jag som inte vill ha små huvuden :D
Mitt sto är bara två i år så jag får avvakta men det vore ju hemskt spännande om Catoki betäcke lite i Sverige.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka