• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hotstuff
  • Startdatum Startdatum
H

hotstuff

har köpt en fölis efter honom, lämnar han bra avkommer?
är det någon som har erfarenhet av hans avkommer?

Jag har ingen erfarenhet av någon Cardento avkomma, men däremot så har jag läst att dom har gått ganska högt i några årgångs klasser.

Hur han nedärver sig till sina avkommer vet jag inte, håller inte direkt koll på honom då han inte passar mitt sto.

där jag jobbar har dom ett sto efter cardento och jag kan säga att det är dem trevligaste,mestlätthant´terliga,ridna 3åring jag har träffat :) mkt snygg kropp,ca 165cm,dock ngt storafötter(hovar) men hon hoppar bra oxå....som sagt en mkt bra häst i psyket och snygg kroppsbyggnad

Hej!
Jag har en Cardentotjej på 7 månader. Hon är stencool. Det är ju svårt att säga vad hon kommer gå för, men hon har en bra galopp, taktmässig i övrigt, snygg sida, lätt och högställd. Henne har jag stora förväntningar på, det jag har sett hittills tycker jag om. Hon har inte bedömts högst av mina avkommor, men har fått bra kritik (46 p, hon visade just då upp segaste skritten för dagen :)), och för mig är hon ändå den jag anser är bäst (av mina alltså). Ja, hon är helt enkelt en kalaspingla, alltid pigg och nyfiken. På mödernet är det Magini. Vad är det för fölis du har?

Jag skulle inte tacka nej till en Cardento avkomma!
I 5-års Breeders finalerna som gick för några veckor sedan i Flyinge så var det 21 Cardento avkommor som var kvalade, 14 gick till final och två var placerade bland de 10 bästa.
I princip alla Cardento-avkommor jag sett på tävlingar runt omkring här i Skåne hoppar avundsvärt bra!
/puppan

gå in asvh sida och kolla resultat en från tex tre-årstester och kvalitets, så får du se att han lämnat mycket bra.

tex Algot som vann treårshoppningen, helt otrolig teknik och hoppvilja! Alla Cardentoavkommor jag sett har varit urtrevliga, lätthanterliga och schyssta. Och ofta mycket vackra och lätta i typen. Fast då har det varit riktigt fina mammor också, vilket ju är nog så viktigt.

mkt bra erfarenheter. Men de flesta har ju inte kommit ut så mkt på tävlingsbanorna än p.g.a deras ålder.. :) alla är ju fortfarande unghästar.

Jag har ett Cardento sto hemma som hoppade 9-9 på 3-årstestet. Hon var med på 4-års championatet och gick vidare till dag 2. Men...det finns ju så mkt bra hästar...så där var det slut. Är jätte nöjd med helgen ändå! Det är iaf en häst med stor ridbarhet och är otroligt cool på tävling. Sedan finns ju humöret och lite nerv där och bubblar emellanåt men det är ju ett sto.... :)

Har ett fyraårigt Caardento-sto. Hon fick hoppdiplom på treårstestet (50p). I år har hon fått ett föl e. Camaro M.
Hon är stor (172cm) och högställd. Galoppen är väldigt reglerbar och har varit det ända sedan vi började rida henne. Övriga gångarter är mediokra. Hon är utan tvivel en hopphäst. Hon har varit ganska jobbig att rida in och är lite "bufflig" i sitt sätt. Nu funkar dock allt jättebra och tanken är att hon ska gå fyraårschampionatet nästa år.

Cardentoavkommorna har visat väldigt fina resultat i hoppning och det känns väl som om Cardento blir "nästa Robin Z/Cortez". Avkommorna har ju inte bara visat goda resultat på treårstetstet utan även i årgångstävlingar, vilket ju egentligen säger mer än treårstestet.

Hej!

Grattis till fölet!
Jag har själv en Cardento avkomma på 1,5 år med morfar Irco Marco. Han har varit och är en jätte trevlig unghäst. Lugn och trevlig och blit nog ganska liten (tack och lov) trots stammen.
De flesta Cardento avkommor jag stött på tidigare har dock varit ganska stora och "älgiga" om du förstår vad jag menar... Men de allra flesta har hoppat hus. Det hoppas jag att min lille också ska göra så småning om :)

Har han inte också lämnat några med bra gångarter eller kom det från stosidan?
Carkenda har väl bra gångarter, eller minns jag fel?

Har en kompis som har en avkomma efter honom Car De Mumma Hon har fått höga poäng överallt och hoppar mycket bra. Född -00 Mamman är e. Maraton- Hertigen Jätte trevlig häst! Har hört massa positivt om Cardento avkommor, men de kan ibland få lite fula huvuden. Men tittar man på breeders mm så är det ofta Cardento avkommor i toppen.

:banana:

Har hört mycket lovande ord om Cardento. Det sägs att han har ett toppen temperament och han hoppar ju super. Jag skulle själv kunna tänka mig att betäcka mitt sto med honom. Men jag vet inte riktigt om det passar henne. Men det är en fin hingst iaf. Dock är det inte aktuellt för mig att betäcka för tillfället. :D

Liknande trådar

Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 444
Senast: Nikan
·
Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
14
· Visningar
1 449
Senast: Oknytt
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 921
Senast: Lea88
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Cardento kom till Sverige och Flyinge som femåring. Redan första säsongen betäckte han 130 ston, och numera finns nästan 1500 avkommor...
Svar
0
· Visningar
168
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka