carpaltunnelsyndrom

vanimelde

Trådstartare
min 18 åriga häst har fått carpaltunnelsyndrom. vi behandlar honom just nu med vila, laser, akupunktur, liniment och back on track. och lite bättre har det blivit. han haltar inte längre men är fortfarande svullen och varm.

jag har försökt hitta info om detta syndrom men det finns inte så mycket. är det någon häst som har/har haft capraltunnelsyndrom?

hur behandlade ni detta. försvann det eller är det kroniskt?

suger åt mig allt av intresse kring detta!
 
Sv: carpaltunnelsyndrom

Jag vet hästar som har/har haft capraltunnelsyndrom. Jag har själv haft det och därför vet jag hur det funkar på människor. Det finns en nerv som ligger på undersidan av armen. Den ligger i en ganska trång tunnel. Om denna tunnel svullnar så kläms nerven. Handen domnar bort på¨det mest obehagliga sätt och efterhand uppstår en kraftig smärta i hand och arm. Om man inte gör något åt det kan musklerna "dö" och handen blir därefter obrukbar. Jag har en vän som arbetar på djurklinik och genom henne har jag fått höra att det är ungefär detsamma på hästar. Kanske någon annan kan fylla i med mera detaljer?
 
Sv: carpaltunnelsyndrom

Glömde bort att säga att det verkar som att ert sätt att behandla är bra. Huvudsaken är att få ned svullnaden.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 418
Senast: Robina
·
Hästvård Hej! Mitt sto har konstaterats ha en gaffelbandsskada höger fram. Hon är svullen och lite lätt halt. Gaffelbandet är rejält skadat, men...
Svar
13
· Visningar
2 839
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 158
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp