Carland 1113

Wigge96

Trådstartare
Hej någon som vet något om Carland 1113 , är han verksam i avel, vad har han gjort mm. har kollat hans blup och där stod de inte så mycket, är tacksam för alla svar om någon vet något om carland 1113 för tanken är att jag ska betäcka mitt ena sto med honom.
 
Betäckningssäsongen är över för i år och den nya börjar i mars/april. Då börjar hingstägarna lösa licenser, de kan man hitta på http://sprangrulla.se/cover_reports

Tänkt på att alltid ha minst en reservhingst som alternativ, bara för att en hingst varit i avel i år betyder det ju inte att han är det nästa år. Jag har själv råkat ut för att hingstar jag planerat att använda har dött eller exporterats hastigt.
 
Haft en Carland-unge i stallet, var till och med när han föddes och såg honom tills han var fyra. Hemsk häst. Gillar inte att säga så om våra fyrbenta vänner men den här hästen var horribel. Absolut inget fel på mödernet, mamman gick 150 och han har två halsyskon på hennes sida som går/har gått 140, båda två snälla hästar. Carland-sonen jagade oss i hagen redan som föl, bet och sparkade i stallet, stod på två ben konstant under inridningen och var precis livsfarlig att leda. Hoppade avsevärt sämre än samtliga syskon. Ägaren fick i princip ge bort honom och han har haft en hel uppsjö ägare sedan dess.

Sedan kan man så klart inte avfärda en hingst för att en enda avkomma blivit dum, men jag personligen skulle inte använda Carland. Finns roligare hingstar med Contender-blod om man nu vill ha det, men smaken är ju som baken :)
 
Haft en Carland-unge i stallet, var till och med när han föddes och såg honom tills han var fyra. Hemsk häst. Gillar inte att säga så om våra fyrbenta vänner men den här hästen var horribel. Absolut inget fel på mödernet, mamman gick 150 och han har två halsyskon på hennes sida som går/har gått 140, båda två snälla hästar. Carland-sonen jagade oss i hagen redan som föl, bet och sparkade i stallet, stod på två ben konstant under inridningen och var precis livsfarlig att leda. Hoppade avsevärt sämre än samtliga syskon. Ägaren fick i princip ge bort honom och han har haft en hel uppsjö ägare sedan dess.

Sedan kan man så klart inte avfärda en hingst för att en enda avkomma blivit dum, men jag personligen skulle inte använda Carland. Finns roligare hingstar med Contender-blod om man nu vill ha det, men smaken är ju som baken :)

Min erfarenhet av Carland-hästarna är helt annorlunda. Har ridit två och känner två till, humör och temperament har varit normalt, hoppförmågan helt fantastisk! Det har varit ganska olika mödernelinjer på dem alla, men gemensamt för dem har varit att de fått mer scope och mer storlek än sina mödrar.
 
Min erfarenhet av Carland-hästarna är helt annorlunda. Har ridit två och känner två till, humör och temperament har varit normalt, hoppförmågan helt fantastisk! Det har varit ganska olika mödernelinjer på dem alla, men gemensamt för dem har varit att de fått mer scope och mer storlek än sina mödrar.

Oj, raka motsatsen verkligen. "Min" Carland-avkomma var ca decimetern mindre än mamma och syskon och som sagt med betydligt mindre scope och hoppförmåga. Vad har det varit för ston på dessa?
 
Har en Carland-avkomma istallet. Den hoppar väldigt fint, mjuka fina språng, vet dock inte om den har nån fantastisk kapacaitet, men det lilla jag sett är trevligt rent teknikmässigt. Mkt temperament och rätt hård i skallen som jag uppfattar det och det kommer nog inte från mödernet.
 
Oj, raka motsatsen verkligen. "Min" Carland-avkomma var ca decimetern mindre än mamma och syskon och som sagt med betydligt mindre scope och hoppförmåga. Vad har det varit för ston på dessa?

Den ena hade ett litet dressyrsto på ca 160 som mamma, avkomman är nog ungefär en decimeter högre och har stort scope. Jag har sett både den och mamman mycket, men inte ridit dem själv. Temperamentet verkar normalt på båda.
En av dem har en mamma som gått svår hoppning, det är den yngsta av fyra avkommor och den som ser ut att ha fått störst förmåga. fast att det är en jättestor häst är den mycket kvick och känslig, inte det minsta tungriden. Man känner redan i galoppen att det finns hur mycket power som helst. Det är en snäll häst men det finns en viss skärpa i henne, fast det gör det på alla hästar på det mödernet, så det kan nog inte tillskrivas Carland.
De andra två Carlandavkommorna har jag inte sett mödrarna till, men de är inte nämnvärt meriterade och av "normal" svensk hoppstam och enligt blup mindre än sina avkommor. Den ena har jag ridit, han var välbalanserad och trevlig, av det ngt lugnare slaget.
 
Hej någon som vet något om Carland 1113 , är han verksam i avel, vad har han gjort mm. har kollat hans blup och där stod de inte så mycket, är tacksam för alla svar om någon vet något om carland 1113 för tanken är att jag ska betäcka mitt ena sto med honom.

Jag har för mig att han är såld till Japan om jag minns rätt. Har min häst på stuteriet som han ägdes av förut, så jag ska fråga nästa gång jag träffar "stallchefen".
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 465
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 307
Senast: Anon89
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 316
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp