Careful / Cartier

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zimzalabim
  • Startdatum Startdatum
Z

Zimzalabim

hej. det var en kompis till mig som föreslog att jag skulle betäcka mitt sto med careful eller cartier. så jag tänkte höra om ni vet någon om dessa hingstar. mitt sto behöver en högrest hingst, som är lite större eftersom hon bara är 1,60 cm. jag vill ha en hopphäst med bra gångarter. någon som kan hjälpa mig? :)

Sv: Careful / Cartier

Jag hade valt Careful med tanke på hans fina resultat på banorna. Cartier har inte ännu visat något speciellt, trots att han är 8 år.

någon som vet något om temperamentet på avkommorna och om de får bra gångarter. careful har väl ganska bra galopp.? jag tycker själv att Careful hoppar fantastiskt.:love: Cartier har jag inte sett live.

ingen aning, dom äldsta är bara 2 år gamla, håller med om att careful har en fantastisk galopp och ett bra avstamp i hoppet.

Jag såg Cartier live för några dagar sedan och måste säga att jag tyckte han var fantastiskt fin, han har inte funnits på lista över tänkbara hingstar hos mig tidigare men jag fick mig en ordentlig tankeställare!!

Han rörde sig jättelätt och taktmässigt i både trav och galopp. Han hade ordentligt tryck i sina bakben i galoppen vilket jag gillar! Det enda som jag såg som negativt var en ngt kort hals...

Careful har jag aldrig gillat, såg honom senast förra sommaren under sin ryttare på tävling under ett helt meeting och jag blev inte imponerad. Men det är jag det...och det finns lika mycket viljor/tyckande som det finns hingstar!!
Lycka till!

är det ingen som vet något om temperamentet på hingstarna och gångarterna. careful vet jag ju har bra galopp och så men något mer?

Cartier verkade ha ett ganska hett temprament på bruksprovet

Vi har ett Carefulföl i stallet i år ue. Amiral-Figaro. Det kanske inte låter som hoppstam, men faktum är att helbror till moder är "Parade" som med Peter Eriksson vann årgångschampionat i hoppning i Falsterbo, stoet har en avkomma e. Leuthen I som fått 54 p på 3 årstest i hoppning och som kom 2:a i Hornsundspokalen, hon går nu 1,40 klasser och är påväg uppåt.
Fölet, som är en hingst, har jättebra galopp och är trevlig i temperamentet, han är en riktig muskelknutte.
Ägaren brukar ta olika hingstar till stoet, men valde i år Careful igen då denne blev så fin, är nu dräktig. Länk till bilder samt en filmsnutt med hans galopp
http://www.dropshots.com/Horses2#albums/Hingst f.08 e.Careful

fölet såg jättesöt ut. =) en pigg liten krabat ;) mitt sto har ju inte heller någon hoppstam precis även om hon hoppar med bra teknik och så.
tack så mycket för svaren. :)

Här föddes der ett sto föl e careful och en hingst e Cartier i år.

Careful stoet var riktigt snyggt, långa ben och högrest. Rörde sig super.Lite försiktig av sig.

Cartier hingsten var helt underbar att hålla på med, som en lite knähund. Rörde sig bra men är rätt liten.

Careful har ett fint temperament själv (har även jag det från "idiotsäker" källa :rofl:). Hans föl har hittills sett ut att ha bra galopp, elegant modell och framförllat - de har låååånga ben...

Cartiers stam intresserade mig mycket, men intresset för honom som tänkbar hingst försvann helt sedan jag sett hans temperament i våras "på för nära håll":(
Jag har inte sett några avkommor efter honom, så där kan jag inte alls uttala mig om förärvning.

Jag såg Cartier live för några dagar sedan och måste säga att jag tyckte han var fantastiskt fin, han har inte funnits på lista över tänkbara hingstar hos mig tidigare men jag fick mig en ordentlig tankeställare!!

Han rörde sig jättelätt och taktmässigt i både trav och galopp. Han hade ordentligt tryck i sina bakben i galoppen vilket jag gillar! Det enda som jag såg som negativt var en ngt kort hals...

Careful har jag aldrig gillat, såg honom senast förra sommaren under sin ryttare på tävling under ett helt meeting och jag blev inte imponerad. Men det är jag det...och det finns lika mycket viljor/tyckande som det finns hingstar!!
Lycka till!

Kunde varit jag som skrev det! Jag gillar Cartier jättemycket men upplever Careful som en något tråkig hingst utan DET, han gav för mig ett trist och tråkigt intryck.

Men precis som du skrivit, alla tycker olika och tur är väl det!

Mitt sto har ett föl efter Cartier vid sidan. Hon är utlånad så jag själv har bara träffat fölet en gång än sålänge, men enligt de som har fölet säger de att de gillar honom(fölet) för just hans helt fantastiska temperament! Stoet själv visade en lite tuffare sida som yngre, och Cartier själv upplevde jag också lite livlig på Bruksprovet men väldigt lugn på station när de sprang med honom för hand. Jag gillar Cartiers gångarter väldigt mkt, väldigt rörlig för att vara hopphingst. Trevlig exteriör men som någon sa lite kort hals. Jag har bara sett honom hoppa på film och då upplevde jag honom inte som nån wowhingst, men han har fina blodslinjer så man får ju hoppas att avkommorna hoppar bra.
Fölet mitt sto har blir stor, betydligt större och maffigare än stoets andra föl efter Corlensky. Cartierfölet har en fantastiskt fin galopp med mkt tryck i, de andra gångarterna såg jag inte när jag hälsade på då det antingen var galopp elelr stå still.

Careful såg jag på bruks för några år sedan. Gillade honom även om han inte var den som fastnade mest på näthinnorna.

Bild på mitt stos Cartierbebis:
Cantador4dygn057mindre.jpg

Gillar helt enkelt inte Cartier, om jag ska vara riktigt kritisk så finns det inget som tilltalar mig hos honom mer än stammen.
Så jag skulle ha valt Careful, som jag (tro´t eller ej) faktiskt gillar :D

Det har vart bilder i ridsport ett par gånger från bruks där en hingst står på bakbenen, det är Cartier :D Har för mig att inte namnet stått vid bilderna? Vet att jag sett det minst 2 ggr...
Säger ifs inte mkt om tempramentet men iaf :)
Har själv en hingstunge e.Cartier-Landlord-Irco Mena, ska bli intressant att se hur han blir då landlord också kan lämna hästar med mkt i huvudet...
Vi köpte stoet betäckt, men hade kollat på Cartier till ett annat som vi först tänkt leasa...
Själv fnderar jag på vad anledningen till att NJ inte tävlar honom är? Som jag förstog det så va det kravet för att han skulle få stanna?
Någon som hört om han blir kvar ett år till??

Det har vart bilder i ridsport ett par gånger från bruks där en hingst står på bakbenen, det är Cartier :D Har för mig att inte namnet stått vid bilderna? Vet att jag sett det minst 2 ggr...
Säger ifs inte mkt om tempramentet men iaf :)

Själv fnderar jag på vad anledningen till att NJ inte tävlar honom är? Som jag förstog det så va det kravet för att han skulle få stanna?
Någon som hört om han blir kvar ett år till??

Såg han live på bruks, visserligen var han på tårna och hingstig, men det var absolut inte så att det gjorde mig orolig för hans temperament... tvärt om var det efter att sett honom live jag best mig för att använda honom :laugh: hans tävlingsresultat har ju tyvärr lyst med sin frånvaro i Sverige... men det kan ju bero på mycket, enl Lena på Eklunda skulle han tillbaka ner i höst just för att kunna tävla mer, har hört ngr rykte att han redan åkt men det vet jag inte säkert. ingen större anled att vara kvar här om tävlandet inte fungerar... så jag hoppas det kommer nya fina resultat så han lever upp till sitt blod...;)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 084
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Nikan
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 871
Senast: Kajsalisa
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 629
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka