Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hemma igen, efter en clinic som var precis så bra som jag hade hoppats.
som en gammal god vän sa " det har inte varit bättre på 20 år, och då var det Kyra"
Tack för din rapportering!Carl gav mig tillbaka hoppet om att dressyr kan vara kul o se på TV! Två hästar med sådan förfärlig piaff som han snabbt korrigerade, tack.
Jag är hopplös på att anteckna nu för tiden, vill ha fullt fokus på att titta, lyssna och försöka ta in helheten.
Bla detta tog jag med mig, ursäkta om jag uppfattat fel:
Gillade hans uttryck om att plattan (?) i nacken skulle upp, jag tänkte på det breda nackstycket hästen hade Betydde säkert något helt annat men det gav mig en bra bild i huvudet.
Gillade att han ofta la in lättridning och en mjukare sits.
Gillade att han korrigerade typ alla ekipage utom Olof och skolhästen för att ryttarna hade hästen bakom hand med bristande kontakt. Vissa hästar protesterade väldigt när han ville få bättre kontakt och nosen fram/upp.
Som jag uppfattade det fick en ryttare rida öppna, diagonal, öppna för att få koll på utsidan (?) istället för som jag bara sett innan öppna, rakt fram, öppna. Jag som har skitsvårt för alla sidvärtsrörelser ska försöka anteckna detta åtm och testa om det kan hjälpa mig att inte tappa precis allt direkt.
Han korrigerade mycket sits, en fick sitta upp lite mer men de flesta fick följa med bättre framåt och sitta mjukare och HÄNDERNA!!! De skulle vara framåt, ofta längre fram på tygeln och hela tiden tänka framåt! En häst med bristande kontakt (fin ridning och fina händer) fick hålla ihop händerna ännu mera, riktigt tätt.
Tänka framåt i övergångar, även nedåt. Galopp-skritt, han blev galen, haha. Piaff, passage - riktigt talande.
Gillade uttrycket (minns ej ord eller hur han visade, tog med mig bilden jag fick i huvudet av beskrivningen) att hästen var bakom han för att den liksom rundat sig fram över/runt bettet. Det gav mig en bra känsla för hur det inte ska kännas.
Skrämmande att nästan alla ekipagen faktiskt hade hästarna bakom hand med för kort hals och verkade nöjda där.
Intressant att han inte gillade förvänd galopp (annat än för att hästen inte skulle få byta alltid) och att han förespråkade/använde hellre skänkelvikning istället för sluta i både trav o galopp (fick tex rida sax i galoppskänkelvikning).
Det allra viktigaste för just mig (citerar ridsport, de skriver ju bitvis precis vad han sa): "- Vi tränare pratar så mycket om hjälpgivning men vad gör ryttarna emellan att de ger sina hjälper? Om du är en bra ryttare så gör du ingenting emellan dina hjälper utan bara hänger där."
Riktigt avis på er som var där
-och ser nu fram emot Kyra-clinicen 18/1
@borntoshine
Kan du inte förklara närmare angående att öppna upp bakom ganaschen? Eller nån annan?