Carl Hester-clinic (+ cob)

Carl gav mig tillbaka hoppet om att dressyr kan vara kul o se på TV! Två hästar med sådan förfärlig piaff som han snabbt korrigerade, tack.

Jag är hopplös på att anteckna nu för tiden, vill ha fullt fokus på att titta, lyssna och försöka ta in helheten.

Bla detta tog jag med mig, ursäkta om jag uppfattat fel:
Gillade hans uttryck om att plattan (?) i nacken skulle upp, jag tänkte på det breda nackstycket hästen hade :D Betydde säkert något helt annat men det gav mig en bra bild i huvudet.

Gillade att han ofta la in lättridning och en mjukare sits.

Gillade att han korrigerade typ alla ekipage utom Olof och skolhästen för att ryttarna hade hästen bakom hand med bristande kontakt. Vissa hästar protesterade väldigt när han ville få bättre kontakt och nosen fram/upp.

Som jag uppfattade det fick en ryttare rida öppna, diagonal, öppna för att få koll på utsidan (?) istället för som jag bara sett innan öppna, rakt fram, öppna. Jag som har skitsvårt för alla sidvärtsrörelser ska försöka anteckna detta åtm och testa om det kan hjälpa mig att inte tappa precis allt direkt.

Han korrigerade mycket sits, en fick sitta upp lite mer men de flesta fick följa med bättre framåt och sitta mjukare och HÄNDERNA!!! De skulle vara framåt, ofta längre fram på tygeln och hela tiden tänka framåt! En häst med bristande kontakt (fin ridning och fina händer) fick hålla ihop händerna ännu mera, riktigt tätt.

Tänka framåt i övergångar, även nedåt. Galopp-skritt, han blev galen, haha. Piaff, passage - riktigt talande.

Gillade uttrycket (minns ej ord eller hur han visade, tog med mig bilden jag fick i huvudet av beskrivningen) att hästen var bakom han för att den liksom rundat sig fram över/runt bettet. Det gav mig en bra känsla för hur det inte ska kännas.

Skrämmande att nästan alla ekipagen faktiskt hade hästarna bakom hand med för kort hals och verkade nöjda där.

Intressant att han inte gillade förvänd galopp (annat än för att hästen inte skulle få byta alltid) och att han förespråkade/använde hellre skänkelvikning istället för sluta i både trav o galopp (fick tex rida sax i galoppskänkelvikning).
 
Hemma igen, efter en clinic som var precis så bra som jag hade hoppats.
som en gammal god vän sa " det har inte varit bättre på 20 år, och då var det Kyra"

Riktigt avis på er som var där :D

-och ser nu fram emot Kyra-clinicen 18/1 :)
 
Carl gav mig tillbaka hoppet om att dressyr kan vara kul o se på TV! Två hästar med sådan förfärlig piaff som han snabbt korrigerade, tack.

Jag är hopplös på att anteckna nu för tiden, vill ha fullt fokus på att titta, lyssna och försöka ta in helheten.

Bla detta tog jag med mig, ursäkta om jag uppfattat fel:
Gillade hans uttryck om att plattan (?) i nacken skulle upp, jag tänkte på det breda nackstycket hästen hade :D Betydde säkert något helt annat men det gav mig en bra bild i huvudet.

Gillade att han ofta la in lättridning och en mjukare sits.

Gillade att han korrigerade typ alla ekipage utom Olof och skolhästen för att ryttarna hade hästen bakom hand med bristande kontakt. Vissa hästar protesterade väldigt när han ville få bättre kontakt och nosen fram/upp.

Som jag uppfattade det fick en ryttare rida öppna, diagonal, öppna för att få koll på utsidan (?) istället för som jag bara sett innan öppna, rakt fram, öppna. Jag som har skitsvårt för alla sidvärtsrörelser ska försöka anteckna detta åtm och testa om det kan hjälpa mig att inte tappa precis allt direkt.

Han korrigerade mycket sits, en fick sitta upp lite mer men de flesta fick följa med bättre framåt och sitta mjukare och HÄNDERNA!!! De skulle vara framåt, ofta längre fram på tygeln och hela tiden tänka framåt! En häst med bristande kontakt (fin ridning och fina händer) fick hålla ihop händerna ännu mera, riktigt tätt.

Tänka framåt i övergångar, även nedåt. Galopp-skritt, han blev galen, haha. Piaff, passage - riktigt talande.

Gillade uttrycket (minns ej ord eller hur han visade, tog med mig bilden jag fick i huvudet av beskrivningen) att hästen var bakom han för att den liksom rundat sig fram över/runt bettet. Det gav mig en bra känsla för hur det inte ska kännas.

Skrämmande att nästan alla ekipagen faktiskt hade hästarna bakom hand med för kort hals och verkade nöjda där.

Intressant att han inte gillade förvänd galopp (annat än för att hästen inte skulle få byta alltid) och att han förespråkade/använde hellre skänkelvikning istället för sluta i både trav o galopp (fick tex rida sax i galoppskänkelvikning).
Tack för din rapportering!
 
Läser ridsports rapportering och lägger till mer jag gillade (som jag såklart glömde ovan :p):

Blir halsen kort så blir ryggen lång. Ett konstaterande, härligt med enkelhet!

Det allra viktigaste för just mig (citerar ridsport, de skriver ju bitvis precis vad han sa): "- Vi tränare pratar så mycket om hjälpgivning men vad gör ryttarna emellan att de ger sina hjälper? Om du är en bra ryttare så gör du ingenting emellan dina hjälper utan bara hänger där."

Han pratade en del om hörnen, om ryttaren vänder eller låter hästen vända för att den vet att den ska vända. En lydig häst ska ju eg inte vända som jag uppfattade det. Undra om min häst räknas som lydig eller lite korkad :angel: Vi är bra på att springa in i väggar av misstag :o

(inser att min "platta" i första inlägget som skulle upp var fläta. Tur jag är kass på engelska för bla det har jag ju hört tusen gånger utan att få en bra egen bild :D)
 
Det allra viktigaste för just mig (citerar ridsport, de skriver ju bitvis precis vad han sa): "- Vi tränare pratar så mycket om hjälpgivning men vad gör ryttarna emellan att de ger sina hjälper? Om du är en bra ryttare så gör du ingenting emellan dina hjälper utan bara hänger där."

Citerar mig själv och inser att det var ju precis det där jag och min vän kom fram till efter att vi tittat på Kittel när han red 4-åringarna i höstas. Proffsen kan verkligen tekniken at inte göra något när det är bra, eftergift när den är som bäst liksom. Tänk om det vore så lätt att bara GÖRA det också!
 
Lägger till lite av mina egna anteckningar, framförallt på fyraåringarna, då jag har en själv. Även om de jag såg idag verkar komma från en annan planet. :)

  • När du lär in en hjälp, använd samma hela tiden, ta tex inte i mer för att det inte funkar. Röst funkar bra i inlärningsmomentet.
  • Luta dig lite fram i överlivet på den veka hästen i övergången mellan galopp till trav.
  • Bakben som hetsas på (fram, fram och åter fram) på en häst med vek framdel, ger en häst som paddlar på medans framdelen är på väg till jordens mitt.
  • För tvär skänkelvikning på en unga hästen lär hästen bromsa.
  • "Insecure needs the wall" rid bort från väggen på kvartslinjen för att säkra formen. Detta efter hans nämnt att en kort framdel ger en lång och wobblande bakdel.
  • Öppna på volt - innerhanden upp.
  • I en bra kontakt drar hästen i dig, inte tvärtom
  • Trav-galopp-trav öva tills du får samma takt och att inte steglängden i trav kortas innan övergångs-ögonblicket. Typ tänk samlad galopp - ökad trav, så hästen griper sig fram.
 
Ni som var där och har skrivit och kommer skriva, min penna la av men jag skrev upp lite punkter i bilen.
Är det ok om jag kopierar er text, fyller på med mitt och sen kanske vi kan renskriva allt och kolla om vi fattat samma typ? Tänkte att då får vi till slut en god sammanfattning, jag har ex lite stödord men kanske inte fattade allt och då kan ni fylla på och tvärtom?
Gällande form och träning så inledde han med att han är oldfashioned i jämförelse, uppehåll, nymodiga :)

Jag är verkligen så nöjd och så glad att jag fick gå. Sambon öppnade inte paddan ;)

Utöver innehållet så var han otroligt behaglig att lyssna på, han bjöd på lite självironi, han skojade med ryttarna och publik men han var också "sträng" på ett mycket bra sätt.. gör om gör om gör om..

Jag tyckte om uttrycket less is more.

Gemensamt för alla var, upp med blick för väg och form, tittar ni ner så sänker ni hästen.
Fram och ihop med händerna, stilla mjuk hand, ngn fick leka lite försiktigt med fingrarna för att hästen inte skulle bita sig fast.Hästen ska komma in i handen.
Har för mig att han sa att i halvhalterna ska man tänka lång framsida så att det inte blir att man lutar sig bakåt.

Hämtar mina anteckningar från bilen efter stallet.
 
Senast ändrad:
Ett bra tips för att inte svänga i kroppen vid byten, titta långt bort-upp.. det var ju det där med blicken. :)

För att inte förskjuta vikten i slutorna, titta lite ner på innerbog, då hamnar vikten rätt automatiskt.

Om du har svårt att känna bak vid galoppombyten så ex vid byte vänster till höger, ge byteshjälp när vänster fram är i marken.

För att få högre poäng, våga ta risker, våga rida. Två som utför en rörelse likvärdigt, den med mer impulsion får högre poäng.
 
Någon som kommer ihåg vad han sade om hästarnas styva sida? Hur man skulle komma åt det?
Lika kontakt på båda tyglarna, men sedan var det något om att istället för att hela tiden ställa hästen lite åt den styva sidan så skulle ena handen upp och in mot mitten lite. Ytter? Inner? Något mer?
Jag ska skriva in mina anteckningar sedan! Det var fantastiska timmar, det är min andra clinic med Carl (fick förmånen att åka med Saracen till hans gård 2013) och det var minst lika bra. Slående dock hur mycket mjukare och genomgående lösgjorda, samt längre framför sadeln, de hästarna är som är tränade av/för Carl "från början". Och otroligt vilket öga för detaljer han har, och vilket lugn. Hans jobb gjorde underverk på våra svenska ekipage på några minuter!

Blir glad att min tränare har samma tänk, och samma lugna sätt att förmedla det. Nu är jag peppad för 2015!
 
Lägger till några grejer jag gillade, jag borde ha antecknat jag också..

Han pratade flera gånger om att öppna upp bakom ganascherna snarare än att få fram nosen på hästen. Har för mig att han sa att det viktiga inte är huruvida hästen går med huvudet i/framför/bakom lodplan, utan att vinkeln bakom ganascherna är öppen.

Eftergift skall ryttaren kunna ge när som helst, som en kvitto på att hästen bär sig själv. Samlade övningar så som piaff skall kunna ridas nästan helt utan tygel. Eftergiften skall ges framåt och uppåt, inte framåt neråt. Hästar som blev lite starka skulle ryttaren släppa och låta bära sig själv.

Han hade verkligen fantastiska övningar för allt. En bra för arbetspiruetter; rid öppna/bogen in längs med medellinjen, strax innan kortsidan gör du en halv arbetspiruett (åt öppnans håll) och avslutar genom att direkt gå in i en diagonalsluta tillbaka till medellinjen. För hästen som blev lite het på bytena, lägg in volter i serien. Två av hästarna fick träna på piaff genom att jobba i passage, ta ett steg stillastående passage och sedan framåt igen (gjorde underverk). En av GP-hästarna gjorde piruetten till höger om medellinjen, Carl poängterade vikten av att piruetten skall vara lika stor på båda delar av linjen den rids på, och ryttaren fick därmed kompensera genom att rida andra halvan av piruetten större. För att få mer gest i bytena, samla och sätt hästen på bakdelen, tre språng innan bytet rider du framåt och direkt efter bytet skall hästen samlas igen.

Han poängterade också vikten av att alltid vara noggrann, övergångarna skall vara noggranna även om du bara skall sakta av för att ta en skrittpaus. Repetera, repetera, repetera allt tills det blir rätt, det är så hästen lär sig.

Uppskattade också hans vilja att alltid göra det enkelt för hästen, på en ung häst fick bakdelen hamna lite efter (ej parallell med framdelen) i skänkelvikning/sluta för att bibehålla bjudningen. Lek fram rörelser snarare än att träna fram dem. Rid mycket övergångar, hela tiden samla något steg och sedan framåt igen, för att behålla balansen. Alla fick avsluta med att stretcha, där tygeln skulle vara betydligt längre än vad många kände sig bekväma med.

En intressant observation från min sida; tycker att det senaste tiden gått lite trend i att ha underskänkeln långt fram. Jeanna fick bannor för detta och order om att böja knät så skänkeln placerades under henne. Gillade också liknelsen om att göra fram- respektive baksida på ryttaren lång.

Hade uppskattat om någon hade lite mer anteckningar från de tidiga ekipagen? :)
 
Jag uppfattade som att man skulle öppna bakom ganaschen just genom att näsan skulle komma fram? Sen att de kan gå lite lägre i formen som ex vid stretchen MEN näsan ska fram och då blir det öppet bakom ganaschen, går väl inte att öppna där när hästen går bakom lod?
Näsan kom fram på samtliga genom att de tog ihop händerna och förde fram dem, samt ngr fick korta upp tygeln ngt. Stilla händer! Någon häst blev lite upprörd när den inte fick gå kortare med näsan in och handen som stöd där. Nu var det ingen som gick med näsan i bogen så det var ju inte illa men det var flera som red med för låga och breda händer enligt honom.
 
Det hänger ju egentligen samman, när det är öppet bakom ganascherna kommer näsan fram och tvärt om. Jag tolkade som att hans fokus inte låg på vart hästens huvud var i förhållande till lodplan utan på helheten. Och när helheten var rätt kom också näsan fram, men han började inte i den ändan s.a.s.. Alltså att ryttarna bl.a. fick instruktioner om att rida med händerna "framåt", men inte om att få fram näsan på hästen.
 
@borntoshine
Kan du inte förklara närmare angående att öppna upp bakom ganaschen? Eller nån annan?

Jag var ju inte där och kan inte säga hur Hester tänker.

Men traditionellt så kan man inte öppna upp ganashvinkeln oavsett form om man har för mkt i handen. Hur mkt är ju olika från häst till häst.
Men det är inte avhängigt på om man rider i lod eller ej. I texGP-form med nacken högst brukar dock hästen behöva vara i lod eller ngt framför.

Vissa hästar spänner till ganashvinkeln utan tryck i handen. De är inte lösgjorda och i balans och drar då själva ihop sig.
Men en lösgjord häst ska gå att öppna ganashvinkeln på genom att ha rätt tygellängd och formge den och välva den åt rätt håll sas(vilket behövs för lösgjordheten.. men ja..).

Handen måste så klart då inte störa hästen. Den ska våga gå fram till handen.
Så man får rida fram fram fram i handen.
Helst inte ta tygeltag bakåt öht.
Bra brukar vara att tänka att man med två bambustavar i handen ska föra hästens mun/näbb fram i ridningen.
 
Jag antecknade som sagt mycket, ska försöka "renskriva" det lite här.

Titta på exteriörer på hästen när du ska köpa den, gärna ensam och när den är avslappnad. Den ska röra sig med lätthet och hela tiden har framtiden i åtanke. I båda varven.
En unghäst ska ridas i arbetstempo.
Temperamentet är det viktigast egenskapen hos en häst.

Trav- galopp övergångar lär hästen att "trycka på". Galopp- trav lär honom sträcka ut (nosen).

Det viktiga i att göra en överstrykning, att hela tiden ge och ta, i syfte i självbärighet.

Den gångart hästen har lättast för sig att röra sig i uppförsbacke, arbeta i den gångarten så han lär sig påskjut.

Svansen rör sig från sida till sida- ryggen arbetar.
Ryggen rör sig upp och ner- ryggen arbetar.

Stretcha den "korta" hästen ( i ridningen) och korta den "långa" hästen. Inte för långt framåt, för att förhindra hästen från att gå på bogarna. En häst som stretchas lång, ska stretchas rund och inte rakt.
Stretching är mentalt bra för hästen.

Sitt med tyngden lite "över" i knät, för att avlasta ryggen i trav och galopp på den unga hästen, som är lite svag.

En bra övergång (upp/ ner) är en framåt övergång.
Rid inte skolorna för "branta", då tappar de framåtbjudningen. Gör övergångar i skolorna.
Gör en övergång åtminstone var 20 meter. Mellan hjälper är det viktigt att bara "vara".

Akta dig för att ta tillbaka huvudet, rid med en framåt tänkande hand. Om halsen blir kort blir ryggen lång (och börjar svaja från sida till sida). Om halsen blir kort förlorar hästen sin möjlighet att balansera sig.

Ett bra ridit hörn är viktigt, de viktigaste delarna (på en dressyrtävling) händer efter hörnen.
En övning är att rida in i ett hörn, göra halt, göra en (fram-/ bakdels-) vändning och rida tillbaka åt det håll du kom ifrån. För att få hästen att lyssna på hjälperna och att bli välriden.

Rid hästen så den håller sig skadefri och träna hästen allsidigt för att orka.

Det här var väl inte ens hälften av de anteckningarna jag tog, men får räcka för ikväll iaf. Har ju skrivit mycket om det tidigare. Skrev dessutom ner allt på engelska, så jag hoppas att översättningen duger!
 
@Marvin som jag tolkade det- Något första av det han sa när han började clinicen var att han inte riktigt höll med om den moderna ridning, att hålla nosen bakom lod. Genomgående fick alla ryttare jobba på att öppna upp hela formen på hästarna, men nosen främst!
Jag uppfattade och som att vissa av de hästarna som reds bakom lod, jobbade han mycket med att de skulle våga suga tag i bettet och få stöd där och fram med näsan den vägen. Förutom att han även jobbade med dem för att de skulle få igång ryggarna mer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp